The Girl Who Leapt Through Time: een luchtige tijdreisfilm

6 mei 2019
,
Dagdromen komen tot leven in The Girl Who Leapt Through Time.
the-girl-who-leapt-through-time-movie_header

Het blijft elke keer weer bijzonder wanneer een animefilm in onze bioscopen mag draaien. Sinds 2 mei is Mamoru Hosoda’s nieuwste creatie, MIRAI (2018), in de Nederlandse bios te bewonderen. Een goed moment voor mij om even stil te staan bij zijn werk. En dat ga ik doen door helemaal terug te gaan naar zijn eerste film: The Girl Who Leapt Through Time uit 2006! Lees je mee?

Een bijna-dood ervaring in The Girl Who Leapt Through Time

De 17-jarige scholiere Makoto Konno komt er op een dag achter dat ze door de tijd kan reizen. Gelukkig maar, want had ze dit niet gekund, dan was ze dood geweest! Tijdens een roekeloos fietsritje van school naar huis begeven haar remmen het en komt ze op de spoorbaan terecht. Voor de trein haar goed en wel kan raken, bevindt Makoto zich alweer op haar fiets, een paar seconden eerder, voordat ze dwars door de spoorwegbomen heen crossed. Geschokt door deze bovennatuurlijke ervaring klopt ze aan bij haar tante voor wat wijze raad. Deze reageert begrijpend en niet bepaald verbaasd. “Tijdreizen is doodnormaal onder jongeren van jouw leeftijd”, laat ze de verdwaasde Makoto weten. Oké dan. Makoto probeert de draad van alledag weer op te pakken. Ze hangt wat rond met haar twee beste vrienden Kousuke Tsuda en de nieuwe leerling Chiaki Mamiya; speelt baseball en laat tijdens de kookles de vlammen hoog oplaaien. Het voorval is ze in een mum van tijd vergeten. Of toch niet?

De strijd tussen Hosoda en Miyazaki

The Girl Who Leapt Through Time is Hosoda op het lijf geschreven. Dit blijkt wel uit zijn latere werk (o.a. Summer Wars (2009) en Wolf Children, 2012) waarin thema’s als tijdreizen, coming-of-age en magisch-realisme veelvuldig terugkeren. Hoewel Hosoda ook weleens als de ‘nieuwe Hayao Miyazaki’ (van Studio Ghibli) wordt omschreven, is het niet eens zo gek van hem om het bijltje tijdens de productie van Howl’s Moving Castle (2005) er bij neer te hebben gegooid. In Hosoda’s werelden lijkt aanvankelijk niets bijzonders aan de hand en wanneer er iets magisch gebeurt, wordt hier doodnormaal op gereageerd. Een aanpak die eerder doet denken aan de boeken van Haruki Murakami. Miyazaki’s werelden zijn daarentegen veel grootser en sprookjesachtiger. Hosoda weet de magie te vinden in het alledaagse en deze moeiteloos te vergroten. Miyazaki lijkt zich eerder te baseren op folklore en mythen. Niet zo vreemd dat het tussen de twee regisseurs behoorlijk heeft gebotst in het verleden.

The Girl Who Leapt Through Time stelt vriendschappen op de proef

Natuurlijk laat Makoto het er niet bij zitten. Welke 17-jarige zou nu geen gebruik maken van zijn of haar bijzondere krachten? De baseball middagjes samen met Kousuke en Chiaki zijn veel te leuk om slechts eenmaal te beleven. Makoto reist, net als Satorou Fujinuma in Erased (2016), met gemak even terug in de tijd om er nogmaals van te genieten. Of nou ja, ze moet hiervoor wel even door de lucht vliegen. Ook in dit high-school drama geldt dat geluk nooit te lang mag duren. Makoto begint de ernst van de situatie pas in te zien als Chiaki haar mee uit wil vragen, en de vriendschappen op scherp worden gesteld wanneer ze gemiste kansen door de tijd heen dingen recht probeert te zetten.

Als een vleugelslag van een vlinder

Het verhaal van The Girl Who Leapt Through Time is gebaseerd op het gelijknamige boek van Yasutaka Tsutsui, die vooral bekend is van de psychologische thriller Paprika (1993). Het team achter The Girl Who Leapt Through Time wordt nog indrukwekkender als art director Nizo Yamamoto (o.a. Perfect Blue (1997) en Grave of the Fireflies, 1988) zich bij de productie van studio Madhouse voegt. De psychologische omslag vindt plaats in de tweede helft van de film waarin Makoto en Chiaki om elkaar heen beginnen te draaien. Tijdens deze scènes, die net als in The Boy and the Beast (2015) plaatsvinden op het iconische zebrapad in hartje Tokyo, lijken dagdromen tot leven te komen. Het verhaal wordt nergens zo zwaar als in Steins;Gate (2011) maar mist echter de serieuze toon zoals die in Erased duidelijk aanwezig is. The Girl Who Leapt Through Time blijft daardoor net zo licht en luchtig als de vleugelslag van een vlinder.

Eindoordeel: The Girl Who Leapt Through Time (2006)
3.8

The Girl Who Leapt Through Time (2006) van regisseur Mamoru Hosoda verhaalt over scholiere Makoto Konno. Wanneer ze ontdekt dat ze door de tijd kan reizen, komen haar vriendschappen steeds meer op scherp te staan. The Girl Who Leapt Through Time wordt nergens te zwaar en mist weliswaar een serieuze toon, maar is hiermee wel een van de weinige lichte en luchtige tijdreisfilms.

Productie: Mamoru Hosoda | Voice Cast: Riisa Naka, Takuya Ishida, Mitsutaka Itakura, e.a. | Scenario: Satoko Okudera, Yasutaka Tsutsui | Duur: 98 min. | Genre: Animation, Adventure, Comedy | Jaar: 2006