Recensie: Ravenswood

2 november 2017

ravenswood

In het najaar van 2013 verscheen de ABC mini-serie Ravenswood (2013-2014), een spin-off van Pretty Little Liars (2010-2017) met Hanna’s cybervriendje Caleb Rivers (Tyler Blackburn) in de hoofdrol. Aan de start van de serie verhuist Caleb met Miranda Collins (Nicole Gale Anderson) naar Ravenswood. Het onheilspellende dorpje wordt al eeuwenlang geteisterd door een mysterieuze vloek die, wanneer het toeslaat, elke keer de levens van vijf tieners kost.

Caleb en Miranda zijn pleegkinderen en worden naar het dorpje getrokken omdat ze allebei op zoek zijn naar de waarheid over hun verleden. Maar welke prijs zullen ze voor deze zoektocht moeten betalen? En welke rol heeft de vloek van Ravenwood op hun levens?

Ravenswood: welcome to a town soaked in death

In Ravenswood worden Caleb en Miranda al snel vrienden met de tweeling Luke Matheson (Brett Dier) en Olivia Matheson (Merritt Patterson) die, naast de gebruikelijke tienerproblemen, allebei worstelen met de dood van hun vader. Al snel voegt de slaapwandelende Remy Beaumont (Britne Oldford) zich bij de groep. Terwijl Caleb en Miranda hun verleden uitpluizen, worden de tieners langzaam maar zeker op het spoor van de vloek gezet.

Pretty Little Liars-formule met bovennatuurlijk tintje

Hoewel Ravenswood duidelijk de simpele formule van Pretty Little Liars volgt: knappe tieners, coming-of-age-problemen en veel schrikmomentjes, is deze tiener horror-serie duidelijk donkerder en bevat het bovendien veel bovennatuurlijke elementen. Spookhuizen, begraafplaatsen, krassende raven, geesten en bloedende standbeelden vullen je beeldscherm. Zowel nieuwe als oude personages duiken op in Ravenswood. Mrs. Grunwald (Meg Foster) en Miranda’s oom Raymond Collins (Steven Cabral) zullen de kijkers geregeld de stuipen op het lijf jagen. Caleb, Miranda, Luke, Olivia en Remy worden niet geheel uitgediept, maar zijn voor de kijker herkenbaar genoeg om met ze mee te leven.

Ravenswood kan het best bekeken worden met wat voorkennis uit Pretty Little Liars. De serie loopt vanaf de Pretty Little Liars Halloween special en gaat ervan uit dat de kijker de personages in grote lijnen al kent. Ravenswood is niet diepgravend en het slot laat de kijker met enkele losse eindjes achter, maar voor liefhebbers van het bovennatuurlijke is het een prima serie voor tijdens de eerste novemberdagen zo vlak na Halloween!

Eindoordeel: Ravenswood
3

Ravenswood kan het best bekeken worden met wat voorkennis uit Pretty Little Liars. De serie loopt vanaf de Pretty Little Liars Halloween special en gaat ervan uit dat de kijker de personages in grote lijnen al kent. Ravenswood is niet diepgravend en het slot laat de kijker met enkele losse eindjes achter, maar voor liefhebbers van het bovennatuurlijke is het een prima serie voor tijdens de eerste koude novemberdagen!

Regie: Ron Lagomarsino | Cast: Nicole Gale Anderson, Tyler Blackburn, Britne Oldford | Scenario: Joseph Dougherty, Oliver Goldstick, I. Marlene King | Genre: Drama, Horror | Jaar: 2013-2014