A Star is Born: de muzikale versie van Romeo & Juliet

19 november 2018
Turbulente liefdesrelatie wordt in A Star is Born biografisch vastgelegd.
a-star-is-born-2018_header

In het najaar verscheen A Star is Born (2018) in de Nederlandse bioscoop. Het is alweer de vierde verfilming van dit muzikale liefdesdrama. De laatste film stamt uit de jaren ’70 en had toen Barbra Streisand en Kris Kristofferson in de hoofdrol. Lukt het de huidige versie van A Star is Born de kijker net zo mee te slepen?

Serveerster met gouden stem

A Star is Born verhaalt over serveerster Ally (Lady Gaga; Stefani Germanotta) die haar droom om als zangeres door te breken langzaam heeft opgegeven. In het weekend zingt ze in een drag bar waar ze door een stel bevriende drag queens wordt opgemaakt en verkleed. Met gekleurde haarlak in en provisorische wenkbrauwen op steelt ze op een avond de harten van het publiek met haar versie van het klassieke chanson  La vie en Rose. In de menigte zit country rockster Jackson Maine (Bradley Cooper). De succesvolle artiest is door het optreden van Ally diep geraakt.

Een turbulente liefdesrelatie is geboren

Als Jackson Ally even later opzoekt in haar kleedkamer, spoort hij haar aan om haar droom achterna te jagen door liedjes te gaan schrijven. Ally en Jackson raken niet snel na hun eerste ontmoeting verwikkeld in een turbulente liefdesrelatie. Vanaf de eerste seconden spat de chemie tussen de acteurs van het scherm af. Terwijl Ally steeds beroemder wordt, worstelt Jackson met jaloerse gevoelens en zoekt zijn toevlucht in alcohol en drugs. Dit alles wordt in filmische close-ups afgewisseld met documentaire-achtige shots vastgelegd, waardoor de film een biografisch karakter krijgt.

Cooper en Gaga weten de kijker mee te slepen

Met zijn versie van A Star is Born weet Bradley Cooper de kijker mee te slepen. Niet alleen speelt hij als acteur vol overtuiging de rol van Jackson, hij schittert hier tevens als regisseur en muzikant. Ook popdiva Lady Gaga lukt het om de vraagtekens die bij haar hoofdrol omhoog kwamen, teniet te doen. Het is knap hoe Gaga – zonder het platinablonde haar en kilo’s make-up – in de rol kruipt van de onzekere Ally alsof het haar tweede huid is. Pas wanneer haar personage Ally een sterrenstatus heeft verworven, vangen we een glimpje op van de Gaga zoals we haar kennen. Met uitzondering dat de suggestie van Ally’s manager om haar haar platinablond te verven voor Ally wel te ver gaat.

A Star is Born is de muzikale versie van Romeo & Juliet

Speciaal voor de film nam Cooper een vocal coach in de arm en volgde hij pianolessen. In combinatie met Gaga’s krachtige stem mag het eindresultaat er zeker wezen. De soundtrack vol klassiekers (La Vie en Rose), country- en rocknummers (Shallow), popnummers (Heal Me), jazzliedjes (Look What I’ve Found) en emotionele ballads à la Whitney Houston en Céline Dion (I’ll Never Love Again; Always Remember Us This Way) weet de gevoelens van melodrama en melancholie uitstekend aan de kijker over te brengen. A Star is Born doet denken aan de muzikale versie van Shakespeare’s tragedie Romeo & Juliet. Als kijker kun je er tenminste vergif op innemen dat de slotscène je kippenvel zal bezorgen.

Eindoordeel: A Star is Born (2018)
5

Hoofdrolspelers Bradley Cooper en Lady Gaga schitteren in de vierde versie van het muzikale liefdesdrama A Star is Born (2018). De film doet denken aan de muzikale versie van Shakespeare’s tragedie Romeo & Juliet. Ondersteund door een sterke soundtrack, kun je er als kijker vergif op innemen dat de slotscène je kippenvel zal bezorgen.

Productie: Bradley Cooper | Cast: Bradley Cooper, Lady Gaga, Sam Elliott, e.a. | Scenario: Eric Roth, Bradley Cooper, e.a. | Duur: 136 min. | Genre: Drama, Music, Romance | Jaar: 2018