All the Light we Cannot See: voorspelbare spanning laait op als een zee van vuur in vierdelige oorlogsboekverfilming

16 september 2024
Leestijd: 4 min.
,
Twee tieners, één frequentie.

Saint-Malo, 1944. De Geallieerden zijn Frankrijk binnengedrongen om het land te bevrijden van de Duitse bezetting. In het Bretonse kustplaatsje zijn hevige gevechten gaande tussen Amerikaanse soldaten en het nazi-Duitse leger. Te midden van de Slag om Saint-Malo brengt de blinde tiener Marie-Laure LeBlanc in All the Light we Cannot See haar tijd voornamelijk door op de zolder van het huis waar ze in 1940 met haar vader vanuit Parijs naartoe is gevlucht. Op gezette tijden ‘leest’ ze passages uit boeken voor op een vaste radiofrequentie. Ook Werner Pfennig, een talentvolle radiomaker die door de Waffen-SS werd gerekruteerd, stemt al sinds zijn kindertijd af op deze zender. Gaandeweg wordt duidelijk dat Marie-Laure met haar ogenschijnlijk onschuldige voorleessessies geheime codes de wereld in stuurt. Ze hoopt op die manier haar spoorloos verdwenen vader en vermiste oom te vinden. Behalve Werner trekt ze echter ook de aandacht van de meedogenloze nazi-officier Reinhold von Rumpel. Marie-Laures vader zou een kostbare diamant in bezit hebben die hem van zijn ziekte kan genezen. Von Rumpel heeft zijn kwaadaardige zinnen nu gezet op zijn blinde dochter om deze ‘Sea of Flames’ koste wat het kost in handen te krijgen.

Een duik in het verleden

All the Light we Cannot See is een miniserie van Shawn Levy (o.a. Night at the Museum) en Steven Knight (o.a. Peaky Blinders). De verfilming baseert zich op het gelijknamige boek van Anthony Doerr dat in 2015 de prestigieuze Pulitzer prijs won. Spaarzaam uitgesmeerd over vier afleveringen wisselt de serie tussen verschillende verhaallijnen. Om de innige band tussen Marie-Laure en haar vader te schetsen, neemt het verhaal een kleine duik in het verleden van de blinde tiener. We zien hoe ze als meisje geïntrigeerd raakt door het werk van haar vader in een museum en op de tast de kostbaarste diamanten op waarde weet te schatten. Ook luistert ze met plezier naar de wetenschappelijke feitjes van een raadselachtige professor op een specifieke radiozender voor kinderen, niet wetende dat de Duitse Werner hier gedurende zijn jeugd in het weeshuis eveneens naar luistert. Door middel van flashbacks wordt ook zijn bewogen verleden in beeld gebracht: van zijn dagen in een weeshuis tot het harde leven bij de Hitler Jugend. Dat de levens van de twee tieners in Saint-Malo uiteindelijk met elkaar verwikkeld zullen raken, is geen verrassing. Het decor van de Tweede Wereldoorlog, Werners geheime missie die tegen de idealen van het totalitaire nazibewind indruist, Marie-Laures blindheid en het feit dat ze zonder familie in het kustplaatsje aan haar lot is overgelaten, doen de spanning als een zee van vuur oplaaien.

All the Light we Cannot See is meeslepend en voorspelbaar

Von Rumpel (Lars Eidinger) zet met zijn aanwezig nog wat meer druk op de ketel, maar echt overtuigen doet hij niet. De kijker voelt wel aan dat Marie-Laure zijn listen weet te ondermijnen en dat Werner hem te slim af zal zijn. De twee tieners hanteren daarentegen sterk acteerwerk – veel sterker dan bekende medespelers Mark Ruffalo en Hugh Laurie. Hoffman (Dark) zet een levensecht personage neer dat weliswaar Engels spreekt, maar wiens getroebleerde verleden je in elke vezel voelt. Loberti is net als haar personage Marie-Laure blind. Dit maakt haar vertolking authentiek – je voelt de angst als er bommen om haar heen inslaan en ze zich op de tast een weg moet banen door de met kinderkopjes bezaaide straatjes van Saint-Malo. All the Light we Cannot See is schitterend gefilmd, maar minder diepgaand dan de complexiteit van de personages doet vermoeden. De beperkte ruimte is hier ongetwijfeld een oorzaak van. Behalve oudoom Etienne die in de gruwelijke loopgravenoorlog heeft gevochten, zijn er weinig uitweidingen die de kijker afleiden van het lot van Marie-Laure en Werner. Aan het eind van deze meeslepende, maar wel wat voorspelbare miniserie wordt de kijker getrakteerd op archiefbeelden van Saint-Malo, ondersteund door de pianoklanken van het gelijknamige nummer van James Newton Howard die de prachtige soundtrack verzorgde. (Luistertip: Model Building.)


Eindoordeel: All the Light we Cannot See (2023)
  • Verhaal
  • Personages
  • Muziek
4

Samenvatting

Te midden van de Slag om Saint-Malo leest de blinde tiener Marie-Laure LeBlanc in All the Light we Cannot See op gezette tijden passages voor uit boeken op een vaste radiofrequentie. Ook Werner Pfennig, een geniale student die vanwege zijn kennis van radio’s door de Waffen-SS werd gerekruteerd, stemt al sinds zijn kindertijd af op deze zender. Wanneer een kwaadaardige nazi-officier het op Marie-Laure heeft gemunt, raken de levens van Marie-Laure en Werner langzaam met elkaar verweven. All the Light we Cannot See is een meeslepende, maar voorspelbare verfilming van het succesvolle oorlogsboek van Anthony Doerr. Schitterend gefilmd, mooi acteerwerk van de twee hoofdrolspelers en een prachtige soundtrack door James Newton Howard.

All the Light we Cannot See is te zien op Netflix.

Regie & Productie: Shawn Levy, Josh S. Barry, e.a. | Cast: Aria Mia Loberti, Louis Hofmann, Mark Ruffalo, e.a. | Scenario: Steven Knight, Anthony Doerr, e.a. | Duur: 4 x 60 min. | Genre: Drama, History, War | Jaar: 2023

Eline

Ontdek meer van Eline schrijft hier

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Geen reacties

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.