Auteur: Terry Goodkind
Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff; Luitingh Fantasy
Vertaling: Max Schuchart
Genre: Fantasy
Bladzijdes: 876
ISBN: 90-245-5732-1

Nadat Richard Rahl de duistere Darken Rahl heeft verslagen, is het gevaar nog niet geweken. Door het openen van het verkeerde kistje van Orden is er een scheur in de sluier ontstaan. Via deze scheur kan de Wachter vanuit de Onderwereld de wereld van de levenden betreden. Richard en Kahlan Amnell reizen echter nietsvermoedend naar het Moddervolk om daar hun trouwplannen voort te zetten en van hun rust te genieten. Hun plannen worden ruw door de war gebracht als Richard last krijgt van hevige hoofdpijnen. Waar komt deze hoofdpijn vandaan?

Nieuwe hartverwarmende personages in Steen der Tranen

Steen der Tranen van Terry Goodkind (1948) is het tweede deel in de high fantasy-serie De Wetten van de Magie. Dit boek is niet alleen nog dikker dan het vorige, maar ook al veel duisterder. Goodkind werkt zijn wereld goed uit en zijn theorieën over de profetieën en de Han zijn interessant om te lezen. Goodkind introduceert nieuwe personages (Zuster Verna, Warren) waar de lezer steeds meer van gaat houden. Als lezer leer je daarnaast verschillende (donkere) kanten van Richard en Kahlan kennen, waardoor ze steeds realistischer worden.

Beheersen van magie

Terwijl Richard geplaagd wordt door zijn hoofdpijnen, komt hij erachter dat deze worden veroorzaakt door de magie die hij bezit en die hij nog niet goed onder controle kan houden. Er arriveren drie Zusters van het Licht die Richard naar het Paleis van de Profeten willen brengen om hem te scholen in het beheersen van de magie. Als Richard met zijn magie wil leren omgaan, moet hij een halsband, een Rada’Han, om zijn nek doen die zijn krachten onder bedwang houden. Na zijn ervaringen met de Mord-Sith Denna uit het eerste boek, weigert Richard een halsband te dragen. Maar zijn hoofdpijnen worden steeds erger en zullen hem zeker fataal worden. Het is uiteindelijk Kahlan die hem wegstuurt, waarbij ze zijn hart breekt door te zeggen dat ze niet meer in hun liefde gelooft als hij niet met de Zusters meegaat.

Op weg naar het Paleis van de Profeten

Vanaf dat moment wisselt het boek de hoofd-verhaallijnen van Richard en Kahlan met elkaar af. Richard voelt zich bedrogen, maar wil Kahlan laten zien dat hij wel om haar geeft en vertrekt naar het magische Paleis van de Profeten in de Oude Wereld. Daar aangekomen hebben de Zusters hun handen vol aan hem en zijn krachtige magie. Met adviezen van de Zusters, de Profeet en de Priores lukt het Richard om zijn Additieve magie (positief) en zijn Subtractieve magie (negatief) in balans te houden. Het enige nadeel van zijn verblijf in het Paleis van de Profeten is dat de tijd hier veel langzamer gaat dan buiten het paleis. Zal Richard Kahlan ooit nog terugzien? En zal hij op tijd zijn om de scheur in de sluier te dichten voor het te laat is?

Kahlans heroïsche rol is meer dan welkom

Op haar beurt reist Kahlan na Richards vertrek naar haar thuisstad Aydindril om Zedd om raad te vragen. Daarbij raakt ze verstrikt in een grootste oorlog tussen het Middenland, het land van de Biechtmoeder, en de Imperiale Orde. Daarnaast betrekt ze zich in een bloederig complot om de stad Ebinissia te wreken en neemt daar de leiding over een troep jonge soldaten. Het is fijn om Kahlan in zo’n heroïsche rol te zien, omdat het boek ook veel geweld tegen vrouwen bevat die wellicht in het tijdsbeeld passen (middeleeuwse fantasy) maar vaak onnodige details zijn voor de ontwikkeling van het plot.

Verrassend onoverwinnelijk

Centraal in het boek staat de Tweede Wet van de Magie die Richard als levensles moet leren begrijpen om rechtvaardig te kunnen heersen over de wereld. Het bevat bovendien veel verrassende plotwendingen en boeiende informatie om de verloop van het plot te begrijpen die ervoor zorgen dat je door wilt blijven lezen. Een minpuntje is dat Goodkind telkens nieuwe krachten voor Richard verzint zodat hij de onoverwinnelijke held van de serie is. Hoewel Richard ook zeker obstakels moet overwinnen, gaat het hem op die manier te makkelijk af omdat hij telkens een andere macht aan kan spreken wanneer een nieuw obstakel zich aandient. Voor de lezer zou het juist veel spannender zijn om Richard eens écht te zien worstelen met zijn lot. Het zou hem bovendien veel menselijker maken. Desondanks is Steen der Tranen boeiend en met vaart geschreven. Als lezer kan je niet wachten om Richard en Kahlan weer samen te zien en houd je je adem in wanneer de tovenaars Adie en Zedd in moeilijkheden komen. Het boek heeft een bloedstollend open einde. Het nodigt de lezer uit om meteen door te lezen in het derde deel.

Schaf Steen der Tranen hieronder aan of steun je boekhandel via Libris.

Eindoordeel: Steen der Tranen (De Wetten van de Magie #2)
4.5