Strijd en metamorfose van een vrouw: feministisch relaas sterkt vrouwen in lage sociaaleconomische klasse

30 september 2021
Leestijd: 3 min.
, ,
strijd-en-metamorfose-van-een-vrouw-edouard-louis_header

Titel: Strijd en metamorfose van een vrouw
Originele titel:
Combats et métamorphoses d’une femme
Auteur:
Édouard Louis
Uitgeverij:
De Bezige Bij
Vertaling:
Reintje Ghoos en Jan Pieter van der Sterre
Genre:
Autobiografie, novelle
Bladzijdes:
109
Uitvoering:
Hardcover
ISBN:
978-94-031-9850-7

In Ze hebben mijn vader vermoord schreef socioloog Édouard Louis al op krachtige wijze – maar met een onmiskenbaar ruwe ondertoon – over de lastige band met zijn vader. In Strijd en metamorfose van een vrouw haalt Louis opnieuw herinneringen op aan zijn jeugd binnen een arbeidersmilieu. Deze keer ligt de focus op zijn moeder. Omdat Louis vroeg mocht studeren, ontsnapte hij al jong aan de lage sociaaleconomische klasse waarin hij opgroeide. Nu de schrijver ouder is, ontdekt hij tijdens het zorgvuldig ontleden van de moeilijke positie van zijn moeder, dat ook zij gevangenzat in een omgeving die haar niet wilde zien zoals zij daadwerkelijk was.

Uit het oog verloren

Terwijl het boek over zijn vader dieper ingaat op het feit dat Louis op mannen valt en dit in zijn geboortedorp niet werd geaccepteerd, is hij in Strijd en metamorfose van een vrouw vastberaden om de innerlijke belevingswereld van zijn moeder in te duiken. Dit blijkt voor hem een lastige klus, want moeder en zoon zijn elkaar jarenlang uit het oog verloren. Wat Louis wel over haar weet, is dat zijn moeder al op haar achttiende zwanger raakte. Ze gaf haar droom om kokkin te worden op, trouwde met de desbetreffende man en er volgde geen fijn huwelijk. Ook toen ze na haar scheiding hertrouwde met de biologische vader van Louis, wordt haar leven gekenmerkt door (seksueel) geweld, de alcoholverslaving van haar nieuwe man en talloze vernederingen.

De metamorfose van een moeder

“Kan ik haar leven begrijpen als dat leven specifiek gekenmerkt is door haar vrouw-zijn?” vraagt Louis zich in Strijd en metamorfose van een vrouw terecht af. Maar ook (over zichzelf): “Wat is een man? Mannelijkheid, macht, kameraadschap met andere jongens? Die waren mij vreemd.” Via deze maatschappelijke bespiegelingen en aan de hand van een foto van zijn (nog onbezorgde) moeder waarop zij rond de twintig was, beschrijft Louis het leven van zijn moeder dat zij via de mannen in haar leven leefde. In haar geval betrof dit een leven als huisvrouw zonder respect (“Ik ben een slaaf van deze tent”), zonder make-up (“want dat is voor sletten”) en zonder toekomstperspectief. Maar als Louis’ vader een ernstig ongeluk krijgt, en het gezin in de sociale bijstand terechtkomt, staat zijn moeder er plotseling alleen voor. Deze wending ontsteekt iets in haar wat in de jaren die volgen zal uitgroeien tot een stralende vlam. 

Feministisch relaas in Strijd en metamorfose van een vrouw

Strijd en metamorfose van een vrouw is overduidelijk zachter geschreven dan Louis’ novelle over zijn vader. Hoewel de onderhuidse woede – die in het politieke karakter van Ze hebben mijn vader vermoord tot een kookpunt kwam – uitblijft, mondt Strijd en metamorfose van een vrouw daarentegen uit in een gevoelig feministisch relaas over de wankele positie van vrouwen binnen een arbeidersmilieu. Gedurende haar metamorfose besluit Louis’ moeder haar vrouwelijkheid juist te omarmen door make-up te dragen én het hebben van een eigen baan te combineren. In de zorgvuldig geconstrueerde zinnen van Louis, ontworstelt zijn moeder zich langzaam maar zeker aan het klassengeweld dat haar leven zo getekend heeft.


📖 Ook lezen? Koop hier Strijd en metamorfose van een vrouw of steun je boekhandel via Libris.

Eindoordeel: Strijd en metamorfose van een vrouw
4.5
Eline

Geen reacties

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.