Recensie: De kat

Uitgeverij: Meulenhoff
Vertaling: Luk van Haute
Bladzijdes: 156
ISBN: 978-90-290-9125-1
Prijs: 10,00

De kat

De jaren tachtig was een onzekere tijd voor Tokyo. Een Japans stel woont in een dienstwoning, zij werkt als schrijver en hij als redacteur, en proberen met hun bescheiden inkomen het hoofd boven water te houden. Wanneer ze een band opbouwen met een kat uit de buurt, lijkt de realiteit langzaam aan hen voorbij te gaan. Hoewel ze geen van beiden uitgesproken kattenliefhebbers zijn, blaast het dier nieuw leven in hun relatie en het leven van alledag. De gedragingen van de kat, haar territorium en de enorme tuin waaraan de woning grenst, zijn voor de verteller en zijn vrouw bovendien een bron van inspiratie en bieden daarnaast de mogelijkheid om even aan hun financiële zorgen te ontsnappen. Maar dan slaat het noodlot toe en moeten ze op de koop toe hun woning verlaten…

Takashi Hiraide (1950) is een bekende schrijver en dichter in Japan. Zijn poëtische talenten zijn ook in zijn roman De kat duidelijk voelbaar, waarin filosofische passages worden afgewisseld met dromerige details van de kleine dingen in het leven. Hiraide laat de lezer met een beeldende, ietwat slepende schrijfstijl even stilstaan bij deze kleine geluksmomentjes die zo vaak onopgemerkt aan ons voorbij gaan.

Dat geen enkel detail het koppel ontgaat, heeft echter ook een keerzijde die Hiraide subtiel weet aan te stippen wanneer de gezichtsuitdrukking van de buurman op oneindig veel manieren geïnterpreteerd kan worden. “En hoe dichter we elkaar naderden, hoe meer hij zijn hoofd naar ons toe draaide. Toen we langs elkaar liepen, las ik bijna moordzucht in zijn ogen.” Maar het stel blijft liever gissen – op zoek gaan naar de werkelijke betekenis zal ongetwijfeld de betovering verbreken.

De kat is een roman voor liefhebbers van geleidelijk ontvouwende passages, gevuld met poëtische elementen en filosofische mijmeringen over het alledaagse (fantasierijke) bestaan. Kattenliefhebbers zullen vanzelfsprekend genieten, maar dit hoef je beslist niet te zijn – menig lezer zal het dier, net als het Japanse stel, vlot in het hart sluiten, waarna de realiteit op subtiele wijze voor de ogen van de lezer zal worden geprojecteerd.