Genre: Roman, Chicklit
Bladzijdes: 448
ISBN: 978-90-225-7944-2
Prijs: 12,50

Corina Bomann De Jasmijnzussen

De jasmijnzussen van Corina Bomann was volgens mijn oma een echte aanrader en dus leende ik deze zomer van haar dit boek. Wat vond ik ervan? Lees het hieronder in mijn recensie!

Modefotografe Melanie Sommer is net terug van een zakenreis in Vietnam als ze te horen krijgt dat haar vriend Robert door een auto-ongeluk in het ziekenhuis ligt. Terwijl hij in coma ligt, trekt Melanie voor enkele weken in bij haar grootmoeder Marie en overgrootmoeder Hanna om een beetje tot rust te komen.

Een waargebeurd sprookje

Hanna en Marie runnen samen een museum vol Aziatische schatten en kledingstukken. Deze museumstukken hebben ze in de loop van hun leven verzameld en zijn een herinnering aan hun Vietnamese roots. Melanie krijgt de opdracht om de zolder van haar oma’s op te ruimen en op zoek te gaan vergeten spullen die in het museum tentoongesteld kunnen worden. Tijdens het opruimen stuit ze op een sprookje getiteld De jasmijnzussen. Tussen de papieren is een foto bijgevoegd van twee meisjes en Melanie denkt haar overgrootmoeder Hanna op deze foto te herkennen. Zou Hanna iets met het verhaal te maken hebben?

Naar aanleiding van het sprookje raakt Melanie aan de praat met haar overgrootmoeder die voor het eerst in haar leven haar geschiedenis uit de doeken doet. Op meeslepende wijze vertelt Hanna over haar turbulente jeugd in Saigon, haar vertrek naar Europa en het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Melanie krijgt een hoop openbaringen over haar familie te verwerken en beseft dat ze de levenslessen van haar grootmoeder nu meer dan ooit nodig heeft.

Vlotte feelgood roman

De jasmijnzussen is een feelgood roman van de Duitse schrijfster Corina Bomann (1974). Ze schreef onder meer Het vlindereiland, De maneschijnsonate en Het klaprozenjaar die ook allemaal in het Nederlands zijn verschenen. Haar boeken kenmerken zich door familiegeheimen die zich langzaam ontrafelen tegen een romantische achtergrond. Bomann heeft een vlotte vertelstijl en Lilian Caris heeft een mooie vertaling afgeleverd.

Het boek zit vol avontuur waarbij diverse continenten aan bod komen. Bomann geeft volop aandacht aan de verschillende culturen en bijbehorende rituelen. Hanna is een krachtige vrouw waar de lezer zeker bewondering voor zal krijgen. Het levensverhaal van Hanna wisselt zich af met Melanie’s worsteling met de coma van Robert. Op deze manier bouwt het boek de spanning op naar een emotioneel, maar overtuigend slot.

De jasmijnzussen