Bladzijdes:
368
Uitvoering:
e-book
ISBN:
978-90-488-5917-7

In Swingers van Fleur van Groningen gaat de jonge actrice Ella na haar afstuderen aan de slag bij BamBam, een productiehuis dat kinderprogramma’s maakt. Ze woont samen met haar jeugdliefde Jan en hun leven staat voornamelijk in het teken van carrière maken. Voorlopig zit dat er nog niet echt in. De rolletjes die Ella in de wacht sleept, zijn veelal in dierenpakken waarin ze dag in dag uit beestachtige geluiden produceert en kinderen interviewt (op eigen risico). Jans dromen als succesvol scenarioschrijver lossen op als Karma Keuken, een kookshow met de excentrieke kok Lakshmi, door een schandaal wordt stilgelegd. De weg naar roem lijkt lang en is geheel niet zonder obstakels.

Steeds losbandiger

Gelukkig zijn er meerdere wegen die naar Rome – of in dit geval Hollywood – leiden. Wanneer Ella onverwachts op de set belandt voor BamBams nieuwste kinderfilm, ontmoet ze de eigenaar van het prestigieuze landgoed Kasteel van Berkenvliet, dat als filmlocatie dienstdoet. Deze Dorian van Dijk is niet alleen rijk en knap, maar ook een ervaren minnaar. Nu Ella’s grote doorbraak nog even op zich laat wachten en haar relatie bovendien in een flinke sleur zit, raakt ze helemaal in de ban van Dorian. Via haar kleurloze collega Roosje, die naar aanleiding van haar huwelijkscrisis sinds kort seksclubs bezoekt, leert ze steeds losbandiger worden. Ella’s grenzen vervagen en het is de vraag wat zij in de waagschaal durft te stellen voor het verwezenlijken van haar carrièredroom.

Vloeiende schrijfstijl sleurt de lezer mee

Swingers is de debuutroman van Van Groningen. Zij werkt als columnist, journalist en cartoonist onder meer voor Het Nieuwsblad (Magazine) en Psychologies. Als ‘pikante, humoristische zedenschets’ blaast Swingers de personages op tot cartooneske proporties. Of het nu de op rampzalige date-verhalen beluste Fien, theatrale Kato of zweverige Lakshmi is; ze brengen een zekere dynamiek in het verhaal. Van Groningen sleurt de lezer mee in haar vloeiende schrijfstijl. Ook het sterke contrast tussen het kinderlijk onschuldige BamBam en de zedeloze, met vlagen absurdistische, swingerswereld vloeien gaandeweg het boek in elkaar over. Pluche knuffels worden voor allerlei schimmige doeleinden gebruikt en de kostuums lijken enkel te dienen om de onzedelijkheden van de acteurs en actrices te maskeren.

Swingers eindigt in een anticlimax

Ondanks Van Groningens vlotte pen, keldert het verhaal iets over de helft in een even rap tempo. Was het eerst nog spannend Ella een nieuwe kant van zichzelf te laten ontdekken, nu krijgen de ongeloofwaardige plotwendingen de overhand. Maatschappelijke kwesties als diversiteit, racisme en feminisme passeren eveneens de revue, maar hier wordt tegelijkertijd de draak mee gestoken. De invalshoek van Swingers moet de lezer liggen om het tot een plezierige leeservaring te maken. De seksscènes (het zijn er veel) winnen terrein en vormen nu de rode draad in het verhaal. De potentie was er, maar ze voegen op dit punt weinig meer toe aan de ontwikkeling van de personages. Als de laatste bladzijde nadert, kan het niet anders dan dat Swingers na al die climaxen eindigt in een anticlimax.

Schaf Swingers hieronder aan of steun je boekhandel via Libris.

Eindoordeel: Swingers
2