Lees hier de recensie van het eerste deel: De Alchemist
Lees hier de recensie van het tweede deel: De Magiër
Lees hier de recensie van het derde deel: De Tovenares
Lees hier de recensie van het vierde deel: De Necromancer
Lees hier de recensie van het vijfde deel: De Warlock

DSCN8238

De Zieneres is het laatste deel van De geheimen van de onsterfelijke Nicolas Flamel-reeks van Michael Scott (1959). In de vorige vijf boeken werkt de serie langzaam toe naar een grootse eindstrijd en dat is in dit deel al vanaf de eerste bladzijde goed te merken. Sophie en en Josh Newman zijn nu tienduizend jaar terug in de tijd en kunnen met eigen ogen aanschouwen hoe machtig Danu Talis – de Verzonken Stad – ooit is geweest.

Hoewel Sophie en Josh samen reisden met de magiër John Dee en de onsterfelijke Virginia Dare worden ze in de legendarische stad opgewacht door Isis en Osiris die hen een schokkende onthulling doen! De Egyptische Alouden brengen de tweeling vervolgens naar hun paleis waar ze zullen worden ingewijd tot Goud en Zilver, de ware heersers van Danu Talis. Maar eerst zullen ze samen met Isis en Osiris een ouderwetse coup d’état moeten plegen om de huidige heerser, Aten, af te zetten waarbij ook een opstand van de bevolking niet ondenkbaar is…

Ondertussen wordt er op verschillende fronten gevochten. Prometheus en Niten nemen het op de Golden Gate Bridge op tegen de Griekse Spartoi; sterke krijgers die uit drakentanden zijn geboren. Scáthach, Jeanne d’Arc, de Comte de Saint-Germain, Palamedes en William Shakespeare proberen vanaf de legendarische Wereldboom Yggdrasil op tijd Danu Talis te bereiken om de tweeling bij te staan. Maar het enige voertuig dat voorhanden is, is een dubieuze Vimana…

De alchemist Nicolas Flamel en zijn vrouw, de tovenares Perenelle, bevinden zich nog altijd op Alcatraz en bereiden zich samen met Machiavelli, Billy the Kid, Black Hawk en Hel Odin en Mars voor op een groots gevecht waarmee ze San Francisco – en de rest van de wereld – van de ondergang proberen te redden. Klein detail hierbij is dat de krachten van de Flamels bijna op zijn en ze nog maar één dag te leven hebben. Zullen ze in hun plan slagen?

Michael Scott heeft in het slotdeel van deze YA-reeks weer verschillende verhaallijnen vol mythische en historische personages uitgezet die elkaar in korte hoofdstukken afwisselen. De belangrijkste vraag in de reeks, de vraag uit de eeuwenoude profetie, zal in dit boek eindelijk worden beantwoord: wie van de tweeling zal de wereld redden en wie zal de wereld vernietigen? Ook andere losse eindjes worden aan elkaar geknoopt en verschillende personages vertonen in dit laatste deel nog verrassende kanten van hun persoonlijkheid.

Het einde is geloofwaardig, maar ergens had ik toch iets meer verwacht. Vijf boeken lang werkte Scott aan deze onvermijdelijke eindstrijd waar de tweeling niet omheen kon. Daarnaast weet hij de ontknoping helemaal tot het eind toe uit te stellen. Dit zorgt er zeker voor dat het boek spannend blijft. Aan de andere kant, toen ik eindelijk wist hoe het in elkaar stak, wilde ik door het besliste einde nog veel meer weten over de verschillende mythische personages en werelden die Scott in zijn boeken heeft opgevoerd. Wie weet blijft het niet bij de in 2013 verschenen kortverhalenbundel Billy de Kid en de vampiers van Vegas & De dood van Jeanne d’Arc. Genoeg schrijfstof, zou ik zeggen!