Auteur
: Dave Eggers
Uitgeverij: Penguin Books
Genre: Roman, Dystopie
Bladzijdes: 512
ISBN: 978-02-419-7037-9

De 24-jarige Mae Holland is dolgelukkig wanneer ze te horen krijgt dat ze is aangenomen bij ’s werelds grootste en meest invloedrijke internetbedrijf The Circle. Met een torenhoge studieschuld die ze overhield na haar studies kunstgeschiedenis, psychologie en marketing, gaat ze vol goede moed aan de slag bij de klantenservice van het internetconcern. Haar studiegenootje Annie blijkt het inmiddels al ver geschopt te hebben binnen The Circle. Ook Mae heeft ambitieuze plannen. Terwijl ze druk aan het werk gaat, de hoeveelheid beeldschermen op haar bureau zich wel lijken te vermenigvuldigen én ze naast het werk ook nog geacht wordt actief te zijn op het social media platform van The Circle, groeit de bezorgdheid bij de lezer en is de beklemming duidelijk voelbaar.

Sharing is caring!

The Circle werkt vanuit het ideaal dat alles, maar dan ook werkelijk álles gedeeld moet worden. Alleen door alle informatie openbaar te maken zal er een eind komen aan al het onrecht in de wereld. Dat het bedrijf als gevolg hiervan toewerkt naar een maatschappij waarin ieders dagelijkse bezigheden 24/7 door middel van livestreams in de gaten kan worden gehouden; daar zit Mae niet zo mee. Sterker nog, Mae juicht dit streven naar transparantie juist toe! Is ze nou helemaal gek geworden, denk je dikwijls als lezer. Maar helaas, zelfs wanneer haar ouderlijk huis onder cameratoezicht komt te staan, haar ouders hier duidelijk niet op zitten te wachten en haar ex-vriendje Mercer haar de noodzaak van privacy probeert uit te leggen, geeft Mae niet toe.

In de traditie van Brave New World en 1984

In de traditie van Brave New World en 1984 weet Dave Eggers (1970) met The Circle zijn bezorgdheid over de groei van het internet goed naar voren te brengen. Hij voert de lezer mee met een personage dat zelf vol achter de idealen van deze 21e-eeuwse dystopische wereld staat. Het is, evenals in Black Mirror, een wereld die niet eens zoveel afwijkt van de onze. Het lijntje tussen The Circle en Facebook is makkelijk te trekken en de gebeurtenissen in het boek voelen buitengewoon geloofwaardig aan. Hoever zal de invloed van internet en social media nog gaan? Of moeten we er, net als Mae, gewoon niet zo’n punt van maken? Daar waar Eggers’ standpunt goed wordt uitgewerkt, komen de personages vaak minder levendig naar voren. Het is dan ook vooral het samenspel tussen de sfeer en de suggestie waarmee de roman de lezer in zijn greep houdt.

The Circle is gemaakt van dubbelglas

Naarmate het verhaal vordert, raakt Mae steeds meer in de ban van de idealen van The Circle. Ze weet bovendien diep door te dringen tot de kern van deze hechte community. De weekenden verblijft ze op de campus waar ze deelneemt aan verschillende lezingen en tientallen sociale groepen bijwoont. Het aantal volgers op haar livestream neemt exploderend toe. Als klap op de vuurpijl blaast ze met haar ideeën de directie van The Circle omver. Toegegeven: Mae Holland is geen passief karakter en haar doorzettingsvermogen is bewonderenswaardig. Maar als lezer verwacht je elk moment een genadeslag van haar kant die de glazen campus op zijn grondvesten doet schudden. Helaas blijkt The Circle toch echt vervaardigd te zijn van dubbelglas.

Eindoordeel: The Circle
4