The Crimes of Grindelwald: wervelwind van flashbacks met nostalgisch randje

3 december 2018
Fantastic Beasts #2 is zowel visueel als auditief een magisch spektakel.
fantastic-beasts-2-the-crimes-of-grindelwald_header

Het is alweer twee jaar geleden dat Fantastic Beasts and Where to Find Them (2016) in de bios te zien was. Ik schreef toen een enthousiaste recensie over het eerste deel van de magische spin-off reeks van Harry Potter. Inmiddels draait het tweede deel, Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald (2018), in de bioscoop en afgelopen weekend kon ik hem eindelijk zien! Werden mijn verwachtingen waargemaakt en misschien zelfs overtroffen? Of juist niet? Lees hieronder mijn recensie!

Grindelwald slaat op de vlucht

The Crimes of Grindelwald speelt zich zes maanden na de spannende strijd in New York af. Gellert Grindelwald (Johnny Depp), ooit een jeugdvriend van Albus Dumbledore (Jude Law), is vanwege zijn misdaden gevangengenomen door The Magical Congress of the United States of America (MACUSA). Tijdens zijn transport naar Europa weet hij echter uit de zwaarbeveiligde koets te ontsnappen. Zijn geslaagde vluchtpoging brengt hem naar Parijs waar de sfeervolle stad als decor dient om een nieuwe groep volgelingen bij elkaar te krijgen. Ondertussen wordt het de ster uit de vorige film, Newt Scamander (Eddie Redmayne), niet gemakkelijk gemaakt. Vanwege een internationaal reisverbod kan hij niet meer de wereld over reizen op zoek naar fabeldieren. Op de British Ministry of Magic biedt zijn broer Theseus Scamander (Callum Turner) – ook wel Shawn Mendes lookalike – hem een onhandig alternatief aan. Newt is genoodzaakt om in London te verblijven. Totdat hij van Albus Dumbledore een belangrijke opdracht krijgt die hem helemaal naar het sfeervolle Parijs van de Roaring Twenties brengt…

Prachtige fabeldieren, epische gevechten en adembenemende special effects

Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald zit vanaf de openingsscène vol actie. De special effects zijn net als de cinematografie adembenemend. De fabeldieren (oude; zoals de Niffler, maar ook nieuwe) zijn prachtig vormgegeven en de gevechten zijn episch. Bekende personages uit de vorige film komen terug waardoor de wervelwind aan gebeurtenissen toch makkelijk te volgen zijn. The Crimes of Grindelwald focust zich met name op Grindelwald en zijn kameraadschap met Albus Dumbledore. Jude Law weet zijn personage subtiel maar krachtig neer te zetten. Hij doet hiermee meer dan recht aan de eerdere vertolkingen van Dumbledore in de Harry Potter-films.

Interessante flashbacks met een nostalgisch randje

Daarnaast beslaat de zoektocht van Credence Barebone (Ezra Miller) naar zijn ware identiteit en het familiegeheim van Leta Lestrange (Zoë Kravitz) een groot deel van de film. Flashbacks naar Hogwarts houden het verhaal interessant en geven het een nostalgisch randje. Grindelwald weet zich, ondanks zijn duistere reputatie, te ontpoppen tot een welbespraakte leider. Hoewel het duidelijk is dat Grindelwald een duistere, krachtige tovenaar is – die enkel in Albus Dumbledore zijn gelijke ziet – vraag je je als kijker af waar zijn ‘crimes’ blijven? Gezien de filmtitel, maar ook gevoelsmatig, is het vreemd dat dit onderdeel in de film ontbrak. Als gevolg van de uitwerkingen van de bovengenoemde verhaallijnen krijgen Newt, Jacob Kowalski (Dan Fogler) en toverzussen Queenie (Alison Sudol) en Tina Goldstein (Katerine Waterston) wellicht minder screen time dan verwacht.

The Crimes of Grindelwald is een vermakelijke prachtfilm

Toch is The Crimes of Grindelwald wel degelijk een vermakelijke prachtfilm om te zien. Ook de geweldige soundtrack door James Newton Howard kan zeker niet ongenoemd worden gelaten. De OST maakt de film niet alleen visueel, maar tevens auditief tot een magisch spektakel. Niet alle plotwendingen in Fantastic Beasts 2 zijn even geloofwaardig, maar zo blijven er ongetwijfeld genoeg ontwikkelingen over voor de volgende drie films.

Eindoordeel: The Crimes of Grindelwald (2018)
4.2

Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald zit vanaf de openingsscène vol actie. De special effects zijn net als de cinematografie adembenemend. De fabeldieren zijn prachtig vormgegeven en de gevechten zijn episch. De wervelwind aan gebeurtenissen houden het verhaal spannend. De onverwachte plotwendingen maken veel ontwikkelingen mogelijk in de volgende drie delen.

Productie: David Yates | Cast: Eddie Redmayne, Katherine Waterston, Jude Law, e.a. | Scenario: J.K. Rowling | Duur: 134 min. | Genre: Adventure, Family, Fantasy | Jaar: 2018