I Want to Eat Your Pancreas: pijnlijk verhaal over een gedoemde vriendschap

14 januari 2019
,
Studio VOLN besteedt veel aandacht aan details in deze emotionele animefilm.
i-want-to-eat-your-pancreas-anime-movie_header

Heb je weleens een film gezien die zo blijft hangen dat je er dagen later nog aan terugdenkt? I Want to Eat Your Pancreas (2018) van Studio VOLN is zo’n film. In mijn Wrap Up van 2018 liet ik al weten dat er over deze anime een recensie zou komen. Lees hieronder mee als je wilt weten wat ik zo goed vind aan deze film!

Boekenwurm vindt dagboek

I Want to Eat Your Pancreas volgt de scholier Haruki Shiga die tijdens een ziekenhuisbezoek per toeval het dagboek van zijn populaire klasgenootje Sakura Yamauchi vindt. Haruki is een echte boekenwurm en begint in het dagboekje te lezen. Hij komt erachter dat Sakura een ziekte aan haar alvleesklier heeft en niet meer lang zal leven. Als Sakura haar dagboek terug wil, moet Haruki haar beloven om niemand over haar ziekte te vertellen. Zo populair en vrolijk als ze is, wil ze haar vrienden niet van streek maken. Zal Haruki haar geheim tot het eind toe kunnen bewaren?

She said, “I Want to Eat Your Pancreas”

De geheimhouding van Sakura’s ziekte verdwijnt echter al vrij snel naar de achtergrond als Sakura besluit om de laatste maanden extra van het leven te gaan genieten. Maar dat wil ze niet alleen doen. Ze sleept Haruki, die weinig vrienden heeft, mee en probeert met hem lol te maken. De introverte Haruki voelt hier in eerste instantie weinig voor. Ondanks hun matchende namen, zijn de twee elkaars tegenpolen. Omdat Sakura bovendien niet van lezen houdt, komen gesprekken tussen hen moeilijk op gang. Als Sakura en Haruki na een stedentrip gedwongen in een hotel moeten overnachten, zie je Haruki stukje bij beetje ontdooien, terwijl Sakura als een bloesem steeds meer opbloeit.

Pijnlijk verhaal over een gedoemde vriendschap

I Want to Eat Your Pancreas is gebaseerd op de gelijknamige light novel van Yoru Sumino. De anime vertelt een pijnlijk verhaal over een groeiende vriendschap tussen twee tegenpolen die hoe dan ook gedoemd is te eindigen. Het is prachtig om te zien hoeveel aandacht de film aan details heeft besteed. Bijvoorbeeld Haruki’s geschrokken blik als hij shampoo uit Sakura’s tas pakt en ziet hoe haar tas bomvol medicatie zit. Ook tegen het einde van de anime schuilt er veel emotie in de personages. Deze krijgen ieder op het juiste tijdstip een podium toegewezen. Soms lopen de emoties zelfs zo hoog op dat het doet denken aan Makoto Shinkai’s Garden of Words (2013). Al voelt het in de context van I Want to Eat Your Pancreas veel minder geforceerd en theatraal aan.

Voor fans van Your Lie in April

Het mag duidelijk zijn dat de anime de kijker weet te raken. Maar de makers doen hier nog een schepje bovenop door het – eerst nog zo voorspelbare – plot een onvoorziene wending te geven. De film eindigt daardoor dus niet zoals je aan het begin zou verwachten en dat maakt het verhaal nog emotioneler. Naast de typische tienerthema’s vriendschap, liefde en rivaliteit komen zware thema’s als ziekte, vertrouwen en loslaten aan bod. Studio VOLN maakt gebruik van vloeiende animatie en prachtige close-ups van het lenteseizoen. Prettige karakterschetsen en de mooie, lichte soundtrack maken de anime helemaal af. I Want to Eat Your Pancreas is een aanrader voor fans van de serie Your Lie in April (2014) en kijkers die houden van pijnlijk realistische verhalen waarbij je het niet makkelijk droog houdt.

Eindoordeel: I Want to Eat Your Pancreas (2018)
5

Via het dagboek van de zieke Sakura komt Haruki met haar in aanraking. Wat volgt is een emotionele vriendschap tussen de jongen en het meisje, waarbij Haruki belooft Sakura’s grootste geheim te bewaren. I Want to Eat Your Pancreas is een gevoelige animefilm. De animatie is vloeiend, de film bevat mooie close-ups van het lenteseizoen en een lichte soundtrack.

Productie: Shinichirou Ushijima | Voice Cast: Lynn, Mahiro Takasugi, Yukiyo Fuji, e.a. | Scenario: Yoru Sumino, Shinichirou Ushijima, e.a. | Duur: 109 min. | Genre: Animation, Drama, Romance | Jaar: 2018