Genre: Literatuur, Science-Fiction
Bladzijdes: 384
ISBN: 978-90-254-4302-3
Prijs: 15,00

DSCN8234

Volmaakte tweestrijd

In Hard-boiled Wonderland en het einde van de wereld van Haruki Murakami (1949) worden twee werelden beschreven die parallel aan elkaar lopen. De oneven hoofdstukken zijn gewijd aan Hard-boiled Wonderland waarmee de metropool Tokio wordt bedoeld. De even hoofdstukken beschrijven het leven in het Einde van de Wereld, een denkbeeldige Stad omringd door hoge muren waar de Poortwachter een waakzaam oogje in het zeil houdt en iedere winter eenhoorns doodgaan.

Een tweeledig plot

De naamloze hoofdpersoon, een man van rond de 30 die na een stukgelopen huwelijk een teruggetrokken bestaan leidt, is Calcutec van beroep. In Hard-boiled Wonderland decodeert hij codes in zijn onderbewuste door ruwe codes in zijn rechterhersenhelft in te voeren en deze vervolgens te hercoderen in zijn linkerhersenhelft. Dit is een heel proces waarbij zijn brein moet worden gewassen en geschud. Omdat dit werk in zijn onderbewuste gebeurt weet de man niet de inhoud van deze geheime informatie. Wat hij ook niet weet is dat zijn onderbewuste wordt gehackt door Semiotecs die het op de geheime codes hebben gemunt. Een onvermijdelijke informatieoorlog ligt op de loer…

In het Einde van Wereld heeft dezelfde man een heel ander beroep, namelijk het lezen van dromen uit eenhoorn schedels. Om in de Stad te mogen blijven moet iedere inwoner zijn schaduw van zijn lichaam los snijden. Ook de man krijgt de opdracht dit te doen, maar als hij beseft dat hij hiermee zijn individualiteit zal verliezen, wil hij niets liever dan uit de zwaarbewaakte Stad ontsnappen…

1 + 1 = ?

Beide werelden lijken op het eerste gezicht heel verschillend, maar naarmate de roman vordert vallen ze steeds meer samen. Het boek kenmerkt zich door de tweeledige details die onvermijdelijk met elkaar in tweestrijd zijn. Zo zijn er twee tegenstrijdige werelden waar twee verhaallijnen uit voortvloeien die elk in de verleden tijd en tegenwoordige tijd worden verteld. Daarnaast wordt het analytische tegenover het creatieve geplaatst, het onbewuste tegenover het bewuste, de realiteit tegenover de verbeelding, het goede tegenover het kwade, de stedelijke onrust tegenover de kalmte van het platteland en spelen de gebeurtenissen zich bovengronds en dan weer ondergronds af.

Naast Murakami’s gebruikelijke verwijzingen naar westerse literatuur, films en muziek zit Hard-boiled Wonderland en het einde van de wereld vol zwarte humor en cynische onverschilligheid:

“‘Twaalf uur ’s middags, vier dagen na nu, het mag niet later.’
‘Tijd zat.’
‘Alsjeblieft, jongen, wees in geen geval te laat,’ zei de oude man smekend. ‘Als je te laat bent gaat er iets vreselijks gebeuren.’
‘Vergaat dan de wereld?’ Grapte ik.
‘In zekere zin,’  zei de oude man, ‘ja.’
‘Deze keer niet. Ik kom nooit te laat,’ zei ik (…)

Hieruit blijkt wel de vlotte vertaling door Maxim Winter en Marion op den Camp.

Voor liefhebbers van Alice in Wonderland en The Matrix

De lift in Hard-boiled Wonderland tijdens de beginscène van de roman doet denken aan Alice’s val door het konijnenhol in Alice in Wonderland. De afwisseling tussen het bewuste en het onbewuste tegen de achtergrond van een dreigende informatieoorlog doet weer denken aan de The Matrix. Murakami weet een roman met verschillende lagen neer te zetten waarin pittige technisch-neurologische passages worden beschreven. Herlezen zal in dit geval interessante nieuwe bevindingen opleveren. Veel van Murakami’s stokpaardjes komen in deze roman weer aan bod, waarbij het magisch-realisme dit keer plaatsmaakt voor het sf-genre. Het enige dat nog ontbreekt is een (Cheshire) kat.