Horizon: psychologisch portret van een tiener

17 oktober 2016
, ,
Horizon verkent verdriet en rivaliteit.
horizon-film_header

In het kader van het filmproject One Night Stand zendt NPO3 in oktober rond 22.30u weer een nieuwe reeks korte films uit. De films duren rond de 50 minuten en zijn gemaakt door jonge regisseurs en talentvolle schrijvers. Vorige week zag ik Horizon (2016). Lees hieronder mijn recensie van dit intrigerende jeugddrama.

Schoonspringen als afleiding

De zestienjarige Lieke verloor een tijdje geleden haar moeder. Haar vader probeert hun leven zo goed mogelijk weer op de rails te krijgen. Ondertussen vindt Lieke afleiding in het schoonspringen waar ze zeer getalenteerd in is. Ook haar coach, Jorg, is erg lovend over Lieke. Ze traint dan ook elke dag in het zwembad om haar techniek te verbeteren. Verdriet om haar moeder lijkt ze niet meer te hebben. Haar psycholoog benadrukt dat het beter gaat met Lieke en dat haar woede nu beter te hanteren is. Ook haar medicatie kan worden afgebouwd om uiteindelijk te worden gestopt.

Achter de horizon…

Wanneer haar beste vriendin indirect over haar moeder begint, antwoordt Lieke nonchalant dat ze er best naar mag vragen (“hoor“). Maar voor de kijker is de sfeer gezet en Lieke lijkt alles wat met haar moeder te maken heeft dan ook vooral te mijden. Geleidelijk waant de kijker zich achter de façade die Lieke opvoert. Eén die breekt als ze gepest wordt door een groep meisjes op school, en wanneer haar tante tijdens een bezoek een stapel foto’s van haar moeder bij haar thuis achterlaat. Als Jorg niet veel later een nieuw meisje, Noa, in hun groep opneemt om te trainen, is dit de druppel voor Lieke. Het schoonspringen was haar steun en toeverlaat en ze ziet Noa dan ook als grote concurrent. Er ontstaat een sluimerende, maar felle rivaliteit tussen de twee meisjes waarin Lieke de overhand heeft. Langzaam verliest Lieke de controle over zichzelf en is het enkel nog wachten op het moment dat de situatie goed mis zal gaan.

Veel verdriet in Horizon

Horizon is verrassend goed geacteerd. Hoewel je als kijker weet dat Lieke veel verdriet heeft, wordt dit niet direct geuit. De pijn drijft voortdurend onder de oppervlakte bij zowel Lieke als haar vader en sijpelt enkel zichtbaar door stiltes, blikken, handelingen en gebaren. Spanningen worden voelbaar wanneer de vader geen grip krijgt op zijn dochter, en Lieke zich voor iedereen afschermt als ze niet zo stabiel blijkt te zijn als ze dacht. Doordat je als kijker bijna op de huid van de personages zit, is het leven van Lieke realistisch weergegeven. Alles is zonder al te veel opsmuk gefilmd. Regisseur Giancarlo Sánchez heeft een geslaagd psychologisch portret van een tiener neergezet door de verwarring en frustraties van Lieke bij de kijker voelbaar te maken. De dramatische scènes zijn meeslepend en worden afgewisseld met thrillerachtige fragmenten. Horizon is een intrigerend jeugddrama die je niet snel zult vergeten.

Op het Nederlands Filmfestival is Horizon bekroond met een Gouden Kalf voor beste televisiedrama. Hieronder kun je een fragment van de film bekijken. Op de website van NPO3 is de hele film te zien.

Eindoordeel: Horizon (2016)
5

Doordat je als kijker bijna op de huid van de personages zit, is het leven van Lieke in Horizon realistisch weergegeven. Alles is zonder al te veel opsmuk gefilmd en Sánchez heeft een geslaagd psychologisch portret van een tiener neergezet door de verwarring en frustraties van Lieke bij de kijker voelbaar te maken. De dramatische scènes zijn meeslepend en worden afgewisseld met thrillerachtige fragmenten.

Productie: Giancarlo Sánchez | Cast: Susan Radder, Tijn Doctor, Bram van der Heijden, e.a. | Scenario: Jaap-Peter Enderlé, Willem Hietkamp | Duur: 47 min. | Genre: Drama | Jaar: 2016