Good Bye Lenin!: tragi-komische film waarin ‘Ostalgie’ hoogtij viertLeestijd: 3 min.

25 mei 2017
good-bye-lenin_header

Vlak voor de val van de Berlijnse Muur aan het eind van 1989, krijgt Christiane, de moeder (Katrin Saß) van Alex Kerner (Daniel Brühl), een hartaanval. Als gevolg hiervan belandt ze in een coma. Acht maanden later komt Christiane weer bij waarna de artsen Alex en zijn zus Ariane (Maria Simon) op het hart drukken (onbedoelde woordspeling gesignaleerd) dat iedere vorm van stress hun moeder fataal kan zijn.

DDR op 79 vierkante meter

Christiane, een groot aanhanger van de – inmiddels dus gevallen –  socialistische DDR, weet echter niets van de geleden nederlaag van haar Genossen. Nu moeder aan bed is gekluisterd, maar toch ook niet onder een steen leeft noch onnozel is, probeert Alex haar leven zo rustig mogelijk te maken door thuis de DDR nog volop te zegevieren. Maar is zijn plan wel sterk genoeg?

Samen met een vriend zet Alex meerdere journaals in elkaar. Hierin worden goede verklaringen gevonden voor toevallige onthullingen die zijn moeder per ongeluk ontdekt. Zoals het niet-te-missen Coca-Cola billboard tegenover hun flat. Samen met zijn zus en haar vriendje bedenkt hij nog meer plannen, waaronder het voorzien van diverse voedselverpakkingen van hun oorspronkelijke etiketten om Westerse merken buiten de deur te houden. Als kijker leef je mee met Alex, die op een fantastisch inventieve manier de DDR voor zijn moeder in leven probeert te houden. De spanning wordt groter wanneer hij de controle over de situatie meermaals dreigt te verliezen.

Die Wende als decor

Good Bye Lenin! (2003) is een tragikomische film van Wolfgang Becker die (terecht) meerdere prijzen heeft gewonnen. Veertien jaar na de val van de Muur weet Becker op humoristische wijze Die Wende als décor te plaatsen voor een aandoenlijk familiedrama. Alex zet, uit liefde voor zijn moeder (en misschien ook wel een beetje uit schuldgevoel), alles op alles om zijn moeder zo goed mogelijk op het nieuwe Duitsland voor te bereiden.

Terwijl de DDR in de flat nog in volle gang is, groeien Oost- en West-Duitsland in de gemonteerde journaals steeds dichter naar elkaar toe. Vanuit het kapitalistische Westen wordt het voormalig communistische Oosten nu bekogeld met merknamen waarbij Becker, zonder zelf een vast standpunt in te nemen, de kijker laat nadenken of het één eigenlijk wel beter is dan het andere. Ongeloofwaardig is deze ‘Ostalgie’ trouwens niet. Er zullen ongetwijfeld meer mensen zijn geweest die nog een tijd verlangend teruggekeken hebben op de gevallen Oost-Duitse heilstaat.

Good Bye, Lenin! bevat een doeltreffend slot

Onder begeleiding van de speelse muziek van de Franse Yann Tiersen, is Good Bye Lenin! een goede mix geworden tussen drama en humor. Ook heerst er een voelbare droefgeestige ondertoon. Daarnaast speelt de cast zonder al te veel opsmuk. Dit heeft als gevolg dat de personages echt zouden kunnen bestaan. Minder zijn enkele subplots die Becker hier en daar door het verhaal verweven heeft. Weliswaar komen we meer over de familie Kerner te weten, maar dit is geen onmisbare informatie voor de kijker. Ook de voice-over mist zijn doel. Wat echter wel doel treft, is de slotscène waarin de titel van de film volledig tot zijn recht komt.


Eindoordeel: Good Bye Lenin! (2003)
  • Verhaal
  • Personages
  • Muziek
4.7

Regie: Wolfgang Becker | Cast: Daniel Brühl, Katrine Saß, Maria Simon | Scenario: Bernd Lichtenberg, Wolfgang Becker | Genre: Comedy, Drama | Jaar: 2003

Geef een reactie op dit artikel

avatar

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  Abonneer  
Abonneren op
%d bloggers liken dit: