Esio Trot: feelgoodfilm met groen filter

1 januari 2018
Schildpaddenliefde op leeftijd in Esio Trot.
esio-trot-film_header

De eenzame, gepensioneerde Mr. Hoppy (Dustin Hoffman) brengt zijn dagen veelal door in zijn rustige appartementje in Londen. Hij heeft een balkon vol prachtige bloemen, kruiden en planten die hij vol overgave verzorgt. Sinds hun allereerste ontmoeting in de lift, heeft de verlegen Hoppy stiekem een oogje op zijn onderbuurvrouw, de weduwe Mrs. Silver (Judi Dench). De twee spreken elkaar regelmatig op de gangen en in de lift van het complex, maar Hoppy durft haar telkens niet mee uit te vragen.

Schildpaddenliefde

Mrs. Silver is zich niet bewust van de liefde die Mr. Hoppy voor haar voelt en besteedt haar tijd aan de liefdevolle verzorging van haar schildpadje Alfie. Omdat Alfie maar niet wil groeien bedenkt Mr. Hoppy een ‘groei-plan’ om het hart van Mrs. Silver te winnen. Hij vertelt zijn onderbuurvrouw dat zij elke dag een aantal spreuken voor Alfie op moet zeggen. Deze spreuken zijn volgens Hoppy bedacht door een stam in Afrika en de woorden moeten van achter naar voren worden uitgesproken.

Meer schildpaddenliefde in Esio Trot

Hoppy gaat zich steeds meer in schildpadden verdiepen en besluit zijn plan door te zetten. Terwijl Mrs. Silver de spreuken elke dag trouw opzegt, verzamelt Hoppy honderd schildpadden en een hele berg kool in zijn appartementje. Elke schildpad wordt nauwkeurig gewogen, waarna Hoppy het meest geschikte dier met zijn vishengel af laat zakken tot het balkon van Mrs. Silver. Zijn onderbuurvrouw is blij verrast als zij ziet dat ‘haar’ Alfie inderdaad gestaag groeit dankzij Hoppy’s Afrikaanse spreuken. Maar de moeilijkheden slaan toe als Hoppy’s buurman, Mr. Pringle (Richard Cordery), op een avond voorstelt om samen met Mrs. Silver bij Mr. Hoppy op bezoek te komen voor een etentje. Kan Hoppy al zijn schildpadden op tijd verstoppen voor zijn plan in het water valt? En kan hij Mr. Pringle – die ook een oogje op Mrs. Silver lijkt te hebben – te slim af zijn?

De sterren van Esio Trot zijn Hoffman en Dench

Esio Trot (2015) werd geproduceerd door de BBC One en is gebaseerd op Roald Dahls gelijknamige kinderboek. De gebeurtenissen van Hoppy worden verteld door James Corden die tijdens de vertelling zijn dochtertje van school haalt. Door deze vertelstem doet de film direct denken aan een voorleesverhaaltje voor het slapengaan! De sterren van de film zijn Hoffman en Dench die allebei twee charmante personages neer weten te zetten. Het verhaal zit bovendien vol subtiele grapjes, die vaak enkel door volwassenen zullen worden begrepen. Het camerawerk is voorzien van een passend groen filter dat een indiesfeer ademt. De kleurrijke shots vanaf Hoppy’s balkon, zorgen voor prachtige vergezichten omlijst door alles wat er maar bloeit. Dankzij de sympathieke cast, de jazzy soundtrack en de magische verhaalelementen zoals we die van Roald Dahl kennen, is Esio Trot een lieflijke feelgood comedy die slechts iets langer dan een uurtje duurt.

Eindoordeel: Esio Trot (2015)
4.7

Dankzij de sympathieke cast, de jazzy soundtrack en de magische verhaalelementen zoals we die van Roald Dahl kennen, is Esio Trot een lieflijke feelgood comedy die slechts iets langer dan een uurtje duurt.

Productie: Dearbhla Walsh | Cast: Dustin Hoffman, Judi Dench, James Corden, e.a. | Scenario: Richard Curtis, Roald Dahl, e.a. | Duur: 88 min. | Genre: Comedy, Family, Romance | Jaar: 2015