Recensie: Legend of the Seeker

30 mei 2016

Legend of the Seeker: magische liefde

Legend of the Seeker (ABC, 2008-2010) ken ik door een vriend van mij en ik was meteen verkocht. Ik houd van fantasy en net als The Lord of the Rings en The Hobbit is deze serie gefilmd in Nieuw-Zeeland. Hier wil ik zo graag nog een keertje heen, dus het kon al niet meer stuk.

De serie gaat over Richard Cypher (Craig Horner), een jonge bosgids die een afkeer heeft van magie. Hij is geboren en getogen in het Westland dat door de landsgrenzen vrij is gemaakt van magie. Al snel gebeuren er allemaal ingrijpende dingen waardoor de grenzen verdwijnen en magische wezens uit het Middenland en D’Hara nu ook het Westland beginnen te teisteren. Richard blijkt voorbestemd te zijn om de duistere tovenaar achter deze veranderingen, Darken Rahl, te doden. Samen met de tovenaar Zeddicus Zu’l Zorrander (Bruce Spence) en de Belijdster Kahlan Amnell (Bridget Regan) gaat hij op reis om zijn missie te voltooien.

De cast is vrij nieuw, dus verwacht niet teveel van het acteerwerk, maar het is goed genoeg om je niet steeds te hoeven ergeren. De special effects laten vaak wat te wensen over, maar er wordt wel veelvuldig gebruik gemaakt van slow motion shots die er tijdens vechtscènes tof uitzien. De onmogelijke liefde tussen Richard en Kahlan zorgt daarnaast voor veel romantiek tussen de strijd door. Ook bevat de serie veel humor. Als je Zedd grappig vindt, wacht dan maar tot je Cara (Tabrett Bethell) ontmoet met haar droge humor. Ik vind haar karakterontwikkeling ook heel leuk om te zien en alles bij elkaar heeft ervoor gezorgd dat zij mijn favoriete personage is geworden.

Legend of the Seeker is gebaseerd op de high-fantasy boekenserie De Wetten van de Magie van Terry Goodkind. Nu ik ook aan de boeken ben begonnen, merk ik wel dat de serie de boeken niet helemaal trouw is. Legend of the Seeker bestaat uit slechts twee seizoenen en is toen gestopt. Aan de ene kant erg jammer en er is zelfs een campagne gestart om de serie door te laten gaan (Save Our Seeker), maar ik denk dat het best een opgave zou zijn geworden om alles te verfilmen. De Wetten van de Magie is een complexe serie die elk boek ingewikkelder lijkt te worden, dus ik het denk dat het goed is om het zo te laten. Het einde van seizoen twee is dan ook een open einde, waar een verpletterende strijd aan vooraf gaat.

Voor fantasy liefhebbers is dit een prima serie. Ook mensen die niet zoveel met fantasy hebben zullen het wellicht leuk vinden, omdat de liefde tussen Richard en Kahlan toch een vrij groot deel van het plot beslaat. Vechtscènes worden afgewisseld met prachtige shots van het Nieuw-Zeelandse landschap waardoor ik vaak mijn ogen uitkeek. Hieronder kun je de eerste twee afleveringen van Legend of the Seeker bekijken, dus oordeel zelf!  🙂

Eindoordeel: Legend of the Seeker (2008-2010)
3.8

Voor fantasy liefhebbers is Legend of the Seeker een prima serie. Ook mensen die niet zoveel met fantasy hebben zullen het wellicht leuk vinden, omdat de liefde tussen Richard en Kahlan toch een vrij groot deel van het plot beslaat. De vele vechtscènes worden afgewisseld met prachtige shots van het Nieuw-Zeelandse landschap waardoor je als kijker je ogen uitkijkt.

Regie: Mark Beesley | Cast: Craig Horner, Bridget Regan, Bruce Spence | Scenario: Terry Goodkind, Stephen Tolkin | Genre: Actie, Avontuur, Fantasy | Jaar: 2008-2010