Genre: Fictie, Drama
Bladzijdes: 272
ISBN: 978-90-472-0464-0
Prijs: 10,00

In Badgasten (oorspronkelijke titel: The Vacationers) van Emma Straub gaat de familie Post samen met een stel vrienden twee weken op vakantie naar het zonnige Mallorca.

Zon, zee, zand, tapas en… geheimen

Ondanks het vooruitzicht van veel zon, zee, zand en lekkere tapas zet Emma Straub al vanaf de eerste bladzijde de toon van haar debuutroman: dit wordt geen vakantie waar iedereen erg naar uitkijkt. Franny en Jim Post vertrekken weliswaar om hun 35-jarig huwelijk te vieren, maar al gauw wordt duidelijk dat hun huwelijk misschien geen stand zal houden. Hun dochter Sylvia begint over een paar weken aan haar nieuwe studie op de universiteit en ziet het niet zo zitten om met haar ouders op vakantie te gaan. Zoon Bobby voegt zich, samen met zijn veel oudere vriendin Carmen, ook bij het reisgezelschap. Tot slot vertrekken ook Franny’s best friend Charles en zijn echtgenoot Lawrence richting Mallorca.

Verschillende perspectieven en verhaallijnen

Straub wisselt verschillende perspectieven met elkaar af. Zo lees je over Franny’s worsteling met de gedachte om te scheiden na Jims affaire met een stagiaire. Anderzijds realiseert Jim zich steeds meer wat deze affaire voor hem inhoudt; als voormalig work-a-holic is hij niet alleen zijn baan kwijt, maar straks misschien ook wel zijn vrouw. Sylvia wil haar leven in New York achter zich laten en wordt verliefd op de Spaanse leraar Joan. De relatie van Bobby en Carmen wordt steeds slechter door het onvolwassen gedrag van Bobby en Charles en Lawrence wachten samen in spanning af op een bericht van het adoptiebureau om te horen of ze in aanmerking komen om een baby te adopteren.

Net als in haar tweede roman Onder ons (oorspronkelijke titel: Modern Lovers), creëert Straub een luchtig plot waarin ze haar vaste thema’s coming-of-age en midlifecrisis behandelt. De wisseling van perspectieven houdt de roman boeiend, maar zorgt er ook voor dat de verhaallijnen kriskras door elkaar gaan lopen, waardoor je als lezer soms even de draad kwijt bent. Daarnaast zijn niet alle personages even goed uitgewerkt om je volledig te kunnen inleven. Ook had Bobby’s sportieve vriendin Carmen, die door de familie Post niet echt werd geaccepteerd, zeker – en misschien ook wel daarom – een gedetailleerder achtergrondverhaal verdiend.

Perfect (na)zomerboek

Ondanks deze punten leest Badgasten vlot en is het verhaal doorspekt met Straubs (New Yorkse) humor en enkele voorspelbare, maar daardoor juist tragikomische plotwendingen. De roman doet denken aan een luchtige versie van Zomerhuis met zwembad van Herman Koch waarin tijdens een vakantie ook allerlei geheimen aan de oppervlakte komen.

Badgasten is het perfecte leesvoer om volgende zomer mee te nemen in je koffer of om nu, aan de start van de herfst, de zomer nog even terug te halen.