Auteur
: Griet Op de Beeck
Uitgeverij: Prometheus
Genre: Literatuur, Coming-of-age
Bladzijdes: 382
ISBN: 978-90-446-2310-9

Afgelopen week werd door de Stichting CPNB bekendgemaakt dat Griet Op de Beeck (1973) het Boekenweekgeschenk voor Boekenweek 2018 zal schrijven. Van een collega mocht ik haar tweede roman, Kom hier dat ik u kus, lenen. In Kom hier dat ik u kus van Op de Beeck lezen we over het leven van Mona die op jonge leeftijd haar moeder verliest en tijdens een eigenzinnig bezoekje aan een autokerkhof geconfronteerd wordt met de harde werkelijkheid van het leven. De roman is opgedeeld in drie delen; Mona als kind, als twintiger en als dertiger.

Familieverhoudingen op scherp

Na het overlijden van haar moeder, krijgt Mona’s vader Vincent al snel een vriendin, Marie. Niet veel later trouwt hij met haar. Wanneer oma dit nieuws te horen krijgen, worden de verhoudingen binnen de familie behoorlijk op scherp gezet. Ook Marie brengt de nodige bagage met zich mee. Het is geen makkelijke overstap om als jonge vrouw ‘plotseling’ vanuit haar ouderlijk huis in de volwassen wereld te worden geworpen door met Vincent te trouwen. Helemaal niet als ze daarbij ook nog een geleidelijk aan steeds onverschilliger wordende man tevreden moet houden. Bovendien draagt ze de zorg voor twee stiefkinderen: Mona en haar broertje Alexander. Na de trouwerij verliest Mona’s vader zich als tandarts steeds meer in zijn werk. Uiteindelijk is hij alleen nog in zijn praktijk te vinden. “Zou hij verdriet hebben om onze moeder?” vraagt de jonge Mona zich af. Want hier is niks van te zien. De afwezigheid van Vincent wordt ‘gecompenseerd’ door de overheersende en veeleisende aanwezigheid van Marie. Als gevolg hiervan verlangt Mona naar de aandacht van haar onbereikbare vader en lijkt haar broer Alexander dichter naar Marie toe te groeien.

Tijdsprongen in Kom hier dat ik u kus

Wanneer de roman een tijdsprong maakt en Mona en Alexander allebei twintigers zijn, blijkt al snel dat hun problematische jeugd subtiele sporen heeft nagelaten. Alexander is gestopt met zijn studie Geneeskunde en verwacht met zijn elf jaar oudere vriendin Charlie een kind. Nieuws waar zijn vader en Marie totaal niet blij van worden. Mona werkt als dramaturg bij een spraakmakend toneelgezelschap. Ze laat daar echter over zich heen lopen waarbij ze hunkert naar de aandacht van haar mannelijke collega’s (en met deze aandacht vervolgens eigenlijk niets kan). Wanneer Mona een relatie krijgt met Louis, wordt duidelijk dat relaties voor haar erg lastig zijn. Haar keuze voor hem is in eerste instantie onduidelijk omdat de roman benadrukt dat hij niet erg aantrekkelijk is. Pas als duidelijk wordt dat Louis een zeer succesvol schrijver is, is Mona’s keuze voor hem ineens niet zo gek meer. Nu haar broer Alexander een leven leidt dat niet aan de verwachtingen van hun vader en Marie voldoet, probeert Mona onbewust te leven naar het modelplaatje dat zij tijdens haar jeugd voorgeschoteld heeft gekregen.

Tien jaar later…

Tien jaar later zijn Alexander en Charlie nog steeds gelukkig samen met een zoon. Mona ondervindt daarentegen moeilijkheden in haar voortkabbelende relatie met Louis. Ook haar werk levert problemen op. Alsof dat nog niet genoeg is wordt hun vader Vincent ziek met alle gevolgen en openbaringen van dien. Dit deel van de roman laat tevens zien hoe Anne-Sophie, het enige kind van Vincent en Marie, van vrolijk jong meisje in een stille puber en gesloten twintiger is veranderd. Zij reist de hele wereld over om maar niet dicht bij haar familie te hoeven zijn.

Kom hier dat ik u kus is een rauw coming-of-age verhaal

Kom hier dat ik u kus is in veel opzichten een rauwe roman over leven en geleefd worden. Dit alles is verpakt in zacht, Vlaams proza. Op de Beeck weet vanuit de drie verschillende Mona’s overtuigend te beschrijven hoe mensen in een gezin elkaar onbewust negatief beïnvloeden. Ze gaat daarnaast in op hoe deze invloeden jaren later nog steeds verantwoordelijk zijn voor veel van de gedachten, gevoelens, handelingen en keuzes die mensen in het leven maken. Ondersteund door een van de mooiste quotes van de dichter Rainer Maria Rilke, wordt duidelijk hoe lastig het is om deze vertrouwde patronen te doorbreken. Maar ook dat dit zeker niet onmogelijk is. Kom hier dat ik u kus is een pijnlijk realistische coming-of-age roman die met een scherp psychologisch inzicht laat zien dat de weg naar vrijheid en volwassenheid er niet alleen een zonder obstakels is, maar ook pas toegankelijk kan zijn op een later moment in het leven.

Eindoordeel: Kom hier dat ik u kus
4