Ocean’s 8: perfecte heistfilm voor een ontspannen (meiden)avond

20 augustus 2018
Een juwelenroof met girlpower.
oceans-8-movie_header

Debbie Ocean (Sandra Bullock), de zus van crimineel Danny Ocean (Ocean’s 1113, 2001-2007), kan er ook wat van. Dit blijkt vrijwel direct uit de openingsscène van Gary Ross’ (The Hunger Games, 2012) nieuwste Ocean’s film: Ocean’s 8 (2018). Nog dezelfde dag dat ze op vrije voeten komt, pleegt ze een ingenieuze winkeldiefstal. Vervolgens verblijft ze op de kosten van anderen in een van de meest luxe hotels van New York. Debbies tijdelijke onderkomen is niet zonder reden. Ze heeft haar zinnen gezet op de diefstal van een diamantketting die elk jaar tijdens het prestigieuze Met gala in het Metropolitan Museum of Art door een ander topmodel wordt gedragen.

Criminelen met girlpower

Geheel in lijn met de nieuwste Hollywood idealen om meer gelijkheid tussen mannen en vrouwen te creëren, stelt Debbie een all-female bende samen om haar juwelenroof te realiseren. Immers: ”A him gets noticed. A her gets ignored. For once, we want to be ignored,” aldus Debbie. Na wat netwerken bestaat haar groep al snel uit acht verschillende vrouwen. Elk personage voegt iets fundamenteels toe aan het verloop van de roof. Zo is er de nerveuze modeontwerper Rose Weil (Helena Bonham Carter) die in contact staat met Daphne Kluger (Anne Hathaway), het perfect neergezette, schaapachtige topmodel dat op het Met gala de ketting mag dragen. De Aziatische zakkenroller Constance (Awkwafina) zorgt voor hilarische stukjes (en ja, die kunnen nog weleens van diamant worden). Onverschillige motorchick Lou (Cate Blanchett) neemt het sarcasme voor haar rekening. De  – opvallend gecaste – stonende hacker Nine Ball (Rihanna) is tevens van essentiële waarde voor Debbies masterplan.

Ocean’s 8 kan op humoristisch vlak niet meer stuk

Naarmate het plan voor de roof steeds meer vorm krijgt, groeit bij de kijker het besef in hoeverre Debbies leus waar is. Want eerlijk, deze acht vrouwen zijn stuk voor stuk behoorlijk opvallend voor deze klus. Aan de andere kant maakt het blijven ontkennen van deze ontdekking de film nog grappiger. Giet daar nog Debbies overdreven Duitse accent en Rose’s onverwachte Franstalige scène bij en de film kan op humoristisch gebied niet meer stuk. Op andere vlakken springt Ocean’s 8 minder uit de verf. Denk aan het camerawerk en het feit dat het de juwelenrovers soms toch wel iets te gemakkelijk af gaat. (Oh en de zoveelste random toevoeging van James Corden niet te vergeten!)

Perfecte heistfilm voor een ontspannen (meiden)avond

Deze minpuntjes mogen de pret niet drukken, want het Met gala is behoorlijk indrukwekkend. Zowel de prachtige setting als de glitter & glamour jurken spatten van het scherm af. En als je dacht dat de cast van de film al veel grote namen behelst, is het de moeite waard om de celebrities te spotten die tijdens het chique event de camera passeren. Ocean’s 8 mag dan misschien niet de topfilm van het jaar zijn, het is ieder geval wel de perfecte heistfilm voor een ontspannen (meiden)avond, want je kijkt hém zo weg.

Eindoordeel: Ocean's 8 (2018)
3.7

Ocean’s 8 mag dan misschien niet de topfilm van het jaar zijn, het is ieder geval wel de perfecte heistfilm voor een ontspannende (meiden)avond, want je kijkt hém zo weg.