Pete’s Dragon: liveaction sprookje vol spanning en avontuur

26 maart 2018
,
Moderne verfilming van Disney's Pete's Dragon is magisch en spannend.
petes-dragon-disney_header

Walt Disney’s Pete’s Dragon (1977) is een film die we allemaal nog wel kennen van vroeger. Wat ik zo bijzonder vond aan de film was het samenspel tussen Elliott, de cartoondraak, en de liveaction setting en acteurs. In 2016 is Pete’s Dragon onder regie van David Lowery verfilmd tot een moderne liveaction film. Onlangs keek ik de film op Netflix; lees snel verder om te weten wat ik ervan vond!

Moderne start van Pete’s Dragon

Als de vijfjarige Pete (Oakes Fegley) met zijn ouders op vakantie gaat, crasht hun auto en overleeft alleen Pete het ongeluk. De jongen vlucht de bossen in en komt daar oog in oog te staan met een reusachtige, groene draak. Na van de schrik te zijn bekomen, noemt Pete de draak liefkozend Elliott – de naam van een personage uit zijn prentenboek. Elliott, die best een heel lieve draak is, neemt Pete onder zijn drakenvleugels en de twee leven enkele jaren samen in het bos.

De legende van Millhaven

Niet ver van de schuilplaats van Pete en Elliott ligt Millhaven. Al eeuwenlang gaat er onder de inwoners van dorpje het verhaal rond dat er in de bossen rond Millhaven een draak woont. Deze legende wordt nog sterker in leven gehouden door Mr. Meacham (Robert Redford) die de kinderen in het dorp verhalen vertelt over zijn ontmoeting met de draak toen hij zelf een kind was. Meachams dochter Grace (Bryce Dallas Howard) vindt de vertellingen van haar vader maar onzin. Als boswachter komt zij iedere dag in het bos om de houtkap in de gaten te houden, maar de draak heeft ze nog nooit gespot…

Drakenjachtseizoen in Nieuw-Zeeland

Uiteraard worden Pete en Elliott op een bepaald moment ontdekt, waarop Grace de verwilderde jongen in huis neemt. Clichématig bouwt Pete vanaf dat moment een vriendschap op met haar dochter Natalie. Na de vondst van Pete is heel Millhaven in rep en roer. De houthakkers stoppen met hun werkzaamheden en besluiten de draak op te sporen. Het drakenjachtseizoen is geopend! In tegenstelling tot de originele film, is de Pete’s Dragon van Lowery geheel gefilmd in Nieuw-Zeeland. Als kijker kijk je je ogen dan ook uit als het om de setting gaat. Veel fantasyfilms hebben al aangetoond dat er geen betere locatie is voor een film binnen dit genre. Dat is hier gelukkig niet anders. De prachtige diepgroene bossen, de dalen, kliffen en meren… deze zijn er in overvloed.

Pete’s Dragon heeft alle ingrediënten voor een spannende kinderfilm

Hoewel Elliott er in de 2016 remake een stuk gevaarlijker en machtiger uitziet dan in 1977, wordt zijn goedaardige karakter al vroeg in de film blootgelegd. Met zijn afgebroken slagtand is hij eigenlijk gewoon een grote lieve draak! Lowery wijkt dus niet veel af van het originele concept. Daarnaast is Pete’s Dragon nog echt een kinderfilm. Dit zorgt ervoor dat de plot erg voorspelbaar is. Verder zijn er scenes met milde actie en zit de film vol grappige scenes. Ook gevoelige stukken zijn er te vinden al blijven deze veelal aan de oppervlakte. Zo zien we een bonding moment tussen Grace en Pete wanneer ze praten over hun ervaring om een ouder te verliezen. Mooie momentjes die nergens al te ver de diepte in gaan, maar waardoor je als kijker toch met de personages mee gaat leven. Hoewel de actie hier en daar wat snel gaat en je als (volwassen) kijker nauwelijks wordt verrast, is Pete’s Dragon van begin tot eind een sprookje vol spanning en avontuur. Heb je zin in een vermakelijke, maar niet al te zware film? Zoek niet verder en klik ‘m aan op Netflix.

Eindoordeel: Pete's Dragon (2016)
4

Deze remake uit 2016 van Pete’s Dragon uit de jaren ’70 is een magische kinderfilm. De scenes bevatten milde actie en de film zit vol met grappige scenes. Ook gevoelige stukken zijn er te vinden al blijven deze veelal aan de oppervlakte. Hoewel de actie hier en daar wat snel gaat en je als (volwassen) kijker nauwelijks wordt verrast, is Pete’s Dragon van begin tot eind een sprookje vol spanning en avontuur. Heb je zin in een vermakelijke, maar niet al te zware film? Zoek niet dan niet verder!

Productie: David Lowery | Cast: Bryce Dallas Howard, Robert Redford, Oakes Fegley, e.a. | Scenario: David Lowery, Seton I. Miller, e.a. | Duur: 102 min. | Genre: Action, Adventure, Comedy | Jaar: 2016