Recensie: Tsuki ga Kirei

29 maart 2018

Tsuki ga Kirei-header

Tsuki ga Kirei (As the moon, so beautiful, 2017) is een van de mooiste slice of life anime die ik de afgelopen tijd heb gekeken. Lees hier mijn recensie over dit pareltje uit het voorjaarsseizoen van 2017!

De vonken springen er vanaf, maar wel in slowmotion

In Tsuki ga Kirei wordt de kijker in slechts twaalf afleveringen meegenomen in het schoolleven van de 14-jarige Kotarou Azumi en zijn klasgenootje Akane Mizuno. Al vanaf de openingsscène springen de vonken tussen Kotarou en Akane er vanaf. Subtiel, dat wel, want in deze korte serie wordt rustig de tijd genomen om de liefde tussen Kotarou en Akane zo realistisch mogelijk te laten opbloeien.

Kotarou is een introverte jongen die graag boeken leest. Hij is lid van de literatuurclub en heeft de ambitie om schrijver te worden. De verlegen Akane is lid van de atletiekclub. Ze is een van de snelste hardlopers van de school en bovendien erg gemotiveerd om hoge cijfers te halen. Kotarou is daarentegen wat luier als het op zijn huiswerk aan komt, hij droomt liever weg bij zijn romans en schrijfwerk.

Verschillende obstakels om te overwinnen

Ondanks hun introverte persoonlijkheden, raken Kotarou en Akane langzaam maar zeker met elkaar in gesprek. Van  samen naar huis lopen, tot stiekem afspreken in de schoolbieb – het is vertederend om deze tieners steeds verliefder te zien worden. Tegelijkertijd is het ook een lastige periode om zo gek op iemand te worden; volgend jaar zullen ze allebei aan hun eerste jaar op de High School beginnen. Aangezien dit in Japan afhangt van je cijfers, is de kans klein dat ze bijelkaar in de klas terecht zullen komen. Bovendien hebben Akane’s ouders verhuisplannen. Zijn Kotarou en Akane in staat om deze obstakels samen te overwinnen?

Tsuki ga Kirei-2

Studio feel. brengt gegarandeerd feels teweeg

Tsuki ga Kirei werd geregisseerd door Seiji Kishi (bekend van onder meer Angel Beats! ). Het is mijn eerste kennismaking met Studio feel. waardoor mijn verwachtingen wat onzeker waren. Behalve misschien dat de serie heel veel feels teweeg zou brengen bij de kijker. En laat dit ook precies het geval zijn! Wie kan zich niet zijn of haar eerste liefde herinneren? Tsuki ga Kirei  borrelt van de emoties en neemt jou als kijker mee terug naar dit cruciale moment in je tienerjaren. Ook aan de details is gedacht. Van de catchy opening theme door Nao Touyama tot de overdaad aan bloesem – alles wordt door middel van een kenmerkende tekenstijl in een lieflijk pasteljasje gegoten. Alleen de animatie is niet altijd even soepel, maar ach, over details gesproken…

Geheel binnen het genre laat Tsuki ga Kirei thema’s als coming of age, onzekerheid en zelfontplooiing aan bod komen. Ook folklore en tradities passeren de revue, wat de serie een nog alledaagser tintje geeft. Wat opvalt is de grote mate van chatgebruik in de serie. De personages chatten veel via het medium LINE – een vorm van WhatsApp. Ook Kotarou en Akane geven hun relatie steeds meer vorm via LINE-berichten. Op deze manier biedt Tsuki ga Kirei een realistisch beeld van hoe de relaties onder jongeren zich in deze tijd verlopen.

Tsuki ga Kirei  is je geduld dubbel en dwars waard

Behalve de hierboven genoemde thema’s en de ontluikende liefde tussen Kotarou en Akane, komen ook andere liefdes in de serie aan bod. Deze zorgen voor een klein beetje spanning en een sporadische cliff hanger (het is een groot woord). Over het algemeen gaan de gebeurtenissen in Tsuki ga Kirei behoorlijk langzaam aan de kijker voorbij. Als je hiervan houdt is deze serie een heerlijke oase van rust op je anders zo drukke dag. Houd je meer van spanning en actie, dan is het even doorbijten, want de slotscène is je geduld dubbel en dwars waard!

Eindoordeel: Tsuki ga Kirei (2017)
4.8

In Tsuki ga Kirei wordt rustig de tijd genomen om de liefde tussen Kotarou en Akane zo realistisch mogelijk te laten opbloeien. De serie laat thema’s als coming of age, onzekerheid en zelfontplooiing aan bod komen. De gebeurtenissen gaan traag aan de kijker voorbij, maar de slotscène is je geduld dubbel en dwars waard!

Regie: Seiji Kishi | Voice Cast: Shoya Chiba, Konomi Kohara, Rie Murakawa | Scenario: Yuko Kakihara | Genre: Animation, Drama, Romance | Jaar: 2017