Recensie: De Alchemist (De geheimen van de onsterfelijke Nicolas Flamel #1)

Titel: De Alchemist (De geheimen van de onsterfelijke Nicolas Flamel #1)
Originele titel: The Alchemyst
Uitgeverij: Mynx
Bladzijdes: 318
ISBN: 978-90-8968-199-7
Prijs: 12,50

De beroemde wetenschapper en alchemist, Nicolas Flamel, werd geboren in Parijs in 1330. De maker van de Steen der Wijzen stierf in 1418, maar toen zijn graf werd geopend was deze leeg. Er bestaan geruchten dat mensen Nicolas en zijn vrouw, Perenelle Flamel, door de eeuwen heen overal ter wereld hebben gezien. Volgens de legende hebben zij de Codex van Abraham de Magus in hun bezit met daarin de formule voor het Levenselixer en zijn ze onsterfelijk geworden. Maar wat slechts weinig mensen weten is dat er een verborgen strijdt woedt tussen de Flamels en de Duistere Alouden die uit zijn op het magische boek.

De Alchemist van Michael Scott (1959) is het eerste deel in de zes-delige reeks De geheimen van de onsterfelijke Nicolas Flamel. Nicolas Flamel is inderdaad niet dood, maar runt samen met zijn vrouw een boekwinkel in de Amerikaanse stad San Francisco. De scholier Josh Newman werkt tijdens de zomermaanden bij hen in de winkel en in de koffiebar aan de overkant van de straat werkt zijn tweelingzus Sophie. Op een dag worden de Flamels aangevallen door de schurk Dr. John Dee en zijn leger aan kleimannen (ook wel ‘golems’ genoemd) en de tweeling is getuige van dit brute gevecht.

Het verhaal opent sterk met een spannend gevecht en als lezer moet je even wennen aan de vorm van magie die bestaat uit kleurige aura’s van geurige vonken en slierten. Dat deze magie krachtig is, wordt al snel duidelijk wanneer de boekwinkel van Flamel bijna geheel wordt verwoest. Flamel weet Dee van zich af te schudden, maar moet daar een hoge prijs voor betalen. Na wat de tweeling heeft gezien, zal hun leven nooit meer hetzelfde zijn. Samen met Nicolas Flamel en de Schotse krijgsheldin Scáthach, belanden ze van het ene avontuur in het andere waarbij ze magische werelden betreden en mythische personages ontmoeten.

De Alchemist zit boordevol magie, spannende actie en mythologie. Naarmate het verhaal vordert raakt de lezer steeds vertrouwder met de magische wereld van Flamel. Nicolas Flamel heeft tijdens zijn lange leven kennis mogen maken met verschillende beroemde personen en Scott deinst er niet voor terug om deze allemaal te benoemen. Mary Shelley, Shakespeare en Koning Arthur verwerven op die manier een plaats in zijn verhaal, maar omwille van het plot doet Scott ook een greep uit diverse personages uit de Griekse, Egyptische, Ierse, Schotse en Noorse mythologie. Dit zorgt voor een boek dat rijk is aan uiteenlopende helden en heldinnen terwijl deze overvloed aan personages aan de andere kant zorgt voor een voorspelbaar plot.

Daarbij missen de hoofdpersonages hier en daar de diepgang en ontwikkeling die je als lezer van ze zou verwachten. Flamel wordt neergezet als een betrouwbare wijze man, maar slaat soms uit het niets om in een onbetrouwbare oplichter. Er is vaak geen eenduidige lijn in de beslissingen en gedachten van Sophie en Josh te vinden en deze spreken elkaar zelfs meer dan eens tegen. Omdat de tweeling binnen het verhaal een steeds belangrijkere schakel vormt tussen Flamel, de Codex en de (Duistere) Alouden, wil je hen door en door leren kennen. Nu blijven Sophie en Josh, terwijl de strijd steeds heviger wordt, voorlopig wat ondoorgrondelijk en ongrijpbaar.

Ondanks deze mindere punten is het plot vermakelijk en bevat het boek enige humor die op zijn minst aanzet tot een glimlach. Hierdoor zal de gemiddelde twaalfjarige, de doelgroep van deze reeks, ongetwijfeld van dit eerste deel genieten.

Lees hier de recensie van het tweede deel: De Magiër