Bladzijdes: 333
ISBN: 978-90-225-5506-4
Prijs: 12,50

Lees hier de recensie van het eerste deel: De Alchemist
Lees hier de recensie van het tweede deel: De Magiër
Lees hier de recensie van het derde deel: De Tovenares

De tweeling Sophie en Josh Newman zijn weer terug in San Francisco. In hun geboortestad aangekomen, keren ze meteen terug naar hun tante Agnes voor nieuwe kleding, hun vertrouwde theekransje en natuurlijk om haar bezorgdheid zo veel mogelijk weg te nemen. Hun bezoek wordt echter bruut verstoord door de verdwenen zus van Scáthach, Aiofe, en haar strijdpartner Niten. Zij ontvoeren Sophie en Josh blijft radeloos achter.

Sinds John Dee de Codex van de Flamels heeft gestolen, hebben Nicolas en de, eindelijk uit Alcatraz ontsnapte, Perenelle weinig anders aan hun hoofd dan deze weer te bemachtigen. De situatie wordt nog uitzichtlozer voor Josh wanneer duidelijk wordt dat Scáthach en Jeanne d’Arc hopeloos vastzitten in het Pleistoceen. Op hun hulp hoeft hij dus niet te rekenen. Zal hij er desondanks in slagen om zijn zus uit de handen van de sterke onsterfelijken te redden?

De Necromancer is het vierde deel in de zes-delige serie De geheimen van de onsterfelijke Nicolas Flamel van Michael Scott (1959). Ook in dit deel maakt de lezer weer kennis met een aantal nieuwe personages: de Aziatische krijger Niten, de Azteekse godin Coatlicue en de mysterieuze Marethyu. De Griekse god Prometheus krijgt, naast de Comte de Saint-Germain, een grote rol toebedeeld als vuurmeester en ook Mars Ultor is weer van de partij.

Het leukste nieuwe personage van het boek is misschien wel Virginia Dare, de bondgenoot – tegen wil en dank – van John Dee. Met deze sterke onsterfelijke naast hem, smeedt hij een duister plan om de laatste twee bladzijden van de Codex te bemachtigen; bladzijden die Josh nog altijd waakzaam bij zich draagt. De tijd dringt, want ook de Duistere Alouden zitten Dee op de hielen…

De Necromancer voldoet op verschillende vlakken aan de verwachting die Scott op het einde van het vorige deel, De Tovenares, bij de lezer opriep. De verhaallijn is geen herhaling van de vorige drie delen, de terugkomst van de tweeling in San Francisco voelt nostalgisch aan waardoor je als lezer voor het eerst het gevoel krijgt dat je de personages écht beter kent en Scott laat het verhaal vanuit verschillende perspectieven vertellen. Op deze manier kom je meer over de personages te weten en wordt de wereld stap voor stap begrijpelijker.

De wig die tussen Sophie en Josh in dit deel verder wordt gedreven maakt het plot steeds spannender. Dit boek nodigt zeker uit om snel in De Warlock, het vijfde deel, verder te lezen – al is het alleen maar om na lucht-, vuur- en watermagie eens de kracht van aarde aan het werk te zien!