Titel: De Tovenares (De geheimen van de onsterfelijke Nicolas Flamel #3)
Originele titel: The Sorceress
Uitgeverij: Mynx
Genre: Young Adult, Fantasy
Bladzijdes: 394
ISBN: 978-90-8968-199-7

Na een spannend gevecht op het kerkplein voor de Notre Dame, zijn Nicolas Flamel, Sophie en Josh op weg naar Londen. Daar willen ze een bezoek brengen aan Gilgamesj, de watermeester. Engeland is echter geen veilige plek voor Flamel, Sophie en Josh. Het land zit namelijk vol met Duistere Alouden. Op het St. Pancras-station worden ze opgewacht door een groep genii cucullati, oftewel: Vleeseters. Zij hebben de opdracht gekregen om Flamel en de tweeling gevangen te nemen.

In de achtervolging

Net op tijd weten Flamel en de tweeling te ontkomen. Ze springen in de auto bij de Saraceense ridder Palamedes, een bondgenoot van de Comte de Saint-Germain. Hij brengt hen naar een groot autokerkhof aan de rand van de stad in de hoop de Vleeseters op afstand te houden. Wat ze echter niet weten – maar wel vermoeden – is dat Dr. John Dee en Machiavelli opnieuw de achtervolging hebben ingezet om de bladzijden uit de Codex te bemachtigen. Ze willen Nicolas Flamel en de tweeling zo snel mogelijk uitschakelen.

De Tovenares geeft de lezer een déjà-vu

Ondertussen zit Perenelle Flamel nog altijd gevangen op het eiland Alcatraz. Scáthach en Jeanne d’Arc zijn dankzij een gesaboteerde leypoort in de prehistorie terechtgekomen! Veel hulp voor Nicolas, Sophie en Josh is er dus niet. Wanneer Dee besluit om de machtige Archon Cernunnos te wekken, ziet het er niet best voor ze uit… Nieuwe personages die Scott in De Tovenares opvoert zijn Cernunnos, William Shakespeare en de verstrooide Koning Gilgamesj. In veel opzichten lijkt dit boek op de twee voorafgaande delen, waardoor je tijdens het lezen meerdere keren een déjà-vu krijgt. Shakespeare en Gilgamesj zijn daarentegen wel vermakelijke personages. Zij zijn dan ook een geslaagde toevoeging aan de serie.

In geuren en kleuren, of niet?

Nu Josh’ krachten zijn gewekt door de oorlogsgod Mars en hij deze bundelt met het zwaard Clarent, is de verhouding tussen Sophie en Josh bijna weer gelijk getrokken. Als personages zijn ze in De Tovenares echter nog steeds wispelturig, met name tegenover de Flamels. Nicolas wordt steeds meer een zeurderige oude man. Hij vervult in dit boek dan ook niet bepaald een glansrol. Daarnaast wordt de omgeving wederom niet gedetailleerd uitgewerkt, waardoor je je als lezer niet echt in Londen waant. Gelukkig weet Scott het verhaal boeiend genoeg te houden door het achtergrondverhaal van de Archonen uit te werken. Daarnaast geeft hij de lezer in De Tovenares meer informatie over Dee en zijn dubieuze verstandhouding met de Duistere Alouden. Ook de specifieke kleuren en geuren die bij de aura’s van de verschillende personages horen blijven steeds beter ‘hangen’. Hierdoor ga je bijvoorbeeld onbewust geel en citroen met Shakespeare verbinden.

De Tovenares belooft meer girl power

Een andere opluchting is de focus op Perenelle die op Alcatraz nu wordt belaagd door de kraaiengodin Morrigan en haar kraaienleger. Meerdere keren wordt in het verhaal gesuggereerd dat Perenelle veel machtiger is dan Nicolas. Het is daardoor behoorlijk frustrerend dat ze al drie boeken lang op een eiland vastzit terwijl de anderen haar hulp goed kunnen gebruiken. Scott lijkt daar verandering in te brengen als de vrouw van Flamel haar krachten bundelt met de Aloude spin (en medegevangene) Areop-Enap. Het einde van De Tovenares geeft de indruk dat Scott met het vierde deel, De Necromancer, een andere koers zal gaan varen. Laten we het hopen.

Eindoordeel: De Tovenares (De geheimen van de onsterfelijke Nicolas Flamel #3)
3

Lees hier de recensies van: De Alchemist (De geheimen van de onsterfelijke Nicolas Flamel #1), De Magiër (De geheimen van de onsterfelijke Nicolas Flamel #2) en Billy the Kid & Jeanne d’Arc (Korte verhalen uit de wereld van Nicolas Flamel #1).