Finding Dory: kinderfilm vol koralen en moralenLeestijd: 3 min.

4 juli 2016

Gisteren heb ik Finding Dory gezien in de bioscoop, het langverwachte vervolg op Finding Nemo (2003) die alweer 13 jaar (!) geleden in de bios draaide. In die dertien jaar heb ik samen met Marlin en Dory het visje Nemo al ontelbare keren teruggevonden. Ik was dan ook erg benieuwd naar dit vervolg. Wat vond ik van Finding Dory? Lees snel verder!

Overvallen door vluchtige herinneringen

Finding Dory vervolgt het verhaal een jaar nadat Nemo is teruggevonden. Dory woont inmiddels bij Marlin en Nemo in het koraal en alles gaat daar rustig z’n gangetje. Totdat Dory op een dag overvallen wordt door vluchtige herinneringen aan haar jeugd. Ze besluit, impulsief als ze is, in een sneltreinvaart haar ouders op te sporen. Maar wie zijn ze? En waar zullen ze nu zijn? Samen met Marlin en Nemo belandt ze van het ene avontuur in het andere waarbij de kijker zich waant in hilarische, spannende, droevige en vertederende scènes. Wist je bijvoorbeeld hoe schattig Dory eruit zag als baby Dory? 😀

Finding Dory bevat nieuwe en vertrouwde personages

Behalve de oude ‘cast’ hebben ze bij Disney Pixar weer een stel nieuwe personages bedacht. Zo krijgen we Australische zeehonden te zien, een bijziende walvishaai en een witte dolfijn met een verstoorde echolocatie. Ook is er een octo(?)pus die Hank heet. Ieder personage heeft zo weer zijn eigen verhaal en eigenaardigheden. Maar een ding is zeker: ze hebben veel humor (of sarcasme)! Gelukkig is Dory in de tussentijd niet veel veranderd. Haar korte termijn geheugenverlies speelt haar nog altijd parten en haar lees skills blijven hilarisch (hint: es-ca-pé). 😛

Een vermakelijke film voor kinderen en volwassenen

Ondanks dat het plot vaak wat voorspelbaar is, zit het verhaal goed in elkaar. De kijkers komen meer over Dory te weten, die Finding Nemo stiekem toch wel domineerde en waar we maar weinig over wisten. Pixar heeft de overgang van Nemo naar Dory goed weten te maken in de eerste paar minuten van de film. Van daaruit wordt toegewerkt naar een vervolg dat niet alleen voor kinderen, maar ook voor volwassenen zeer vermakelijk is.

Finding Dory zit, net zoals elke Disney film, vol met koralen eh… moralen, maar Dory’s voornaamste advies luidt na 13 jaar nog altijd even vertrouwd: Just keep swimming! 😉

Eindoordeel: Finding Dory (2016)
4

Ondanks dat het plot vaak wat voorspelbaar is zit Finding Dory goed in elkaar. De kijkers komen meer over Dory te weten, die Finding Nemo stiekem toch wel domineerde en waar we maar weinig over wisten. Pixar heeft de overgang van Nemo naar Dory goed weten te maken. Van daaruit wordt toegewerkt naar een vervolg dat niet alleen voor kinderen, maar ook voor volwassenen zeer vermakelijk is.

Regie: Andrew Stanton, Angus MacLane | Voice Cast: Ellen DeGeneres, Albert Brooks, Ed O’Neill | Scenario: Andrew Stanton, Victoria Strouse | Genre: Animatie, Avontuur | Jaar: 2016