Auteur: Corina Bomann
Uitgeverij: Boekerij
Vertaling: Lilian Caris
Genre: Roman, Feelgood
Bladzijdes: 448
ISBN: 978-90-225-7944-2

De jasmijnzussen van Corina Bomann was volgens mijn oma een echte aanrader en dus leende ik deze zomer van haar dit boek. Modefotografe Melanie Sommer is net terug van een zakenreis in Vietnam als ze te horen krijgt dat haar vriend Robert in het ziekenhuis ligt. Hij is door een auto-ongeluk in een coma geraakt. Terwijl hij in coma ligt, trekt Melanie voor enkele weken in bij haar grootmoeder Marie en overgrootmoeder Hanna om een beetje tot rust te komen.

Een waargebeurd sprookje

Hanna en Marie runnen samen een museum vol Aziatische schatten en kledingstukken. Deze museumstukken hebben ze in de loop van hun leven verzameld, en zijn een herinnering aan hun Vietnamese roots. Melanie krijgt de opdracht om de zolder van haar oma’s op te ruimen. De oma’s vragen zich namelijk af of er nog vergeten spullen zijn die in het museum tentoongesteld kunnen worden. Tijdens het opruimen stuit ze op een sprookje getiteld De jasmijnzussen. Tussen de papieren is een foto bijgevoegd van twee meisjes. Melanie denkt haar overgrootmoeder Hanna op deze foto te herkennen. Zou Hanna iets met het verhaal te maken hebben?

De Jasmijnzussen is vlot met af en toe een feelgood gevoel

De jasmijnzussen is een feelgoodroman van de Duitse schrijfster Corina Bomann (1974). Bomann schreef onder meer Het vlindereiland, De maneschijnsonate en Het klaprozenjaar. Deze titels zijn ook allemaal in het Nederlands verschenen. Haar boeken kenmerken zich door familiegeheimen die zich langzaam ontrafelen tegen een romantische achtergrond. Bomann heeft een vlotte vertelstijl en Lilian Caris heeft een mooie vertaling afgeleverd.

Familiegeheimen voert naar diverse continenten

Naar aanleiding van het sprookje dat ze op zolder vindt, raakt Melanie aan de praat met haar overgrootmoeder. Hanna doet voor het eerst in haar leven haar geschiedenis uit de doeken. Op meeslepende wijze vertelt Hanna over haar turbulente jeugd in Saigon, haar vertrek naar Europa en het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Melanie krijgt op die manier een hoop openbaringen over haar familie te verwerken. Ze beseft dat ze de levenslessen van haar grootmoeder nu meer dan ooit nodig heeft. De jasmijnzussen zit vol avontuur waarbij diverse continenten aan bod komen. Bomann geeft volop aandacht aan de verschillende culturen en bijbehorende rituelen. Hanna is een krachtige vrouw waar de lezer zeker bewondering voor zal krijgen. Het levensverhaal van Hanna wisselt daarnaast af met Melanies worsteling met de coma van Robert. Zodoende bouwt het boek de spanning op naar een emotioneel, maar overtuigend slot.

Eindoordeel: De jasmijnzussen
4