Auteur: Rob Kamphues
Uitgeverij: Uitgeverij Brandt
Genre: Psychologische roman
Bladzijdes: 272
ISBN: 978-94-920-3752-7
Prijs: 18,50

Afgelopen januari zat ik samen met vier andere Hebban-recensenten in het Hot or Not panel rondom de debuutroman Hoor je me van Rob Kamphues (1960). Onder het motto vijf recensenten. één boek. één verdict wordt een boek (kritisch) onder de loep genomen en op verschillende punten beoordeeld. Lees het hele artikel op Hebban. Hieronder lees je mijn persoonlijke mening over de psychologische debuutroman van Kamphues.

In Hoor je me, de debuutroman van Rob Kamphues, krijgt bioloog Albert Vos tijdens een talkshow op tv een herseninfarct. Hij wordt opgenomen in het ziekenhuis en ligt daar in coma. Alberts broer Joost en zijn ex-vrouw Machteld krijgen de opdracht om in de uren die volgen afwisselend bij Albert aan zijn bed te komen zitten en tegen hem te praten. Wellicht dat deze gesprekken Albert prikkelen om uit zijn coma te ontwaken. Wat volgt zijn lange monologen van Joost en Machteld tegen Albert. Joost verwijt zijn broer vanalles en is via zijn gesprekken, waarin veel oud zeer naar boven komt, op zoek naar een afsluiting. Omdat zijn broer –voor het eerst– niets terug kan zeggen, vindt hij deze echter niet volledig. De monologen van Machteld zijn positiever, ondanks dat ze van Albert is gescheiden. Gaandeweg het boek wordt duidelijk dat ze nog steeds erg veel om Albert geeft, terwijl hij geen gemakkelijke man voor haar was, laat staan een goede vader voor hun zoon Jonathan.

Door middel van de afwisselende monologen van Joost en Machteld aan Alberts bed, wordt de lezer meegenomen in het veelbewogen leven van Albert Vos. Hoewel niet alle monologen even spannend zijn en je je als lezer soms een ‘buitenstaander’ voelt waardoor je je af gaat vragen waar de personages nu eigenlijk over klagen, leveren de verschillende houdingen van Joost en Machteld ten opzichte van Albert interessante tegenstellingen in de roman op. Daarnaast voegt Kamphues meerdere personages toe, laat hij Joost en Machteld onderling met elkaar communiceren en spelen zich op de achtergrond meerdere verhaallijnen af. Zo is Jonathan van huis weggelopen en verblijft hij ergens in het buitenland. Het is nog maar de vraag of hij weer op tijd in Nederland zal zijn om zijn vader te bezoeken. Als lezer ben je benieuwd hoe al deze verhalen zich zullen ontwikkelen. De grootste vraag in de roman is of Albert uit zijn coma zal ontwaken. Zou hij dan alle gesprekken hebben meegekregen of weet hij van niets? Dit weet Kamphues tot het einde spannend te houden.

Hoor je me is een psychologische roman waarvan ik vooraf verwachtte dat het me zou meenemen in de gedachten en gevoelens van de personages. De monologen zorgen ervoor dat de gedachten en gevoelens van Joost en Machteld inderdaad over de pagina’s stromen en de lezer zit dan ook goed in het hoofd van de personages. Deze manier van vertellen doet mij denken aan The Perks of Being a Wallflower van Stephen Chbosky waarin het hoofdpersonage zijn verhaal doet in een dagboek waardoor een tegenreactie ook uitblijft. Wel had ik op voorhand verwacht dat de monologen in de roman meeslepender zouden zijn, maar uiteindelijk werd de spanning vooral opgevoerd door de verschillende gebeurtenissen die zich op de achtergrond afspeelden. Ook de vaart in het verhaal komt pas in het tweede deel van de roman op gang, wanneer verschillende verhaallijnen door elkaar gaan lopen, er diverse plotwendingen plaatsvinden en de personages zich steeds verder gaan ontwikkelen.

In het boek worstelen de personages met hun problemen, die door middel van lange monologen aan de lezer worden onthuld. De spanning en vaart komen daarbij langzaam op gang. Hoor je me is aan te bevelen aan lezers die niet zozeer op zoek zijn naar boeken vol actie, maar houden van romans waarin de gedachten, gevoelens en de ontwikkeling van personages centraal staan en gestaag tot in detail worden uitgewerkt.

Oordeel: Hot