Hop: feel-good paasfilm met Britse humor

17 april 2017

HOP

Van de makers van Despicable Me en Alvin and the Chipmunks verscheen in 2011 de Paas-film Hop. In deze film gaat vader Paashaas bijna met pensioen, maar eerst moet hij zorgen dat zijn 17-jarige zoon E.B. (Russell Brand) er klaar voor is om hem op te volgen. Veel tijd is er niet, want het is al bijna Pasen! Zoals Sinterklaas zijn ‘kantoor’ heeft in Spanje en de Kerstman een grote snoep- en cadeautjesfabriek heeft op de Noordpool, bevindt het domein van de Paashaas zich op Paaseiland. Of beter gezegd, ónder het Paaseiland, want in het midden van een enorm ondergronds gangenstelsel is daar een grote snoep- en chocoladefabriek gebouwd! De fabriek wordt draaiende gehouden door hulpjes van de Paashaas – in dit geval een stel Spaanse kuikens die ijverig in de weer zijn met chocoladehazen maken, eieren beschilderen en snoep inpakken (en muziek luisteren).

Als je roeping toch anders blijkt te zijn

Nu het bijna weer Pasen is wil vader Paashaas E.B. zo snel mogelijk tot de nieuwe Paashaas benoemen. Er is echter één probleem: E.B. wil helemaal geen Paashaas worden, maar droomt van een carrière als drummer in een rockband! Midden in de nacht loopt E.B. weg van Paaseiland en besluit een bezoek te brengen aan Hollywood om zijn droom achterna te jagen. Vader Paashaas blijft radeloos en zonder opvolger achter op Paaseiland waar de kuikens in het geheim een heuse coup d’état aan het voorbereiden zijn.

Naast de verhaallijn van E.B. volgen we Fred O’Hare (James Marsden), een twintiger die bij zijn ouders woont en geen werk kan vinden (heel gek, als je chronisch te laat komt voor ál je sollicitatiegesprekken). Wanneer zijn zus Sam (Kaley Cuoco) een avond bij hen thuis komt eten en een vacature voor Fred heeft meegenomen bij een gamebedrijf, belooft Fred aan zijn ouders en zijn zus om vóór Pasen deze baan én een appartement te hebben. Maar wanneer Fred diezelfde avond E.B. aanrijdt met de auto en het geschrokken dier onder zijn hoede neemt, loopt dit toch heel anders! Samen sluiten ze een deal: Fred helpt E.B. met zijn drumcarrière door hem in te schrijven voor The Hoff – de talentenshow van de enige echte David Hasselhoff – en Fred moet het baantje van zus zien te bemachtigen.

Een voorspelbare combinatie

Net zoals bij Alvin and the Chipmunks is Hop een combinatie van animatie en live-action en ook muziek speelt een grote rol in het verhaal (dit keer wel zonder de hoge, versnelde stemmen). De ene na de andere bekende hit wordt afgespeeld en zo nu en dan wordt dit ondersteund door een bijdrage van E.B.’s drumkwaliteiten. De film is verrassend voorspelbaar, omdat het einde al tijdens het intro aan de kijker wordt verklapt. Met het oog op de jonge doelgroep is te verklaren dat ook zij het verhaal nu direct begrijpen en op die manier niet door de hoeveelheid vluchtige, maar muzikale scènes, zullen worden overrompeld.

Maar toch een vermakelijke feel-good film

E.B. en Fred krijgen in de film te maken met het omgaan van teleurstelling van ouders die voor hun kind een heel andere toekomst hadden gehoopt. Dit thema wordt nog wat meer aangedikt (en wordt daarmee ook ongeloofwaardig, maar dat is, gezien de doelgroep, niet erg) door het feit dat alles rondom de hoofdpersonages helemaal ‘picture perfect’ is; van de mooie, vrijstaande Amerikaanse villa’s, de keurige tuinen met witte tuinhekken tot de model knappe Fred die een simpel baantje als magazijnmedewerker op zijn minst wel had gekregen al waren de omstandigheden van het sollicitatiegesprek nog zo slecht.

De boodschap dat de film deze obstakels niet zo serieus neemt, omdat uiteindelijk alles toch wel goed komt, in combinatie met een grote dosis (Britse) humor, snel wisselende scènes, schattige personages en drukke zomerhits, maken Hop tot een vermakelijke feel-good film. Gegarandeerd leuk voor kinderen wanneer alle paaseieren zijn beschilderd, verstopt en gevonden en voor volwassenen met een niet al te kritische (film)blik.

Eindoordeel: Hop (2011)
2.5

De combinatie van een grote dosis (Britse) humor, snel wisselende scènes, schattige personages en drukke zomerhits, maken Hop tot een vermakelijke feel-good film. Gegarandeerd leuk voor kinderen wanneer alle paaseieren zijn beschilderd, verstopt en gevonden en voor volwassenen met een niet al te kritische (film)blik.

Regie: Tim Hill | (Voice) Cast: James Marsden, Kaley Cuoco, Russell Brand | Scenario: Cinco Paul, Ken Daurio | Genre: Animation, Comedy, Family | Jaar: 2011