Lost in Starlight: onverwachte liefde bloeit op tussen heelal en aarde

2 juni 2025
Leestijd: 4 min.
, ,
Liefde gaat niet over (adonis)rozen. (Behalve op Mars.)

Het heelal heeft op de mensheid altijd een aantrekkingskracht uitgeoefend. Zijn het nu, behalve NASA, de rijken die binnen enkele jaren een 400 miljoen kilometer lange reis naar Mars realiseren, in de toekomst zou de ‘gewone’ burger er misschien ook wel heen kunnen gaan. Dat de rode planeet theoretisch gezien op de aarde lijkt en dus een aantrekkelijke bestemming is om er verder onderzoek naar leven uit te voeren, is eveneens de focus in Lost in Starlight. Voor deze Voices of a Distant Star meets Carol & Tuesday original van Zuid-Koreaanse bodem, sloeg regisseur Han Ji-Won, die ook het scenario schreef, de handen ineen met Climax Studios. Gesitueerd in het Seoul van 2050 volgt het verhaal wetenschapper en aspirerend astronaut Nan-Young Joo wier pad kruist met reparateur en muzikant Jay. Op zoek naar iemand die de platenspeler van haar spoorloos verdwenen moeder kan maken, botst ze bij de deur van een platenzaak in het hart van de futuristische metropool tegen hem op. Hun ontmoeting zorgt ervoor dat de zweverige Nan-Young even met beide benen op de grond komt te staan en slaat juist alle vaste grond onder de voeten van de aardse Jay weg.

Liefde in slowburn tempo

Lost in Starlight opent met een heftig ongeluk op Mars waardoor verschillende astronauten en hun bezittingen nooit meer zijn teruggekeerd. Een van deze astronauten is Nan-Young’s moeder waardoor het meisje opgroeit zonder mama en met een vader die altijd naar de hemel staart. Het verhaal springt van 2026 naar 2050, het moment waarop Nan-Young als succesvol wetenschapper faalt op een psychologische test om deel te nemen aan een ruimtemissie. Ze wordt op een wachtlijst geplaatst, maar zit met haar hoofd allang in de ruimte. Tegen het futuristische decor van transparante AR schermen die zomaar opspringen, hologrammen, drones en een heus R2-D2 robotje, weet de prille relatie van Nan-Young en Jay zich een weg te banen naar de kern van de film. Afspraakjes in restaurants, bars en een zonovergoten loft doen hun liefde in slowburn tempo opbloeien als de veelbelovende adonisrozen van Nan-Young’s moeder. Jay heeft het al vroeg in hun relatie door: wat moet zo’n ambitieuze meid eigenlijk met een jongen die (carrièrewijs) weinig te bieden heeft? Als een anker houdt hij de ongrijpbare Nan-Young aan de aarde vastgeketend. Het is nodig, al voelt de kijker wel aan dat dit niet lang zo zal blijven voortduren.

Lost in Starlight zit vol spannende contrasten

Net als hun relatie zich meer verdiept, wordt Nan-Young uitgezonden naar Mars. Vanaf dat moment komen er in Lost in Starlight veel dingen samen. Emoties als hartzeer, gemis en verlangen worden puur neergezet en geven de herkenbare personages net dat beetje volwassenheid die je niet in de films van Makoto Shinkai vindt. Andersom levert Han Ji-Won een vloeiende animatie af die zeker niet onderdoet voor de succesvolle Japanse regisseur. Als kijker vergaap je je aan het felle kleurenpalet, dromerige bokeh-effect, de fotorealistische panorama’s en stille details in slow motion. (Nan-Young’s traan die tijdens het opstijgen van de raket de afnemende zwaartekracht laat zien; wauw!) Terwijl Nan-Young aan haar maandenlange reis naar Mars begint, komt de focus te liggen op Jay’s muzikale achtergrond en aanhoudende plankenkoorts. Het brengt wat verdieping en geeft de soundtrack naast zachte jazz en synthpop ook enkele (akoestische) singer-songwriter liedjes. Toch kun je er niet omheen dat Lost in Starlight draait om Nan-Young, haar verleden en de (verticale) koers die ze in het heden vaart. In dat opzicht voelen de personages onevenwichtig. Het contrast tussen heelal en aarde, technologie en vintage en sciencefiction en romantiek houdt de kijkervaring daarentegen dynamisch. Het is bovendien knap hoe de film niet vervalt in (K-drama) clichés en Han Ji-Won haar verhaal tot het eind toe overtuigend spannend weet te houden.

Copyright 2025 © tekst door Eline schrijft hier. Alle rechten voorbehouden.


Eindoordeel: Lost in Starlight
5

Samenvatting

Gesitueerd in het Seoul van 2050 volgt Lost in Starlight van Han Ji-Won wetenschapper en aspirerend astronaut Nan-Young Joo wier pad kruist met reparateur en muzikant Jay. Er ontluikt een onstuimige romance die flink op proef wordt gesteld als Nan-Young haar moeder achterna reist naar planeet Mars.

Lost in Starlight is te zien op Netflix.

Regie & Productie: Han Ji-Won | Voice Cast: Kim Tae-Ri, Hong Kyung, e.a. | Scenario: Han Ji-Won, Kang Hyun-Joo, e.a. | Duur: 96 min. | Genre: Animation, Sci-Fi, Romance | Jaar: 2025

Eline

Geen reacties

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.