Genre: Fantasy
Bladzijdes: 784
ISBN: 978-90-245-5722-6
Prijs: 22,50

Lees hier de recensie van De aflossing (De Wetten van de Magie #0.5)

De Eerste Wet van de Magie

Na de gebeurtenissen in De aflossing zijn de grenzen opgetrokken en is het land verdeeld in drie afzonderlijke landen. Richard Cypher is geboren en getogen in het Westland, het enige land dat nog vrij is van magie. Hij werkt er als bosgids en op een dag redt hij Kahlan Amnell van een groep soldaten uit D’Hara. Wat hij dan nog niet weet is dat Kahlan veel meer is dan een gewone jonge vrouw en dat de soldaten er wel misschien alle recht toe hadden om haar pad te doorkruisen… Wanneer Richard naar huis gaat en bij terugkomst het lichaam van zijn vader verminkt terugvindt, neemt goede vriend (en – nu in het geheim – tovenaar) Zedd hem onder zijn hoede.

Al snel blijken de gebeurtenissen allemaal met elkaar in verband te staan. Richard, Kahlan en Zedd maken alle drie op hun eigen manier onderdeel uit van een eeuwenoude profetie. Deze profetie kan worden ingeluid door het benoemen van een Zoeker. Richard aanvaardt deze titel en bewapend met het Zwaard van de Waarheid – dat hij aan zijn nieuwe titel te danken heeft – gaat hij samen met Zedd, Kahlan en grenswachter Chase een groots avontuur tegemoet. Een avontuur dat hen ver over de grenzen brengt, richting het Middenland naar D’Hara, een land vol magie.

Het Zwaard van de Waarheid (oorspronkelijke titel: Wizards First Rule) is het eerste deel in de boekenreeks De Wetten van de Magie geschreven door high fantasy-schrijver Terry Goodkind (1948). In zijn lijvige boeken laat hij geen detail onbenoemd en zijn volle zinnen stromen rijk over de pagina’s. Wat direct opvalt is de kracht en levendigheid die hij zijn personages weet te geven waarbij de aandacht sterk word gericht op karakterevolutie en ‘world building’. Van hun uiterlijk en handelingen tot hun immense gevoelswereld – Goodkind weet dit met precies de juiste woorden aan de lezer te vertellen. Op de achtergrond van de hoeveelheid beeldende personages, werkt Goodkind zijn wereld tot in de puntjes uit. Het verhaal bevat verschillende religies en bijbehorende rituelen, politieke intriges, strategische gevechten en vertelt daarnaast het complexe liefdesverhaal van Richard en Kahlan.

In vergelijking met de delen die volgen leest dit eerste deel nog vrij luchtig. Het verhaal is spannend en de personages maken behoorlijk veel mee, waardoor de lezer hun wereld steeds beter leert te begrijpen. Ook bevat het plot verschillende bij-verhalen die erg vermakelijk zijn en wel degelijk iets toevoegen aan de rode draad in het verhaal. Goodkind besteed veel aandacht aan de innerlijke worstelingen van Richard met zijn benoeming tot Zoeker en Kahlan met haar positie als krachtige Belijdster. Beide personages zijn naast sterke helden ook gewone, kwetsbare mensen waarvan tevens de interpersoonlijke conflicten helder worden uitgewerkt. Dit maakt het voor de lezer gemakkelijk om zich in deze onbekende wereld snel thuis te voelen.

De Wetten van de Magie is vanwege enkele (zeer) gewelddadige scènes een boekenreeks gericht op de wat oudere lezers. Centraal in dit boek staat de Eerste Wet van de Magie die Richard als eerste levensles meekrijgt van Zedd. Wanneer het nieuws hen bereikt dat de duistere tovenaar Darken Rahl de macht over de (onder)wereld heeft gegrepen, komt deze les hem meer dan van pas. De thematiek van een strijd tussen goed en kwaad is duidelijk in het verhaal aanwezig en dit maakt de plotwendingen soms voorspelbaar. Als lezer leef je echter zo erg met de hoofdpersonages mee dat je telkens hoopt dat zij het er heelhuids vanaf zullen brengen – hoe voorspelbaar het plot dan ook mag zijn. Na het lezen van dit vuistdikke boek wil je niets liever dan direct doorlezen in het (nog dikkere) tweede deel!