Recensie: De aflossing (De Wetten van de Magie #0.5)

Genre: Fantasy
Bladzijdes: 127
ISBN: 978-90-245-5648-9
Prijs: 9,99
Sterren: 3.5/5

Proloog: De aflossing

Abby, een vrouw van eenvoudige komaf, is vanuit Nijnvoorde naar de Burcht in Aydindril afgereisd om de hulp van een tovenaar in te schakelen. D’Hara is in oorlog met alle landen en staat op het punt om in Abby’s woonplaats onschuldige inwoners als menselijk schild te gebruiken tegen magie. Eenmaal in de Burcht weet Abby het zeker, ze wil niet zomaar een tovenaar spreken, ze wil Zeddicus Zu’l Zorander spreken, een Tovenaar van de Eerste Orde. Ondanks dat dit een gedurfde beslissing is, Zedd wordt immers ook ‘de wind van de dood’ genoemd, heeft zij iets waardoor hij niet onder haar verzoek uit kan komen. In haar tasje heeft ze een bot meegenomen en Zedd zal deze bottenschuld beslist moeten aflossen.

Terry Goodkind (1948) schreef De aflossing (oorspronkelijke titel: Debt of Bones) in de loop van zijn boekenreeks De Wetten van de Magie. Het verhaal werd eerst uitgebracht in een tijdschrift en later werd besloten om het ook als boek uit te geven. Hoewel het boekje veel korter is dan de andere boeken uit de serie, gaat Goodkind dieper in op het leven van de tovenaar Zedd en is de wereld nog zonder grenzen waardoor overal magie heerst. Abby wordt in het begin als eenvoudig personage afgeschilderd, maar in de loop van het verhaal wordt duidelijk dat ze zeker een sterke vrouw is die vecht voor haar familie. Ook Zedd gaat gebukt onder een persoonlijk drama en de twee vinden al snel steun bij elkaar om samen vol overgave het gevecht aan te gaan.

De aflossing leest vlot en hoewel het boekje nog zoveel meer had kunnen omvatten, geeft het alvast een goed inzicht in de personages, landen en groeperingen die veelvuldig aan bod zullen komen in de daaropvolgende elfdelige boekenreeks. En voor wie zich afvraagt wat Zedd allemaal deed voordat hij zich wijdde aan de taak van Richard en Kahlan, zal in dit boekje zeker wat antwoorden vinden. De aflossing kan gelezen worden als proloog, maar ook als je de serie helemaal hebt gelezen biedt het een interessante kijk op de wereld waarin Richard en Kahlan niet veel later hun spannende avonturen zullen beleven.

Lees hier de recensie van het eerste deel: Het Zwaard van de Waarheid