Auteur: Terry Goodkind
Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff; Luitingh Fantasy
Vertaling: Josephine Ruitenberg
Genre: Fantasy
Bladzijdes: 688
ISBN: 90-245-5588-4

Nu de Tempel der Winden een eind heeft gemaakt aan de pest, brengen Richard Cypher en Kahlan Amnell hun eerste huwelijksdagen door bij hun bondgenoten: het Moddervolk. De rust lijkt te zijn wedergekeerd, maar niet voor lang. Richard, Kahlan, Cara, Zedd en Ann doen de verschrikkelijke ontdekking dat het openen van de Tempel der Winden ervoor heeft gezorgd dat de akkoorden in de wereld van het leven zijn losgebroken.

De drie elementen

De gevolgen zullen desastreus zijn voor zowel de Nieuwe als de Oude Wereld. In de vorm van de elementen water, vuur en lucht bannen de akkoorden alle magie uit. Een kampvuur maken is dus niet langer zonder gevaar. Het zal niet lang duren of de afwezigheid van magie zal gif in de rivieren doen stromen. En een hoge touwbrug beklimmen is beter iets dat je uit je hoofd kan laten. Voordelen van magie, waaronder Kahlans ketting die zij van Shota heeft gekregen, verliezen door de akkoorden hun kracht. De verwoesting van de wereld is nabij.

Van Aydindril tot Anderith

Om Richard voor verdere dreiging te behoeden, leidt Zedd hem samen met Kahlan terug naar Aydindril om een ritueel uit te voeren in de Tovenaarsburcht. Maar Richard is slim genoeg om de waarheid achter de smoes op tijd te achterhalen en zet samen met de Biechtmoeder koers naar Anderith – een land dat zich nog niet bij D’Hara heeft gevoegd en in het bezit is van een huiveringwekkende magische verdedigingslinie, de Dominie Dirtch. Ziel van het Vuur is het vijfde deel uit de fantasyserie De Wetten van de Magie van Terry Goodkind (1948). Goodkind richt zich in dit boek op het land Anderith en gaat zeer uitgebreid in op haar geschiedenis en gebruiken. Ook nieuwe personages, zoals de Hakense jongen Fitch – een keukenhulp die zich opwerkt tot bode van de Minister van Cultuur – en het stoere meisje Beata – een slagershulp die uiteindelijk als officier in het Anderithse leger zal dienen – komen in Ziel van het Vuur ruim aan bod.

Een welkome afwisseling

Door een nieuw land in de schijnwerpers te zetten, laat Goodkind de lezer genieten van nieuwe verhaallijnen. Binnen deze verhalen ontmoet de lezer nieuwe, kleurrijke personages. Na het zwaardere vierde deel, is deze aanpak voor de lezer een welkome afwisseling. Naast de verhaallijn over Anderith weten de vertrouwde personages je zeker te vermaken. Vooral Cara laat zich hier weer van haar beste kant zien. Richard heeft in dit deel tijdelijk een ander doel voor ogen dan het leiden van D’Hara en we krijgen dan ook andere kanten van hem te zien. Hij leert daarnaast de vijfde wet van de magie – beoordeel mensen op hun daden, niet op hun woorden – die hem in Anderith erg van pas komt. Tevens speelt de Imperiale Orde, die wordt geleid door Keizer Jagang, nog steeds een belangrijke rol in het verhaal. Het blijft nog even spannend hoe deze situatie zich verder zal ontwikkelen.

Ziel van het Vuur is anticlimax doch vermakelijke ‘filler’

Goodkind neemt in Ziel van het Vuur ruim de tijd om de lezer het land en de inwoners van Anderith te laten ontdekken. Minpuntje is wel dat de belangrijkste gebeurtenissen zich afspelen op de laatste vijftig bladzijdes van het boek. Dit voelt erg gehaast. Richard bewijst opnieuw dat hij de onverslaanbare held is, maar erg geloofwaardig komt dit niet over. Als een ware deus ex machina verschaft Goodkind hem op het laatste moment de nodige middelen om te slagen. Daarnaast volgen de gebeurtenissen zich zo snel achter elkaar op, dat de overwinning eerder als een anticlimax aanvoelt. Ook jammer is de nauwelijks uitgediepte relatie tussen de hartverwarmende tovenares Franca Gowenlock en Dalton Campbell, de Minister van Cultuur. Ziel van het Vuur eindigt wel weer met enkele schokkende cliffhangers. Het boek wordt door veel lezers beschouwd als ‘filler’, maar in het geval van deze recensent dan toch wel als een vermakelijke.

Schaf Ziel van het Vuur hieronder aan of steun je boekhandel via Libris.

Eindoordeel: Ziel van het Vuur (De Wetten van de Magie #5)
4.5

Lees hier de recensies van: De aflossing (De Wetten van de Magie #0.5), Het Zwaard van de Waarheid (De Wetten van de Magie #1), Steen der Tranen (De Wetten van de Magie #2), De Bloedbroederschap (De Wetten van de Magie #3), Tempel der Winden (De Wetten van de Magie #4).