Auteur: Terry Goodkind
Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff; Luitingh Fantasy
Vertaling: Josephine Ruitenberg
Genre: Fantasy
Bladzijdes: 752
ISBN: 978-90-245-5598-7

Richard Rahl heeft met behulp van zijn vrouw Kahlan Amnell de akkoorden de wereld uitgebannen, maar de Imperiale Orde van Keizer Jagang vormt nog steeds een grote bedreiging voor zijn heerschappij over de Nieuwe Wereld. Zeker nu het land Anderith massaal heeft besloten zich bij de Orde aan te sluiten. De situatie wordt er niet beter op als Kahlan het slachtoffer wordt van geweld tijdens een grote opstand in Anderith.

Terug naar Hartland

Vanwege Kahlans ernstige verwondingen is Richard genoodzaakt zich terug te trekken. Samen met trouwe sidekick Cara reizen ze terug naar het Westland – de geboortestreek van Richard. In de bergen van Hartland bouwt Richard een hutje voor Kahlan, zodat zij in alle rust kan aansterken. Terwijl het met Kahlan langzaam beter gaat, wordt het voor Richard steeds duidelijker dat hij zijn leger niet meer kan aanvoeren tegen de Imperiale Orde. Nog niet, althans.

De Maîtresse van de Dood

Onder leiding van Eerste Tovenaar Zedd proberen Richards soldaten er samen met Priores Verna, de andere Zusters van het Licht en tovenaar-met-de-blonde-krullen Warren er maar het beste van te maken. Dat er een grote oorlog aan zit te komen is onvermijdelijk. Alsof de situatie niet nog erger kan, heeft Zuster van de Duisternis Nicci – a.k.a. de Maîtresse van de Dood – Richards geheime locatie in Hartland weten te achterhalen. Na een levensbedreigende navelstreng bezwering over Kahlan te hebben uitgesproken, heeft ze maar een doel voor ogen: Richard meevoeren naar het hart van de Imperiale Orde.

Een nieuw bestaan in Altur’Rang

Zuster van de Duisternis is het zesde deel uit De Wetten van de Magie-reeks van Terry Goodkind (1948). Net zoals in zijn eerdere boeken wisselt Goodkind ook hier weer verschillende verhaallijnen en perspectieven af. Vanuit een sterk rechts-liberaal standpunt richt Goodkind zich in dit boek erg op de karakterontwikkeling van Richard. Honderden kilometers van zijn geliefde Kahlan verwijderd, moet hij samen met Nicci in Altur’Rang, een exotische, grote stad in de Oude Wereld waar de Orde de scepter zwaait, een nieuw bestaan opbouwen. Richard wordt gedwongen om – incognito – als simpele arbeider mee te werken aan de opbouw van het gigantische paleis van Keizer Jagang. Het wetssysteem in de Oude Wereld is zo ingericht dat alles wat je presteert afgestaan moet worden aan de mensen die het minder hebben dan jij. Hoewel dit in principe erg barmhartig klinkt, lijden de mensen in de Oude Wereld hier erg onder. Hard werken wordt bijvoorbeeld nooit beloond, omdat de mensen geen winst voor zichzelf mogen maken. Op die manier wordt voorkomen dat de ene mens meer aanzien krijgt dan de ander. Aan het hoofd van de macht in Altur’Rang staat een groep broeders die in naam van Keizer Jagang zijn idealen prediken.

Richards stille opstand

Goodkind weet in Zuster van de Duisternis de idealen waar Richard voor vecht – eigen verantwoordelijkheid boven massa – perfect tegenover de idealen van Nicci en de Oude Wereld – massa boven eigen verantwoordelijkheid – te plaatsen. Hij daalt in dit deel bovendien steeds dieper af in de psyche van Richard. Dit zorgt ervoor dat de woedende oorlog voor de lezer een geheel nieuwe dimensie krijgt en bovendien veel duidelijker wordt. Erg sterk is het achtergrondverhaal van Nicci, dat goed laat zien waar haar huidige daden uit voortvloeien. Hoewel Richard in de vorige delen soms nog wat onredelijk uit de hoek kon komen, ontwikkel je in dit deel respect voor hem door de manier waarop hij op basis van de zesde magische wet – bijna zwijgzaam – zijn lot ondergaat en zijn leven en dat van anderen in Altur’Rang zelfs weet te verbeteren. Elke dag werkt hij hard om te kunnen overleven in de barre omstandigheden die de Orde haar bevolking heeft opgelegd. Tegelijkertijd werkt hij in stilte aan zijn eigen opstand in de vorm van een prachtig beschreven beeldhouwwerk dat tijdens de feestelijke openingsceremonie van het paleis zal worden onthuld.

Kahlan de guerillastrijdster

Ondertussen gaat ook Kahlan niet bij de pakken neerzitten en voert, in Richards plaats, de oorlog aan tegen de Orde. Dankzij de magische troef van de Zusters van het Licht en Kahlans immense girlpower weet ze de Orde als een ware guerrillastrijdster flink tegen te werken. Maar al snel wordt duidelijk dat het leger van Jagang nog altijd veel te groot om volledig te kunnen overmeesteren. Als de volgende winter nadert, is de Orde al helemaal opgerukt richting de magische zetel van het Middenland: de stad Aydindril. Al deze verhaallijnen en de onverwachte dood van een geliefd personage, zorgen voor veel spanning in het zesde deel.

Zuster van de Duisternis legt de lat hoog

Goodkind is erg geslaagd in het tot leven brengen van zijn personages. Uiteraard kijk je als lezer uit naar het moment dat Richard en Kahlan elkaar weer in de armen kunnen sluiten, maar de verhaallijnen weten je ook afzonderlijk geheel in hun greep te houden. Met een flinke dosis psychologie en moraliteit is Zuster van de Duisternis tot nu toe ongetwijfeld het beste boek uit de serie. Goodkind weet de lat zeer hoog te leggen voor de komende vijf delen. Op naar boek zeven!

Schaf Zuster van de Duisternis hieronder aan of steun je boekhandel via Libris.

Eindoordeel: Zuster van de Duisternis (De Wetten van de Magie #6)
5

Lees hier de recensies van: De aflossing (De Wetten van de Magie #0.5), Het Zwaard van de Waarheid (De Wetten van de Magie #1), Steen der Tranen (De Wetten van de Magie #2), De Bloedbroederschap (De Wetten van de Magie #3), Tempel der Winden (De Wetten van de Magie #4), Ziel van het Vuur (De Wetten van de Magie #5).