The Favourite: een surrealistisch kostuumdrama

4 maart 2019
,
Kostuumdrama The Favourite doet denken aan Alice in Wonderland.
the-favourite-movie_header

Een tijdje geleden zag ik The Favourite (2018), een kostuumdrama dat het allemaal anders aanpakte dan de films die er toe nu toe in dat genre zijn verschenen. Inmiddels heeft de film een Oscar voor beste vrouwelijke hoofdrol in de wacht gesleept. Benieuwd wat ik van de film vind? Lees hieronder mijn recensie van The Favourite!

De favoriet van de koningin

Intriges, macht en verraad zijn de vaste ingrediënten in een kostuumfilm. Zo ook in The Favourite. De regie van de film is in handen van Yorgos Lanthimos die met zijn eerdere werk, o.a. The Lobster (2015) en The Killing of a Sacred Deer (2017), uitblonk in het creeëren van grimmige en absurde realiteiten. The Favourite baseerde hij losjes op Queen Anne (Olivia Colman), de laatst regerende vorst van de Stuart dynastie. Aan het hof van Queen Anne gaat het er behoorlijk chaotisch aan toe. Anne, verzwakt door talloze jichtaanvallen, heeft haar functie grotendeels overgedragen aan haar vriendin Sarah Churchill (Rachel Weisz). De scherpe en ogenschijnlijk koele Sarah koestert haar bevoorrechte positie naast de koningin. Maar achter deze berekenende vrouw schuilt iemand die diepgaande gevoelens voor Anne heeft en daar als ‘favoriet’ van de koningin regelmatig beroep op mag doen.

Abigail vormt een bedreiging voor Sarah

Als er iemand is die weet dat gevoelens binnen het hof enkel van belang zijn om hogerop te klimmen, dan is het wel Sarah’s eerzuchtige nichtje Abigail Hill (Emma Stone). Wanneer Abigail haar zinnen heeft gezet op het terugwinnen van een plek binnen de aristocratische kring, vormt zij een regelrechte bedreiging voor Sarah. Nog voor Sarah het goed en wel realiseert, heeft Abigail niet alleen een toekomstige man, Masham (Joe Alwyn), voor zichzelf uitgekozen, maar weet ze ook Queen Anne met gemak om haar vinger te winden. Zo leest Abigail Queen Anne vlak na aankomst al subtiel de les over hoe ze aan haar hoestje is gekomen: “door het plukken van de kruiden voor uw jicht.”

Mannen vallen buiten de focus

The Favourite stelt scherp op de driehoeksverhouding tussen Anne, Sarah en Abigail. Machtsspelletjes, treffende dialogen en een flinke dosis komedie en jaloezie vullen de actes waarin de film is opgedeeld. Buiten deze focus begeven zich de mannen in het paleis. Anders dan in de standaard kostuumfilm zijn zij niet zo van belang aan het hof van Queen Anne. Politicus Robert Harley (Nicholas Hoult) komt met zijn manipulatieve ideeën misschien nog het dichtst bij de vrouwen, maar maakt zich tegelijkertijd volslagen belachelijk door zijn opgesmukte voorkomen.

Groothoeklenzen maken van The Favourite een surrealistisch kostuumdrama

Van Anne dreigt Lanthimos eveneens een karikatuur te maken. Ze is een lastig personage dat heen en weer slingert tussen statig en kinds, kil en gevoelig; een rol waar Colman terecht een Oscar voor heeft gekregen. De zeventien konijnen, vreemde hofdansjes en een hofhouding die de meest absurde spelletjes speelt, kunnen zo uit Alice in Wonderland komen. Ook anders dan bij de meeste kostuumdrama’s vliegen scheldwoorden als fuck en cunt je geregeld om de oren. Door gebruik te maken van groothoeklenzen wordt het geheel nog verder uit zijn verband getrokken en krijgt het hof haast iets surrealistisch. Gaandeweg de film wordt echter duidelijk dat achter Anne’s overdreven buien een hoop tragiek schuilgaat. Hierdoor weet de kijker The Favourite toch wel in het juiste perspectief te plaatsen.

Eindoordeel: The Favourite (2018)
4.5

The Favourite (2018) stelt scherp op de driehoeksverhouding tussen Queen Anne, Sarah en Abigail. Machtsspelletjes, treffende dialogen en een flinke dosis komedie en jaloezie vullen de actes waarin de film is opgedeeld. Het kostuumdrama neigt naar het surrealistische maar bevat genoeg tragedie om door de kijker in het juiste perspectief te worden geplaatst.

Productie: Yorgos Lanthimos | Cast: Olivia Colman, Rachel Weisz, Emma Stone, e.a. | Scenario: Deborah Davis, Tony McNamara | Duur: 119 min. | Genre: Biography, Comedy, Drama | Jaar: 2018