Voices of a Distant Star: intergalactische liefde die tijd en ruimte overstijgtLeestijd: 3 min.

24 november 2016
voices-of-a-distant-star_header

Voices of a Distant Star (2003) is een korte anime van 25 minuten die zich halverwege de 21e eeuw afspeelt. De tieners Mikako en Noboru hebben een relatie met elkaar. Mikako heeft echter een grote droom en die is om de ruimte in te gaan. In de ruimte woedt op dat moment een grote oorlog tegen de Tarsians, een kolonie aliens van Mars.

Afstand in plaats en tijd

Wanneer ze besluit mee te vechten in het ruimteleger, de UN Space Army, proberen Mikako en Noboru via hun mobieltjes contact met elkaar te houden. Door de enorme afstand in plaats en tijd, zullen de berichtjes van Mikako heel wat jaren later bij Noboru aankomen. Terwijl de oorlog nog steeds in volle gang is, wordt Mikako in de ruimte nauwelijks ouder. Noburo wordt op aarde echter wel ouder.  Er worden afwisselend scènes van Mikako en Noboru getoond. In deze stukken worstelen ze allebei met hun gevoelens. Het wordt snel duidelijk dat ze elkaar maar niet op (willen) geven.

Shinkai laat zijn talent in debuutfilm Voices of a Distant Star zien

Makoto Shinkai (1973) staat bekend om zijn prachtige luchten en landschappen. Films als 5 Centimeters Per Second (2007) en The Garden of Words (2013) zijn goede voorbeelden hiervan. Ook in zijn debuutfilm weet hij al een aantal mooie achtergronden neer te zetten. De film is met heel weinig budget gemaakt. Toch is Shinkai’s talent hier al goed te zien. De subtiele pianoklanken van Tenmon zetten de sfeer fantastisch neer en maken het helemaal af.

Ruimte voor gevoelens

Omdat Voices of a Distant Star een korte anime is, laat het slechts een momentopname zien van de levens van twee tieners. Desondanks worden de scènes die worden getoond langzaam uitgebouwd. Hier bij wordt er diep ingegaan op de gevoelens van de personages. De resterende ruimte (haha) wordt ingevuld met korte dialogen, gezichtsuitdrukkingen en mooie vergezichten.

Voices of a Distant is vernieuwend en hoopvol

Het Interstellar-achtige concept van Voices of a Distant Star toont niet alleen de pijn en het verlangen naar een geliefde; het eindigt ook met een sprankje hoop. Daarnaast laten de omgekeerde genderrollen (het meisje dat gaat vechten in het leger en hierbij de jongen achterlaat) een welkome frisse wind waaien door het anime genre. Hiermee lijkt de futuristische wereld van Shinkai wellicht niet eens zo ver weg.

Eindoordeel: Voices of a Distant Star (2003)
3.3

Voices of a Distant Star is met heel weinig budget gemaakt, maar Shinkai laat zijn talent goed zien. De subtiele pianoklanken van Tenmon zetten de sfeer fantastisch neer en maken het helemaal af.