Recensie: Detective Conan #1

Vertaling: NT Entertainment BVBA
Genre: Manga, Detective
Bladzijdes: 182
ISBN: 978-90-867-7046-5
Prijs: 5,95
Sterren: 5/5

Detective Conan is een manga geschreven en getekend door Gosho Aoyama (1963). Geïnspireerd door de verhalen van Arthur Conan Doyle’s wereldberoemde detective Sherlock Holmes, publiceerde Aoyama in 1994 voor het eerst de avonturen van zijn eigen personage Conan Edogawa. Inmiddels zijn er bijna honderd delen verschenen, is er ook een anime uitgebracht en loopt de manga-reeks nog steeds. Een paar jaar geleden verscheen Detective Conan ineens in de Nederlandse boekhandels en er zijn hier tot nu toe dertien volumes verschenen. Het leuke is dat alleen de tekst is vertaald, de manga leest dus net als in Japan gewoon van rechts naar links! Hieronder mijn recensie van het eerste deel uit de manga-serie Detective Conan.

Detective Conan speelt zich af in de jaren ’90. Shinichi Kudou is nog maar een tiener, maar hij heeft al een reputatie opgebouwd als getalenteerde jeugd detective met ‘onnavolgbare deductie-skills.’ Zijn vader schrijft detectiveverhalen en door hem is zijn fascinatie voor het vak dan ook begonnen. Shinichi zit in de vijfde klas van de middelbare school en gaat veel om met Ran Mouri, een meisje van wie haar vader ook een detective is. Nu Shinichi zo bekend is, krijgt hij alle opdrachten en zit haar vader meestal zonder werk thuis junkfood te eten en tv te kijken. Dit zorgt voor veel (grappige) conflicten tussen Shinichi en Ran.

Wanneer Shinichi en Ran samen naar een pretpark gaan, vindt er in het park een moord plaats. Natuurlijk zit Shinichi meteen op de zaak, maar dan gebeurt er iets on035verwachts. Als hij wakker wordt is hij omringd door politieagenten en komt hij tot de ontdekking dat hij gevangen zit in het lichaam van een zesjarige! Hij probeert de politie uit te leggen dat hij Shinichi Kudou is, de bekende jeugd detective, maar niemand gelooft hem. Shinichi gaat naar huis en weet uiteindelijk zijn buurman, Professor Agasa, te overtuigen van zijn ware identiteit. Samen bedenken ze een plan: Shinichi mag, om zijn veiligheid te bewaren, aan niemand vertellen wie hij werkelijk is en Agasa zal een middel proberen te ontwikkelen om Shinichi weer terug te veranderen naar een tiener.

Onder de naam van zijn ‘alter ego’ Conan Edogawa gaat Shinichi Kudou gewoon door met zijn werk als beruchte detective. Samen met Ran en haar vader stort hij zich op nieuwe mysteries, zonder dat ze weten wie Conan nu werkelijk is. Uiteraard leidt dit tot veel hilarische scènes. De volwassenen nemen Conan niet serieus, maar daar heeft hij veel creatieve oplossingen voor. Aoyama laat in dit eerste deel al een aantal interessante, complexe (moord)zaken met verrassende ontknopingen de revue passeren. Hierdoor ben je als lezer al snel benieuwd naar welke zaken Conan in het tweede deel allemaal zal gaan oplossen.

Dit deel zit vol humor en schattige scènes en leest ook nog eens als een trein. Als je nieuwsgierig bent geworden naar de avonturen van Conan, zal het denk ik lastig worden om alle Nederlandstalige delen nog te krijgen. Wel zijn veel volumes nog te krijgen in het Engels, maar dan onder de naam Case Closed. Binnenkort volgt de recensie van het tweede deel van deze manga!

1