Auteur: Jay Asher
Uitgeverij: Lemniscaat
Vertaling: Lydia Meeder
Genre: Young Adult
Bladzijdes: 232
ISBN: 978-90-477-0326-6

De 17-jarige Clay Jensen krijgt op een dag een mysterieus pakketje met daarin zeven cassettebandjes toegestuurd. De bandjes vertellen het verhaal van Hannah Baker, een meisje uit zijn klas dat kortgeleden zelfmoord heeft gepleegd. Sterker nog, de tapes bevatten dertien redenen die tot haar zelfmoord hebben geleid en de luisteraar is verplicht om de bandjes af te luisteren en vervolgens door te sturen.

Bandjes vol beschuldigingen

Hallo jongens en meisjes. Hannah Baker hier. Live en in stereo. (…)
Ik hoop dat je goed zit, want ik ga je zo mijn levensverhaal vertellen. Of preciezer gezegd: waarom er een einde kwam aan mijn leven. En als je naar deze cassettes zit te luisteren, ben jij een van de redenen.

Op ieder kantje van de cassettebandjes beschuldigt Hannah iemand die mede schuldig is aan haar dood. Clay kampt sinds haar dood met een schuldgevoel, omdat hij stiekem verliefd was op Hannah en haar nooit echt kwaad heeft gedaan. Maar waarom heeft Clay de cassettebandjes dan toch toegestuurd gekregen? Welke rol speelt hij in Hannahs dood? Thirteen Reasons Why is een Young Adult roman van Jay Asher (1975). Het boek bevat zware thema’s als zelfmoord, pesten, eenzaamheid en machteloosheid. De hoofdstukken zijn opgedeeld in zwarte tekst: het verhaal en innerlijke leven van Clay, en blauwe tekst: het pijnlijke verhaal van Hannah. De alinea’s worden gemarkeerd door play-, pauze- en stopknoppen waardoor je als lezer het gevoel hebt dat je daadwerkelijk Clays walkman in handen hebt en meeluistert naar Hannahs tapes terwijl hij door de stad dwaalt.

Thirteen Reasons Why met een belangrijke boodschap

Asher legt niet alleen een vleugje nostalgie in zijn boek door cassettebandjes nieuw leven in te blazen, zijn roman bevat ook de belangrijke boodschap dat je nooit met zekerheid weet wat er in iemands leven omgaat. Wat voor de één een onbelangrijk detail is, kan iemand anders enorm raken. Bij aanvang van het boek lijken de tapes met daarop het verhaal van Hannah vooral een aandachttrekkende wraakactie, maar Asher werkt alle dertien redenen zo goed uit, dat de lezer zich heel goed in kan leven in Hannahs pijn. Thirteen Reasons Why zit vol sterke personages en gecombineerd met een vlotte schrijfstijl (en vertaling) werkt het boek toe naar een onvermijdelijk tragisch slot. Asher weet het boek boeiend te houden door de lezer in spanning te laten afwachten welke rol Clay in Hannahs trieste verhaal speelt. Toch bevat het einde ook een onverwacht lichtpuntje en zijn de dertien vragen aan de schrijver een leuke toevoeging om het boek nog beter te begrijpen.

Thirteen Reasons Why verscheen begin 2017 als serie op Netflix als 13 Reasons Why. Het tweede seizoen verschijnt waarschijnlijk volgend jaar.

Eindoordeel: Thirteen Reasons Why
5