Originele titel: Kokkyō no minami, Taiyō no nishi (国境の南、太陽の西)
Auteur: Haruki Murakami
Uitgeverij: Atlas Contact
Vertaling: Elbrich Fennema
Bladzijdes: 236
ISBN: 978-90-254-4208-8

Dertiger Hajime beschrijft zich aan het begin van Ten zuiden van de grens van Haruki Murakami (1949) als een man die is opgegroeid in een gewoon Japans gezin. Toch heeft hij zich altijd anders gevoeld dan anderen, omdat hij enig kind is. Op de lagere school raakte Hajime bevriend met Shimamoto, een meisje met polio. Net als Hajime had Shimamoto geen broers en zussen, een grote uitzondering in die tijd. Na school luisterden ze vaak samen naar de jazzplatencollectie van Shimamoto’s vader:

“In de verte hoorde ik Nat King Cole Ten zuiden van de grens zingen. Nat King Cole zong natuurlijk over Mexico. Maar dit wist ik toen niet. Ik voelde alleen dat die woorden een wonderlijke klank hadden. Elke keer als ik dit nummer hoorde, vroeg ik me af wat er toch ten zuiden van de grens zou zijn.”

Pretend you’re happy when you’re blue / it isn’t very hard to do

Als Shimamoto door omstandigheden moet verhuizen, verwatert hun contact. Hajime kent daarna verschillende liefdes. Izumi, die hij onherstelbaar kwetst en Yukiko, waarmee hij trouwt. Toch kan Hajime – zoals dat gaat met eerste liefdes die elkaar niet meer spreken –zijn jeugdvriendin Shimamoto maar niet uit zijn hoofd zetten. Hun tijd samen die eerst zo onbeduidend had geleken, wordt een periode uit zijn leven waar hij steeds heviger naar terugverlangd.

Kettingreactie aan emoties in Ten zuiden van de grens

Na zijn leven als twintiger in eenzaamheid en sleur te hebben doorgebracht, trouwt Hajime met Yukiko, een dochter van een rasechte ondernemer. Met behulp van zijn kennis van zaken, opent Hajime een jazzbar in Tokyo en later nog een. De bars lopen zo goed, dat Hajime samen met zijn vrouw en dochters een leven zonder zorgen kan leiden. Tot op een avond Shimamoto – begeleid door het passende The Star-Crossed Lovers – tegenover hem aan de bar plaatsneemt wat bij Hajime een kettingreactie aan emoties losmaakt.

Een teder, maar destructief liefdesverhaal

Na deze spontane ontmoeting volgen er steeds meer afspraakjes tussen Hajime en Shimamoto. Al snel wordt duidelijk dat Shimamoto een leven vol mysteries leidt. Een leven waar Hajime – maar ook de lezer – angstvallig buiten wordt gehouden. Voor Hajime is het inmiddels duidelijk: hij is bereid om alles op te geven om Shimamoto in zijn leven terug te krijgen. Maar geldt dit eigenlijk ook voor Shimamoto, of speelt er meer? Ten zuiden van de grens is net als Norwegian Wood een verrassend realistische roman van Murakami. Het tedere, maar tegelijkertijd destructieve liefdesverhaal van Hajime en Shimamoto, wordt vol emoties verteld. Enkele thema’s die het boek kenmerken zijn vriendschap, liefde en volwassenwording. Murakami staat bekend om zijn eenzame en melancholische hoofdpersonages die hun lege avonden wegdrinken in een café of bar terwijl de achtergrondmuziek hun situatie perfect aanvoelt. Ook Hajime past goed binnen deze formule.

Ten zuiden van de grens ligt een (gevoels)wereld van uitersten

Als lezer ben je benieuwd naar het leven van de mysterieuze Shimamoto en word je meegesleurd in de innerlijke oorlog tussen gevoel en verstand die Hajime met zichzelf voert. Veel vragen die Ten zuiden van de grens opwerpt blijven onbeantwoord, maar de lezer wordt in plaats daarvan getrakteerd op unieke personages en filosofische passages. Murakami levert met Ten zuiden van de grens een hartverscheurend liefdesverhaal dat niet alleen de grenzen opzoekt tussen gevoel en verstand, maar ook tussen goed en kwaad, liefde en vriendschap en droom en werkelijkheid.

Eindoordeel: Ten zuiden van de grens
3.5