Attack on Titan #2: een bloedstollende ode aan bijpersonages

31 augustus 2017
, ,
Rollercoaster van drama en actie in tweede seizoen Attack on Titan.
attack-on-titan-2-anime_header

Zo’n vier jaar geleden kwam het eerste seizoen van Attack on Titan (Wit Studio, 2013) uit. Gelukkig begon ik vorig jaar pas met deze serie, dus was het maar een jaartje wachten toen dit voorjaar het tweede seizoen verscheen met twaalf nieuwe afleveringen. Werd het wachten beloond? Lees hieronder mijn recensie!

Deze recensie bevat (milde) spoilers!

Titanen in de muur

Aan het einde van het eerste seizoen werd al een tipje van de sluier gegeven: er leven ook titanen ín de stadsmuren die rond de districten zijn gebouwd! Seizoen twee haakt hier meteen op in. Terwijl het Survey Corps een melding krijgt van naderende titanen, lopen de gemoederen over de recente ontdekking hoog op. Het korps besluit Pastor Nick aan de tand te voelen over de titanen in de muur. Hij zal als hoofd van de Church of the Wall immers wel meer weten? Al snel wordt duidelijk – zoals al eerder werd geopperd – dat het politieke systeem corrupt is. Ook de mogelijkheid dat de titanen buiten de muur mensen, of beter gezegd inwoners van de steden, zijn wordt steeds aannemelijker… Tegen wie vechten de soldaten nu eigenlijk? En welke identiteit schuilt er achter deze titanen?

Nieuwe titanen

Tijdens de missie van de Survey Corps stuiten de soldaten op de Beast Titan. Dit is een soort harige gorilla-Titan die niet alleen alle anderen titanen kan commanderen, maar ook nog eens slim is en kan praten! Wat? Bereid je voor op afschuwelijke moorden, want deze harige aap heeft zo te zien niets goeds in de zin… Een andere bron van mysterie vormt de Tiny-Limbed Titan in het geboortedorp van Connie. Hoe komt zij zo op het huis terecht? Maar belangrijker nog: waar zijn alle inwoners gebleven? En waar zijn de bewijzen van de gevechten? Hier zit duidelijk meer achter. Tijdens deze thrillerscène lopen de rillingen over je rug!

Een andere kant van Armin

Attack on Titan 2 laat zien dat het verhaal ook op rolletjes loopt zonder de drie hoofdpersonages Eren, Mikasa en Armin, vaak in beeld te brengen. Als kijker weet je dankzij korte scènes waar zij zich mee bezighouden. Maar dit seizoen is over het algemeen meer gewijd aan andere personages, zoals Ymir en Christa waarover je verderop in deze recensie meer leest. Toch mag Armin niet vergeten worden, want hij heeft zich in dit seizoen van zijn sterkste kant laten zien door hardop te opperen dat de muur zomaar van Titan Skin is gemaakt met alle gevolgen van dien. En de manier waarop hij Bertholdt manipuleert met een (fictief) verhaal over Annie, laat zien dat Armin zeker geen personage is dat onderschat moet worden.

Vriendschap of liefde

Een van de belangrijkste verhaallijnen dit seizoen is die van de bijpersonages Ymir en Christa (Historia). De voorname familie waar Christa vanaf stamt komt aan het licht en Ymirs beschermende karakter was tot dan toe vooral daaraan toe te schrijven. Maar nu deze verhaallijn veel meer wordt uitgediept en Ymirs geschiedenis wordt onthuld, lijken haar reacties vaak wat over de top. Wel terecht natuurlijk, als ze echt verliefd blijkt te zijn op Christa. Want waarom zou ze anders zo jaloers worden als Christa zich over Reiner ontfermt? En over Reiner gesproken: in een korte scène met Ymir lijkt ook hij uit de kast te komen. Cool hoe deze anime, hoe subtiel dan ook, onderwerpen als racisme en seksualiteit weet te passen in een verhaal over mensetende titanen!

Een rollercoaster van drama en actie

De twaalf afleveringen van Attack on Titan 2 zijn een rollercoaster van drama, actie en bloedstollende onthullingen. Verschillende nevenpersonages krijgen de spotlight, waardoor de wereld van Attack on Titan steeds meer tot leven komt. De anime laat daarnaast zien dat het de kunst van world building en character development goed beheerst. Ook de animatie (alhoewel de animatie van de Colossal Titan wel iets te wensen overlaat…) en de soundtrack zijn, net als bij het vorige seizoen, goed uitgewerkt. Het seizoen lost verschillende mysteries op, zoals het ontstaan van titan shifters. Hierdoor wordt snel duidelijk welke personages achter verschillende titanen zitten. Tock blijven er ook nog veel vragen onbeantwoord. Wie is de Beast Titan? Wat voert de politiek in zijn schild? Hoe zit het met de titanen in de muren? Wie schuilt er achter de griezelige Smiling Titan die Erens moeder heeft opgegeten? En, je zou het bijna vergeten: waar dient Erens sleutel voor? Één ding is in ieder geval duidelijk: de bevolking binnen de muren zal snel door hun voedselvoorraden heen zijn.

Nog even wachten…

Nu we weten dat de soldaten al die tijd gewoon mensen aan het afslachten waren en Eren de titanen net als de Beast Titan kan commanderen, gaat de Corps op weg naar een stad waar mensen leven die veel meer over de herkomst van de titanen schijnen te weten. Het is nog een jaar wachten, maar hopelijk geeft seizoen drie antwoord op (een deel van) deze vragen!

Het tweede seizoen van Attack on Titan is te zien op Crunchyroll.

Ongeduldig? Je kunt in de tussentijd natuurlijk ook de manga lezen! 😉

Eindoordeel: Attack on Titan #2 (2017)
4.5

De twaalf afleveringen van Attack on Titan 2 zijn een rollercoaster van drama, actie en bloedstollende onthullingen. Verschillende nevenpersonages krijgen de spotlight, waardoor de wereld van Attack on Titan steeds meer tot leven komt en de anime laat zien dat het de kunst van world building en character development goed beheerst. Ook de animatie en de soundtrack zijn, net als bij het vorige seizoen, weer goed uitgewerkt.

Productie: Tetsurô Araki | Voice Cast: Yuki Kaji, Saki Fujita, Yoshimasa Hosoya, e.a. | Scenario: Hajime Isayama, Yasuko Kobayashi | Duur: 12 afl. van 24 min. | Genre: Animation, Action, Adventure | Jaar: 2017