Titel: De Zieneres (De geheimen van de onsterfelijke Nicolas Flamel #6)
Originele titel: The Enchantress
Uitgeverij: Boekerij
Genre: Young Adult, Fantasy
Bladzijdes: 432
ISBN: 978-90-225-6867-5

De Zieneres is het laatste deel van De geheimen van de onsterfelijke Nicolas Flamel-reeks van Michael Scott (1959). In de vorige vijf boeken werkte de serie langzaam toe naar een grootse eindstrijd. In dit deel is de spanning al vanaf de eerste bladzijde goed te merken. Sophie en en Josh Newman zijn nu tienduizend jaar terug in de tijd en kunnen met eigen ogen aanschouwen hoe machtig Danu Talis – de Verzonken Stad – ooit is geweest.

Goud en zilver

Sophie en Josh reisden samen met de magiër John Dee en de onsterfelijke Virginia Dare. In de legendarische stad worden ze opgewacht door Isis en Osiris die hen een schokkende onthulling doen! De Egyptische Alouden brengen de tweeling vervolgens naar hun paleis waar ze zullen worden ingewijd tot Goud en Zilver, de ware heersers van Danu Talis. Maar eerst zullen ze samen met Isis en Osiris een ouderwetse coup d’état moeten plegen om de huidige heerser, Aten, af te zetten. Hierbij is een opstand van de bevolking niet ondenkbaar…

Ondertussen in De Zieneres

Ondertussen wordt er op verschillende fronten gevochten. Prometheus en Niten nemen het op de Golden Gate Bridge op tegen de Griekse Spartoi: sterke krijgers die uit drakentanden zijn geboren. Scáthach, Jeanne d’Arc, de Comte de Saint-Germain, Palamedes en William Shakespeare proberen vanaf de legendarische Wereldboom Yggdrasil op tijd Danu Talis te bereiken om de tweeling bij te staan. Maar het enige voertuig dat voorhanden is, is een dubieuze Vimana.

De tijd dringt

De alchemist Nicolas Flamel en zijn vrouw, de tovenares Perenelle, bevinden zich nog altijd op Alcatraz. Samen met Machiavelli, Billy the Kid, Black Hawk en Hel, Odin en Mars bereiden ze zich voor op een groots gevecht om San Francisco – en de rest van de wereld – van de ondergang te redden. Klein detail hierbij is dat de krachten van de Flamels bijna op zijn en ze nog maar één dag te leven hebben. Zullen ze in hun plan slagen?

Redden of vernietigen?

Michael Scott heeft in het slotdeel van deze young adult-reeks weer verschillende verhaallijnen vol mythische en historische personages uitgezet die elkaar in korte hoofdstukken afwisselen. De belangrijkste vraag in de serie, namelijk: de vraag uit de eeuwenoude profetie, zal in dit boek eindelijk worden beantwoord. Wie van de tweeling zal de wereld redden en wie zal de wereld vernietigen? Ook andere losse eindjes worden aan elkaar geknoopt. Daarnaast vertonen verschillende personages in dit laatste deel nog verrassende kanten van hun persoonlijkheid.

De Zieneres is een spannend slotboek

Het einde is geloofwaardig, maar ergens lijkt het boek naar iets groters toe te werken. Vijf boeken lang bouwde Scott aan deze onvermijdelijke eindstrijd waar de tweeling niet omheen kon. Daarnaast weet hij de ontknoping helemaal tot het eind toe uit te stellen. Dit zorgt er zeker voor dat het boek spannend blijft. Aan de andere kant zorgt het besliste einde ervoor dat je nog veel meer wilt weten over de verschillende mythische personages en werelden die Scott in zijn boeken heeft opgevoerd. Wie weet blijft het niet bij de in 2013 verschenen korte verhalenbundel Billy de Kid en de vampiers van Vegas & De dood van Jeanne d’Arc. Genoeg schrijfstof, zou ik zeggen!

Eindoordeel: De Zieneres (De geheimen van de onsterfelijke Nicolas Flamel #6)
4.5

Lees hier de recensies van: De Alchemist (De geheimen van de onsterfelijke Nicolas Flamel #1), De Magiër (De geheimen van de onsterfelijke Nicolas Flamel #2), De Tovenares (De geheimen van de onsterfelijke Nicolas Flamel #3), De Necromancer (De geheimen van de onsterfelijke Nicolas Flamel #4), De Warlock (De geheimen van de onsterfelijke Nicolas Flamel #5) en Billy the Kid & Jeanne d’Arc (Korte verhalen uit de wereld van Nicolas Flamel #1).