Titel: De Magiër (De geheimen van de onsterfelijke Nicolas Flamel #2)
Originele titel: The Magician
Uitgeverij: Mynx
Genre: Young Adult, Fantasy
Bladzijdes: 386
ISBN: 978-90-8968-198-0

Nadat Sophie’s krachten door de heks van Endor zijn gewekt, is Nicolas Flamel samen met de tweeling en de krijgsheldin Scáthach via een leypoort naar Parijs gevlucht. Terwijl Perenelle Flamel nog altijd gevangenzit in Alcatraz, probeert Nicolas de twee overgebleven bladzijden uit de Codex van Abraham de Magus in veiligheid te brengen. Dr. John Dee heeft ondertussen een (gedwongen) verbond gesloten met de meesteroplichter Machiavelli. Hij zet koers naar de Franse hoofdstad, en is vastbesloten om de ontbrekende bladzijden in handen te krijgen. Hiervoor moet hij Flamel en zijn bondgenoten uitschakelen. Zal dit hem lukken?

Op het randje van vernietiging

Nu Sophie de magie van lucht beheerst, is het tijd dat ze ook de andere elementaire krachten onder de knie krijgt. In Parijs wordt de groep dan ook opgewacht door twee oude vrienden van Flamel. Ze maken kennis met de Comte de Saint-Germain en zijn vrouw Jeanne d’Arc. Comte de Saint-Germain is een bekwame vuurmeester en daarnaast een befaamd rockster. Terwijl de twee sterke helden zich bij hen voegen, wordt Sophie geschoold in het leren beheersen van vuur. De kloof tussen Sophie en Josh wordt echter steeds groter omdat zijn krachten niet zijn gewekt. Bovendien is Josh nog altijd de bewaarder van de laatste twee bladzijden uit de Codex. Wanneer hij ingaat op het aantrekkelijke aanbod van Dr. Dee en Machiavelli, zijn niet alleen Sophie, Flamel en zijn vrienden in gevaar, maar staat de hele wereld op het randje van vernietiging.

De Magiër zit vol magie, actie en spanning

De Magiër van Michael Scott (1959) is het tweede deel in de zesdelige reeks De geheimen van de onsterfelijke Nicolas Flamel. Ook dit tweede boek zit weer vol magie, actie en spanning. Scott geeft grote rollen aan beroemde personages als Machiavelli, de Comte de Saint-Germain en Jeanne D’Arc. Hij voert opnieuw verschillende mythische wezens op waaronder de Disir en Nidhogg. Parijs vormt het sfeervolle decor van dit verhaal. Naarmate de plot vordert, reist de lezer met de personages af in de Catacomben van Parijs. Deze ondergrondse begraafplaats onder de stad is daadwerkelijk voor een deel open voor publiek. Hoewel Scott de Franse sfeer met vlagen goed weet te vangen, ligt de fantasie uiteindelijk meer bij de lezer. De stadsbeschrijvingen van Scott blijven hier en daar helaas dus wat afgevlakt.

Vertrouwde personages

Als personages voelen Sophie en Josh steeds meer vertrouwd. Ze komen nog niet los van de pagina’s, maar door de basis die in het eerste boek werd gelegd, weet de lezer zich toch beter te verplaatsen in hun (tegenstrijdige) gedachten en de handelingen die daar soms uit volgen. Flamel blijft een wispelturig karakter. Maar ook dit krijgt in de loop van het verhaal een bepaalde charme en zorgt bovendien voor verrassende elementen in de plot.

De Magiër geeft reden tot verder lezen

Qua opbouw lijkt dit boek veel op het voorafgaande deel. Er vinden opnieuw enkele gevechten plaats waarbij veel wordt verwoest. Scott beschrijft goed hoe hevig de strijd is tussen de (Duistere) Alouden, de Flamels, de onsterfelijken en de humani. Hij benadrukt daarbij duidelijk welke rol Sophie en Josh hierin spelen. Ook verschaft dit boek meer informatie over de verschillende partijen waardoor de plot meer vorm krijgt. Scott beantwoordt de vragen die in het eerste boek werden opgeworpen en slaagt erin om nieuwe vragen bij de lezer aan te wakkeren. Alles bij elkaar, en in combinatie met een spannend slot, geeft dit boek genoeg redenen om meteen verder te gaan lezen in deel drie.

Eindoordeel: De Magiër (De geheimen van de onsterfelijke Nicolas Flamel #2)
3.5

Lees hier de recensies van: De Alchemist (De geheimen van de onsterfelijke Nicolas Flamel #1) en Billy the Kid & Jeanne d’Arc (Korte verhalen uit de wereld van Nicolas Flamel #1).