Dark (#1): een complexe en donkere tijdreisthriller

1 oktober 2018
,
Mysterieuze thriller van Duitse bodem.
dark-season-1-netflix_header

Met Dark (2017) maakte Duitsland een opvallend debuut op Netflix. De mysterieuze sciencefiction thriller speelt zich af in 2019 en draait om het (fictieve) Duitse plaatsje Winden. Omgeven door druilerige bossen en met een dreigende kerncentrale op loopafstand, wordt het dorpje in de ban gehouden door een zelfmoord. Niet snel daarop verdwijnen twee jongens.

Een donker déjà-vu

Na een grondige zoekactie ontbreekt van de jongens nog altijd ieder spoor. Voor de jeugd van Winden is dat wel even schrikken. Voor de oudere generaties steekt een herkenbaar scenario de kop op. Hebben zij dit, drieëndertig jaar eerder, al niet eens meegemaakt? Alle voortekenen van toen dienen zich ook nu weer aan. De flikkerende lichten, de dode vogels uit de lucht – er zit voor veel dorpsbewoners niets anders op dan machteloos toe te zien. Wat volgt zijn verschillende verhaallijnen waarin enkele families en hun onderlinge banden centraal worden gesteld. Nu de gebeurtenissen uit het verleden zich lijken te herhalen, bereiken de geheimen die Winden herbergt, langzaam maar zeker een nieuwe generatie…

Geen nieuw, maar wel effectief concept

Makers Baran bo Odar en Jantje Friese leveren met Dark een grimmig en beklemmend verhaal. Stukje bij beetje ontrafel je tien afleveringen lang steeds een beetje meer van het mysterie achter Winden. Tegelijkertijd worden er ook nieuwe vragen opgeworpen. Wie is bijvoorbeeld die man die op het moment van de verdwijningen zijn intrek heeft genomen in het hotel van het dorp? En wie is nu eigenlijk Noah? Dark profiteert van een concept dat niet nieuw is, maar dat al wel eerder effectief is gebleken. Zo heeft de serie iets weg van Twin Peaks (1990-1991) en Lost (2004-2010), maar doet het ook sterk denken aan de Amerikaanse tegenhanger Stranger Things (2016-) en zelfs Stephen Kings IT (2017).

Theorieën over tijdreizen

Dark wordt pas echt interessant als het verhaal zich begint te focussen op tijdreizen. Gestoeld op de theorieën van onder andere Einstein en Schopenhauer, slaagt Dark erin om de kijker anders tegen de gebeurtenissen in Winden aan te laten kijken. In hoeverre kan een mens zijn omgeving beïnvloeden als er in de tijd al is vastgelegd wat er zal gaan gebeuren? Ook stelt het verhaal dat het niet van belang is je af te vragen waar de verdwenen jongens zijn, maar wanneer. De rode draden in de plot maken als gevolg hiervan tijdsprongen van drieëndertig jaar. Ze haken zich vast in de jaren van de nog levende generaties in Winden: 1953, 1986 en 2019. Het sfeerbeeld van het tijdreizende Winden wordt nog wat meer aangedikt door een soundtrack van componist Ben Frost vol tikkende secondewijzers. Deze wordt afgewisseld met bekende (Duitse) hits uit de jaren ’80.

Dark biedt overvloed aan personages

Om de vele verhaallijnen uit te kunnen voeren, heeft Dark hoog ingezet op de hoeveel personages. Hoewel zij de bron zijn van enkele choquerende plotwendingen, is het af en toe toch even puzzelen. Groot pluspunt is dat de uitstekende cast de personages overtuigend weet te vertolken. Bezorgde politieagent Ulrich Nielsen (Oliver Masucci) en de door PTSS gevelde tiener Jonas Kahnwald (Louis Hofmann), steken hier bovenuit en geven Dark een vleugje crime en coming-of-age mee. Dark is een aanrader voor liefhebbers van een gelaagd, maar complex plot waarin niets is wat het lijkt. Of het tweede seizoen het eerste weet te evenaren, is nog even afwachten.

Dark is te zien op Netflix.

Eindoordeel: Dark (2017)
4.3

Dark is een aanrader voor liefhebbers van een gelaagd, maar complex plot waarin niets is wat het lijkt. Ondanks een overvloed aan personages beschikt de serie over een uitstekende cast die de personages overtuigend weet te vertolken.

Productie: Baran bo Odar | Cast: Oliver Masucci, Maja Schöne, Louis Hofmann, e.a. | Scenario: Jantje Friese, Baran bo Odar, e.a. | Duur: 10 afl. van 60 min. | Genre: Crime, Drama, Mystery | Jaar: 2017