Auteur: Jan Louch en Lisa Rogak
Uitgeverij: The House of Books
Vertaling: Mieke Prins
Genre: Non-fictie, Biografie
Bladzijdes: 270
ISBN: 978-90-443-5271-9

Voor veel boekenliefhebbers worden boeken en katten moeiteloos in één adem genoemd. De plaatselijke bibliotheek in het rustige Douglas County, Nevada, is dan ook een dream come true. Om van een hardnekkige muizenplaag af te komen, besluit bibliothecaresse Jan Louch twee Schotse vouwoorkatten in dienst te nemen. Omdat de kleine bibliotheek niet veel geld te besteden heeft, financiert Jan, samen met haar collega Yvonne, de verzorging van de katten. Hoe zal het de katten in de afgelegen provincie van de VS vergaan?

Twee liefdes met een onverwachte wending

Jan Louch heeft van jongs af aan maar twee liefdes in haar leven gehad: boeken en dieren. Nadat haar huwelijk op de klippen is gelopen, besluit ze met haar kinderen te verhuizen naar Douglas County en daar de kost te verdienen door in de plaatselijke bibliotheek te gaan werken. Het is dan nog een decennia voor de digitale revolutie die de werkzaamheden in de bibliotheek behoorlijk zullen beïnvloeden. Een geluk voor Louch dat ze in die periode nog zonder diploma aan de slag kan gaan. Alsof het geluk voor haar niet ophoudt, werkt ze vanaf het moment dat de twee katten – Baker en Taylor; vernoemd naar een grote boekleverancier in de Amerika – iedere dag samen met haar twee grote liefdes.

Katten met vouwoortjes

Terwijl Louch en haar collega’s de eindjes aan elkaar moeten knopen om de bibliotheek draaiende te houden, gebeurt er iets onverwachts. De katten trekken met hun aparte kleine vouwoortjes daadwerkelijk de aandacht van Baker & Taylor, het grootste distributiebedrijf van boeken in de VS. Wat volgt zijn vele fotosessies met de katten en de fabricatie van posters, tassen en andere goodiebag spulletjes met de katten erop. Vanuit heel Amerika en ook ver daarbuiten bezoeken mensen speciaal voor de twee katten het kleine bibliotheekje in Douglas County. Iedere dag ontvangt Jan Louch fanmail van over de hele wereld voor Baker en Taylor.

Diverse verhaallijnen met herhaling zonder spanning

Twee katten in de bibliotheek is geschreven door Jan Louch in samenwerking met freelance schrijfster en journaliste Lisa Rogak. De onverwachte wending die de beslissing om twee katten aan te schaffen heeft gekregen, zorgt ervoor dat Louch het erg druk krijgt. Naast haar werkzaamheden in de bibliotheek en de verzorging van de katten, neemt ze ook het beantwoorden van de brieven en telefoontjes erg serieus. Er is zelfs een fanclub opgericht voor Baker en Taylor! In het waargebeurde Twee katten in de bibliotheek wordt aandacht besteed aan Louch’ herinneringen aan Baker en Taylor en haar werk als bibliothecaresse, maar ook haar eigen jeugd komt in ruime mate aan bod. Als lezer leer je hoe het werk in de bibliotheek eruit ziet en hoe de digitale revolutie de boel flink onder druk heeft gezet. Hoewel het boek vlot leest, komt er ook veel herhaling in voor. Zo lees je om de zoveel pagina’s dat Louch echt alleen van boeken en dieren houdt. Dit is jammer en haalt bovendien de spanning uit het verhaal. Over spanning gesproken… ook dat zit er niet echt in.

Voor en door kattenliefhebbers

De tijd en setting van het verhaal scheppen daarentegen wel een leuk sfeertje. Louch weet, met behulp van Rogak, de reis terug in de tijd levendig over te brengen aan de lezer. Je leeft mee met elke tegenslag die Louch, de katten en haar collega’s te verduren krijgen en bloeit op wanneer de bibliotheek en het interesse in lezen onder plaatselijke bewoners blijft groeien. Ook erg leuk gedaan zijn de bijgevoegde foto’s van Louch en haar bibliotheekkatten en de korte fragmentjes waarin andere bibliotheekkatten worden ondervraagd. Twee katten in de bibliotheek is, net als het verhaal over straatkat Bob en Hiraide’s De Kat, een vermakelijk boek voor en door kattenliefhebbers.

Eindoordeel: Twee katten in de bibliotheek
3