Auteur: James Bowen
Uitgeverij: The House of Books
Vertaling: Ed van Eeden
Genre: Non-Fictie
Bladzijdes: 222
ISBN: 978-90-443-5182-8

De twintiger (en auteur van dit boek) James Bowen ontmoet in de lente van 2007 straatkat Bob. James ziet meteen dat het niet goed gaat met Bob, er zitten kale plekken in zijn vacht, hij is graatmager en hij heeft een groot abces bij zijn achterpoot. Ook James’ leven is niet bepaald rozengeur en maneschijn. Hij leeft in een vervuild appartement, neemt deel aan een afkickprogramma voor drugsverslaafden (hij gebruikt op dat moment de opiaat methadon – een legaal medicijn dat qua werking lijkt op heroïne) en betaalt de huur van het geld dat hij als straatmuzikant bij Covent Garden ophaalt.

Een tweede kans

Ondanks zijn problemen besluit James het dier te verzorgen. Hij is er immers heilig van overtuigd dat je een tweede kans (of derde, of vierde) uiteindelijk toch eens moet pakken. En voor iemand, of iets, zorgen heeft hij heel lang niet meer gedaan. James gaat met Bob naar de dierenarts en neemt de rode kater na afloop mee naar zijn flat. Al snel gaat het steeds beter met Bob en James verwacht dan ook niet dat de kat erg lang bij hem zal blijven. Er wordt immers gezegd dat katten zich niet aan mensen hechten. Bovendien lijkt Bob in Tottenham – het stadsdeel van Londen waar James woont – de weg niet te kennen. Dus waarom zou Bob bij hem blijven?

Succes met Bob de straatkat

Maar Bob gaat niet weg en James boekt al snel steeds meer succes als straatmuzikant nu hij Bob tijdens het spelen meeneemt. Toeristen, jongeren en passerende dierenliefhebbers willen een foto maken en geven hun veel geld. James raakt er steeds meer van overtuigd dat Bob hem op het rechte pad kan krijgen. Dat er ook een keerzijde is aan het leven op straat, laat James in zijn boek goed zien. Zo wordt hij regelmatig uitgescholden en bedreigd, heeft hij ruzie met het metropersoneel over zijn ‘werkplek’ en is hij vaak het mikpunt voor dronken jongeren.

De geldmagneet

Toch verdient James al snel zoveel geld dat hij ook spullen voor Bob kan kopen, waaronder een kattenriempje. Daar staat tegenover dat zijn ‘werkplek’ nu zodanig onder druk staat, dat James een gevangenisstraf riskeert. Hij besluit daarom een carrièreswitch te maken en de Big Issue te verkopen, een straatkrant. Voor het eerst sinds lange tijd heeft James weer een baan en als hij de straatkranten slim inkoopt en ze aan het eind van de week allemaal verkoopt, heeft hij een vrij stabiel inkomen. Deze grote verandering had hij zonder Bob waarschijnlijk niet kunnen maken en langzaamaan begint James te geloven in een leven zonder drugs en onzekerheid…

Waargebeurd, pijnlijk en hartverwarmend

Bob de straatkat is het waargebeurde verhaal over auteur James Bowen, een drugsverslaafde Londense straatmuzikant en zijn kat Bob. Samen met schrijver Garry Jenkins schreef James zijn levensverhaal op. In het boek worden de pieken en dalen in James’ leven beschreven. Zo legt James uit hoe de scheiding van zijn ouders, het vele verhuizen van en naar Engeland en Australië (waar zijn moeder verschillende goedbetaalde banen had) en het feit dat hij op scholen gepest werd er waarschijnlijk voor hebben gezorgd dat hij geen stabiel beeld had van de wereld. Ook vertelt hij over zijn droom om als muzikant in een succesvolle band te spelen en hoe de kans om dit waar te maken in rook opging toen hij eenmaal verslaafd raakte aan heroïne. James schrijft over het zware leven op straat, de ruzies en scheldkanonnades en de (voornamelijk) financiële onzekerheid. De passages over de straatkrant waren verrassend om te lezen en werpen een heel nieuw licht op hun verkopers. Zo’n baantje is bepaald niet makkelijk en brengt nog verrassend veel verantwoordelijkheid met zich mee!

Bob de straatkat is niet alleen voor kattenliefhebbers

Natuurlijk vraagt James zich ook af hoe Bobs leven eruit had gezien voordat hij hem voor zijn flat ontmoette. Had Bob een thuis gehad? Of was hij op straat opgegroeid? James speelt in zijn boek met verschillend theorieën die ervoor zorgen dat de lezer een duidelijk inkijkje krijgt in zijn gedachtewereld en zijn manier van leven. Stilistisch zit het boek niet altijd even goed in elkaar en bevat het bovendien veel herhalingen. Maar of je nu een kattenliefhebber bent of niet, het is hartverwarmend om te lezen hoeveel liefde James voor zijn kat heeft en je merkt goed dat hun band steeds sterker wordt. Dankzij zijn harige vriendje rekent James langzaam maar zeker af met zijn verleden, en zet hij de eerste stappen naar zijn terugkeer in de maatschappij.

Bob de straatkat werd in 2016 verfilmd als A Street Cat Named Bob.

Eindoordeel: Bob de straatkat
3