Pokémon I Choose You!: nieuw avontuur met een nostalgische knipoog

20 november 2017
,
Nieuwe Pokémonfilm gaat terug naar hoe het allemaal begon.
pokemon-i-choose-you-movie_header

Als je een beetje van mijn leeftijd bent weet je vast nog goed hoe Pokémon zo’n twintig jaar geleden Europa veroverde. Een trading card game, tv-serie, games en films; ik weet nog dat ik er als kind helemaal weg van was! Ook de kinderen van nu groeien nog steeds op met Pokémon. De tv-serie krijgt nog regelmatig nieuwe seizoenen erbij, er blijven nieuwe decks uitkomen, er worden telkens nieuwe Pokémon werelden ontworpen en vorig jaar herleefde de hype opnieuw door de lancering van Pokémon Go.

Ash’ eerste Pokémon

Om het twintigjarig bestaan te vieren draaide vanaf begin november Pokémon: I Choose You! (2017) in een beperkt aantal bioscopen in Nederland. Hoewel ik niet alles van Pokémon op de voet volg, wist ik wel dat ik deze film heel graag wilde zien omdat het toch zeker een deel uit mijn jeugd naar boven zou brengen! Op de valreep heb ik snel kaartjes gehaald en kon het avontuur beginnen. Pokémon: I Choose You! gaat helemaal terug naar het begin, wanneer de 10-jarige Ash Ketchum zijn allereerste Pokémon krijgt van Professor Oak. Omdat Ash zich verslaapt zijn alle Pokémonstarters al weg… op eentje na. Deze schattige Pikachu is echter wel een Pokémon met een gebruiksaanwijzing. Ash heeft er zijn handen vol aan. Zo weigert Pikachu om in zijn bal te gaan en stuurt hij op willekeurige momenten bliksemschichten op Ash af. Toch lukt het Ash om vrienden te worden met Pikachu, en kan hij beginnen aan zijn grote Pokémon avontuur!

De uitverkorenen van Ho-Oh

De film blijkt al snel geen complete remake te zijn van het begin van de tv-serie. Er volgt namelijk een heel nieuwe avontuur! Wanneer Ash net op pad is, ziet hij hoog in de lucht de legendarische Ho-Oh die hem een regenboogveer schenkt. Terwijl Ash onderweg vrienden maakt met Verity (een zelfverzekerd meisje met een Piplup) en Sorrel (een slimme jongen met een Lucario) ontrafelt hij samen met zijn nieuwe reisgenoten langzaam maar zeker het verhaal achter de regenboogveer. Zo komt hij erachter dat degenen die een regenboogveer ontvangen, de zogenaamde regenbooghelden, een kans krijgen om Ho-Oh nog eens terug te zien. Deze uitverkorenen worden begeleid door de mysterieuze Marshadow. Samen met Verity en Sorrel gaat Ash op zoek naar de Ho-Oh in de Rising Mountains. Hierbij ontmoeten ze Bonji (volgens het kinderpubliek Sinterklaas), een onderzoeker die zich heeft toegelegd op alles wat met Ho-Oh te maken heeft. Daarnaast vecht Ash een zware strijd tegen zijn rivaal Cross die niet gelooft in het sluiten van vriendschappen met Pokémon.

Pokémon: I Choose You is een nostalgische knipoog naar oudere kijkers

Al vanaf het eerste moment is Pokémon: I Choose You! een knipoog naar de oudere kijkers, waarbij je enkele stukjes ziet uit de Pokémongame voor de gameboy pocket. De film bevat nostalgische scènes die ik mij nog van vroeger kan herinneren. Deze zijn hier in een modern jasje gestoken met de animatietechnieken van nu! Verity en Sorrel nemen in de film de plek in van Misty en Brock. Dit is verrassend goed gedaan door hun overlappende karaktereigenschappen. Net als Misty weet ook Verity goed voor zichzelf op te komen en Sorrel is net als Brock een rustige jongen met een verborgen talent voor zaken als koken en verzorging. Ook Cross doet met zijn arrogante houding denken aan Ash’ andere rivaal: Gary Oak. De film is ontzettend kleurrijk, met gedetailleerde landschappen en vloeiende special effects. Je kunt duidelijk zien hoe de animatie er in twintig jaar op vooruit is gegaan. Ook emotionele scènes zijn er hier in overvloed en geven je weer het gevoel hoe het was om vroeger na school naar Ash’ avonturen op tv te kijken en met ze mee te leven. Pokémon: I Choose You! is een must-see voor Pokémonfans en een goede manier om weer even je jeugd in te duiken. Zeker ook als je er helemaal niets meer mee hebt. Fans zullen hem inmiddels wel hebben gezien, maar mocht je de film toch hebben gemist, kun je natuurlijk altijd nog even wachten tot de DVD/Blu-Ray uitkomt!

Eindoordeel: Pokémon I Choose You (2017)
4.5

Al vanaf het eerste moment is Pokémon: I Choose You een knipoog naar de oudere kijkers. De film is ontzettend kleurrijk, met gedetailleerde landschappen en vloeiende special effects. Pokémon I Choose You is een must-see voor fans en een goede manier om weer even je jeugd in te duiken, ook als je helemaal niets meer met Pokémon hebt.

Productie: Kunihiko Yuyama | Voice Cast: Sarah Notochenny, Kate Bristol, James Carter Cathcart, e.a. | Scenario: Satoshi Shajiri, Shôji Yonemura, e.a. | Duur: 98 min. | Genre: Animation, Adventure, Family | Jaar: 2017