The Garden of Words: een verboden liefde die stilletjes opbloeitLeestijd: 3 min.

15 december 2016
the-garden-of-words_header

Het is juni en dat betekent het begin van het eerste regenseizoen in Japan. De vijftienjarige Takao Akizuki is gek op de regen en besluit dan ook elke keer te spijbelen van school wanneer dreigende wolken zich weer boven de stad samenpakken. In plaats daarvan gaat hij, bewapend met een potlood en schetsboek, naar het prachtige stadspark van Tokyo waar hij werkt aan zijn toekomstdroom: schoenen ontwerpen.

Ontmoetingen in de regen

Op een dag ziet Takao op zijn vaste plek in het park een jonge vrouw zitten. Samen zitten ze zwijgzaam enkele uren naast elkaar. Takao werkt aan zijn schoenontwerpen en de vrouw staart voor zich uit, drinkt bier en eet chocola. Wanneer ze het park verlaat zegt ze een tanka op (een Japans gedichtje). Ze laat Takao verward achter. De volgende keer dat het regent, ontmoet Takao de vrouw opnieuw op zijn vaste plek. Hierna volgen er steeds meer ontmoetingen. Wie is deze vrouw en waarom komt ze naar het park toe?

Kracht zit in de details in The Garden of Words

The Garden of Words (2013) is een korte film van Makoto Shinkai. Hij weet de kijker versteld doen staan van zijn prachtige landschappen. Shinkai heeft al bewezen dat hij mooie luchten neer kan zetten in 5 Centimeters Per Second (2007) en Voices of a Distant Star (2003). Bosrijke gebieden gaan hem net zo goed af en misschien zelfs wel beter. De kracht van deze anime zit vooral in de details. Een boomtak die, deinend op de wind, over het water gaat. Een vogel die even neerstrijkt. Groente dat wordt gesneden. Regendruppels die op de grond uiteen spatten en stille blikken vol emotie.

Veel droevigheid achter al het moois

Achter al dit moois zit voor beide personages een droevig verhaal verstopt. Takao woont samen met zijn broer die op het punt staat om te gaan samenwonen met zijn vriendin. Hun moeder is bijna altijd weg van huis. Yukari Yukino is zevenentwintig en geeft literatuur op een middelbare school. Ze wordt gepest door haar leerlingen, kampt met psychische problemen en komt vaak niet opdagen op haar werk. In plaats daarvan gaat ze naar het stadspark, waar Takao elke regendag te vinden is.

Van klein en stil naar groot en luidruchtig

Korte, stille fragmenten uit het leven van Takao en Yukino worden in deze anime na elkaar afgewisseld. Ze nemen de kijker mee van het park naar de plek waar ze wonen en weer terug. Shinkai zet een intieme sfeer neer. Deze wordt nog wat versterkt door levensechte close-ups en de kalme pianomuziek van Daisuke Kashiwa. Het luidruchtige einde van deze anime komt dan ook als een verrassing en voelt wat ongepast. Omdat de kracht ligt in de kleine, stille details, is het zonde dat Shinkai de hoog opgelopen emoties niet ook wat subtieler heeft weten te brengen.

The Garden of Words laat kijker nieuwsgierig achter

De slotscène van The Garden of Words is gelukkig weer net zo subtiel, kalm en intiem als de rest van de anime. Het laat de kijker nieuwsgierig achter, zoals vaak alleen een korte film dit goed kan. Wat dat betreft is Shinkai ook hier weer ‘bloemrijk’ geslaagd.

Eindoordeel: The Garden of Words (2013)
4.3

Korte, stille fragmenten uit het leven van Takao en Yukino worden in The Garden of Words van Makoto Shinkai na elkaar afgewisseld. Ze nemen de kijker mee van het park naar de plek waar ze wonen en weer terug. Shinkai zet een intieme sfeer neer, die nog wat wordt versterkt door levensechte close-ups en de kalme pianomuziek van Daisuke Kashiwa.

Regie: Makoto Shinkai | Voice Cast: Miyu Irino, Kana Hanazawa | Scenario: Makoto Shinkai | Genre: Animatie, Drama, Romance | Jaar: 2013

2