The Theory of Everything: in memoriam met prachtig acteerwerk

19 maart 2018
,
 The Theory of Everything baseert zich op de memoires van Jane Hawking.
the-theory-of-everything-netflix_header

Het is 1963 als Stephen Hawking (Eddie Redmayne) en Jane Wilde (Felicity Jones) elkaar ontmoeten op een studentenfeestje in Cambridge. Tussen Hawking, die later een befaamd natuurkundige zal worden en de Letterenstudente Jane bloeit al snel een relatie op. Niet lang daarna neemt Hawkings leven een drastische wending als hij naar aanleiding van een val wordt opgenomen in het ziekenhuis. Onderzoek wijst uit dat Hawking waarschijnlijk nog maar twee jaar zal leven. En wat is nu twee jaar als je promotieonderzoek zich richt op de grenzeloosheid van tijd?

De memoires van Jane

The Theory of Everything (2014) van James Marsh schetst een portret van Stephen Hawking en zijn vrouw Jane Hawking. De film baseert zich op de memoires Traveling to Infinity: My Life with Stephen van Jane. Hierdoor krijgt de kijker voornamelijk te zien wat de aftakeling van Stephen met haar doet. Het opvoeden van drie kinderen en het ondersteunen van een man die steeds hulpbehoevender wordt, vallen haar geleidelijk erg zwaar. En dan is er ook nog weduwnaar Jonathan, een vriend van de familie voor wie ze gevoelens krijgt. Als Hawking een thuisverpleegkundige krijgt – Elaine – waarmee hij naar Amerika gaat vliegen om zijn volgende onderscheiding op te halen, is de kous af en gaan de twee als vrienden uit elkaar.

In memoriam dat weinig prijsgeeft

De inmiddels overleden Stephen Hawking kennen we allemaal als de genie in het karretje met de kenmerkende grimas op zijn gezicht en de robotstem. Het is jammer dat dit inkijkje in zijn privéleven zo weinig prijs geeft over Hawkings eigen ervaringen bij zijn aftakeling. Ook de manier waarop zijn theorieën tot stand komen, komen in de film nauwelijks aan bod. Wat regisseur Marsh wel prachtig weet te doen, is het tonen van de onschuldige eerste symptomen van de neurologische ziekte. Benen die het begeven, het omstoten van allerhande dingen en het laten vallen van een krijtje. Verder wordt Hawking gaandeweg de film steeds verder naar de achtergrond verplaatst en neemt het leven van Jane de overhand.

The Theory of Everything gered dankzij prachtig acteerwerk

Dit neemt niet weg dat Redmayne een fenomenale rol neerzet en de aan ALS lijdende genie uitstekend nabootst. Ook Jones weet de rol van Jane prachtig te vertolken. De kijker ziet hoe Jane van onbevangen twintiger uitgroeit tot een sterke vrouw die voor zichzelf durft te kiezen. Omdat The Theory of Everything op de ervaringen van Jane zijn gebaseerd en allebei de personen tijdens de release ervan nog leefden, blijft het de vraag hoe waarheidsgetrouw de film daadwerkelijk is. Dankzij het prachtige acteerwerk zal de kijker desondanks de volle twee uur aan de voeten (en wielen) van Hawking en zijn vrouw liggen.

Eindoordeel: The Theory of Everything (2014)
3.8

Het is jammer dat The Theory of Everything zo weinig prijs geeft over Hawkings eigen ervaringen bij zijn aftakeling. Ook de manier waarop zijn theorieën tot stand komen, komen in de film nauwelijks aan bod. Redmayne en Jones weten als Stephen Hawking en zijn vrouw Jane de film echter te redden met hun fantastische acteerwerk.

The Theory of Everything is te zien op Netflix.

Productie: James Marsh | Cast: Eddie Redmayne, Felicity Jones, Charlie Cox, e.a. | Scenario: Anthony McCarten, Jane Hawking | Duur: 123 min. | Genre: Biography, Drama, Romance | Jaar: 2014