Hop: feelgood paasfilm met Britse humor

17 april 2017
De zoon van de Paashaas droomt van een rock-'n-roll-leven.
hop-film_header

Van de makers van Despicable Me en Alvin and the Chipmunks verscheen in 2011 de Paas-film Hop. Vader Paashaas gaat bijna met pensioen, maar eerst moet hij zorgen dat zijn 17-jarige zoon E.B. (Russell Brand) er klaar voor is om hem op te volgen. Veel tijd is er niet, want het is al bijna Pasen! Zoals Sinterklaas zijn ‘kantoor’ heeft in Spanje en de Kerstman een grote snoep- en cadeautjesfabriek heeft op de Noordpool, bevindt het domein van de Paashaas zich op Paaseiland. Of beter gezegd, ónder het Paaseiland. Want in het midden van een enorm ondergronds gangenstelsel is daar een grote snoep- en chocoladefabriek gebouwd! De fabriek wordt draaiende gehouden door hulpjes van de Paashaas. In dit geval een stel Spaanse kuikens die ijverig in de weer zijn met chocoladehazen maken, eieren beschilderen, snoep inpakken en… muziek luisteren.

Hop, een baan!

Er is echter één probleem: E.B. wil helemaal geen Paashaas worden. In plaats daarvan droomt hij van een carrière als drummer in een rockband! Midden in de nacht loopt E.B. weg van Paaseiland en besluit een bezoek te brengen aan Hollywood om zijn droom achterna te jagen. Vader Paashaas blijft radeloos achter. Hij heeft geen opvolger en op Paaseiland zijn de kuikens in het geheim een heuse coup d’état aan het voorbereiden. Naast de verhaallijn van E.B. volgen we Fred O’Hare (James Marsden). Hij is een twintiger die bij zijn ouders woont en geen werk kan vinden. (Heel gek, als je chronisch te laat komt voor ál je sollicitatiegesprekken). Dan komt zijn zus Sam (Kaley Cuoco) een avond bij haar ouders eten. Ze heeft voor Fred een vacature meegenomen van een gamebedrijf. Fred belooft zijn ouders en zijn zus om vóór Pasen deze baan én een appartement te hebben. Maar wanneer Fred diezelfde avond E.B. aanrijdt met de auto en het dier onder zijn hoede neemt, loopt dit toch anders! Samen sluiten ze een deal. Fred helpt E.B. met zijn drumcarrière door hem in te schrijven voor talentenshow The Hoff. Fred moet op zijn beurt een baan bemachtigen.

Een voorspelbare combinatie

Net zoals bij Alvin and the Chipmunks is Hop een combinatie van animatie en liveaction. Ook de muziek speelt een grote rol in het verhaal. Dit keer zonder de hoge, versnelde stemmen. De ene na de andere bekende hit wordt afgespeeld en zo nu en dan wordt dit ondersteund door een bijdrage van E.B.’s drumkwaliteiten. De film is verrassend voorspelbaar, omdat het einde al tijdens het intro aan de kijker wordt verklapt. Met het oog op de jonge doelgroep valt dit wel goed te praten. Op die manier worden ze niet overrompeld door de hoeveelheid vluchtige, maar muzikale scènes.

Hop is een picture perfect feelgoodfilm

E.B. en Fred krijgen in de film te maken met het omgaan van teleurstelling van ouders die voor hun kind een heel andere toekomst hadden gehoopt. Dit thema wordt nog wat meer aangedikt door het feit dat alles rondom de hoofdpersonages helemaal ‘picture perfect’ is. Van de mooie, vrijstaande Amerikaanse villa’s en keurige tuinen met witte tuinhekken tot de knappe Fred. Die laatste had een simpel baantje als magazijnmedewerker op zijn minst wel gekregen al waren de omstandigheden van het sollicitatiegesprek nog zo slecht. De film draagt de boodschap uit deze obstakels niet zo serieus te nemen omdat alles uiteindelijk toch wel goed komt. Dit wordt aangedikt met een dosis (Britse) humor, snel wisselende scènes, schattige personages en drukke zomerhits. Hiermee is Hop een vermakelijke feelgoodfilm. Gegarandeerd leuk voor kinderen wanneer alle paaseieren zijn beschilderd, verstopt en gevonden. Én leuk voor volwassenen met een niet al te kritische (film)blik.

Eindoordeel: Hop (2011)
3

De combinatie van een grote dosis (Britse) humor, snel wisselende scènes, schattige personages en drukke zomerhits, maken Hop tot een vermakelijke feelgoodfilm. Gegarandeerd leuk voor kinderen wanneer alle paaseieren zijn beschilderd, verstopt en gevonden en voor volwassenen met een niet al te kritische (film)blik.

Productie: Tim Hill | (Voice) Cast: James Marsden, Kaley Cuoco, Russell Brand, e.a. | Scenario: Cinco Paul, Ken Daurio, e.a. | Duur: 95 min. | Genre: Animation, Comedy, Family | Jaar: 2011