Recensie: Black Mirror

19 september 2016

Een wereld zonder technologie is tegenwoordig ondenkbaar. Charlie Brooker, de maker van de anthologische serie Black Mirror (2011-) is zich hier goed van bewust en zoek in zijn serie de grenzen op. Verschillende mensen hadden mij deze serie aangeraden en daarom besloot ik het een tijdje geleden eens te gaan kijken. Meteen al de eerste aflevering weet Brooker de kijker te choqueren door een ontvoering compleet uit de hand te laten lopen.

Black Mirror bevat twee seizoenen bestaande uit zes losstaande afleveringen en één kerstspecial. De serie heeft een internationale Emmy gewonnen en vermoedelijk zal één aflevering (The Entire History of You) zelfs worden verfilmd. Politiek, fitness, talentenjachten, liefde, herinneringen, dood en bijgeloof – dit zijn enkele thema’s die uit hun verband worden gehaald, net over de grens worden getrokken en de kijker achterlaat met een ‘unheimlich’ gevoel. Elke aflevering lijkt normaal te beginnen, in een wereld zoals wij die kennen. Als snel verandert die wereld in een ware dystopie en waag je je als kijker in bizarre scenario’s waarvan je weet dat ze niet kunnen gebeuren. Toch?

Maar dan komt de kijker geleidelijk tot de conclusie dat de gebeurtenissen die worden getoond niet eens zo ver van onze werkelijkheid afstaan. Brooker heeft hier duidelijk geen medelijden mee en stiekem is dat ook wel onze eigen schuld. Zien we eigenlijk nog wel iets anders dan dat (zwarte) schermpje? Zijn we echt zo verslaafd?

Als je houdt van donkere en satirische verhaallijnen is Black Mirror zeker een aanrader. Elke aflevering bevat een flinke plotwending en zet de kijker toch even aan het denken over de invloed van technologie op de samenleving. Eenmaal van de schrik bekomen gaat het leven weer verder en blijft de technologie roepen. Maar misschien dat we na het kijken van deze serie het schermpje iets vaker kunnen laten ‘barsten.’

Eindoordeel: Black Mirror (2011)
3.3

Als je houdt van donkere en satirische verhaallijnen is Black Mirror zeker een aanrader. Elke aflevering bevat een flinke plotwending en zet de kijker toch even aan het denken over de invloed van technologie op de samenleving.

Regie: Charlie Brooker | Cast: Hannah John-Kamen, Chris Martin Hill, Paul Blackwell | Scenario: Owen Harris | Genre: Drama, Sci-Fi, Thriller | Jaar: 2011-

2