Uitgeverij: Mynx
Bladzijdes: 386
ISBN: 978-90-8968-198-0
Prijs: 12,50
Sterren: 3.5/5

Lees hier de recensie van het eerste deel: De Alchemist

Nadat Sophie’s krachten door de heks van Endor zijn gewekt, is Nicolas Flamel samen met de tweeling en de krijgsheldin Scáthach via een leypoort naar Parijs gevlucht. Terwijl Perenelle Flamel nog altijd gevangen wordt gehouden door de Sfinx op het eiland Alcatraz, probeert Nicolas de twee overgebleven bladzijden uit de Codex van Abraham de Magus in veiligheid te brengen. Dr. John Dee heeft ondertussen een (gedwongen) verbond gesloten met de meesteroplichter Niccolò Machiavelli en zet koers naar de Franse hoofdstad – vastbesloten om de ontbrekende bladzijden in handen te krijgen en Flamel en zijn bondgenoten uit te schakelen. Zal het hem lukken?

Nu Sophie de magie van lucht beheerst, is het tijd dat ze ook de andere elementaire magieën onder de knie krijgt. In Parijs wordt de groep dan ook opgewacht door twee oude vrienden van Flamel: de Comte de Saint-Germain, de bekwame vuurmeester (en befaamde rockster), en zijn vrouw Jeanne d’Arc. Terwijl de twee sterke helden zich bij hen voegen en Sophie geschoold wordt in het leren beheersen van vuur, wordt de kloof tussen Sophie en Josh steeds groter omdat zijn krachten niet zijn gewekt. Maar Josh is nog altijd de bewaarder van de laatste twee bladzijden uit de Codex en wanneer hij ingaat op het aantrekkelijke aanbod van Dr. Dee en Machiavelli, zijn niet alleen Sophie, Flamel en zijn vrienden in gevaar, maar staat de hele wereld op het randje van vernietiging.

De Magiër van Michael Scott (1959) is het tweede deel in de zes-delige reeks De geheimen van de onsterfelijke Nicolas Flamel. Ook dit tweede boek zit weer vol magie, actie en spanning. Scott geeft grote rollen aan beroemde personages als Machiavelli, de Comte de Saint-Germain en Jeanne D’Arc en voert opnieuw verschillende mythische wezens op waaronder de Disir en Nidhogg. Parijs vormt het sfeervolle decor van dit verhaal en naarmate het plot vordert reist de lezer met de personages af in de Catacomben van Parijs (een ondergrondse begraafplaats onder de stad die voor een deel daadwerkelijk open is voor publiek!) Hoewel Scott de Franse sfeer met vlagen goed weet te vangen, ligt de fantasie uiteindelijk meer bij de lezer en blijven de stadsbeschrijvingen van Scott hier en daar helaas wat afgevlakt.

Als personages voelen Sophie en Josh steeds vertrouwder. Ze komen nog niet los van de pagina’s, maar door de basis die in het eerste boek werd gelegd, weet de lezer zich toch beter te verplaatsen in hun (tegenstrijdige) gedachten en de handelingen die daar soms uit volgen. Flamel blijft een wispelturig karakter, maar ook dat krijgt in de loop van het verhaal een bepaalde charme en zorgt bovendien voor verrassende elementen in het plot.

Qua opbouw lijkt dit boek veel op het voorafgaande deel – er vinden opnieuw enkele gevechten plaats waarbij veel wordt verwoest. Scott beschrijft goed hoe hevig de strijd is tussen de (Duistere) Alouden, de Flamels, de onsterfelijken en de humani en benadrukt duidelijk welke rol Sophie en Josh hierin spelen. Ook verschaft dit boek meer informatie over de verschillende partijen waardoor het plot meer vorm krijgt. Scott beantwoordt de vragen die in het eerste boek werden opgeworpen en slaagt erin om nieuwe vragen bij de lezer aan te wakkeren. Alles bij elkaar en in combinatie met een spannend slot, geeft dit boek genoeg redenen om meteen verder te gaan lezen in deel drie.

Lees hier de recensie van het derde deel: De Tovenares