Fantastic Beasts and Where to Find Them: een fabeltastisch begin van Harry Potter spin-off

1 december 2016

Vorige week zag ik de Harry Potter spin-off, Fantastic Beasts and Where to Find Them, in de bios. Toen ik hoorde dat er maar liefst vijf films van Fantastic Beasts worden gemaakt, vond ik dat in eerste instantie een beetje overdreven. Nu ik de eerste heb gezien kan ik alleen maar zeggen dat ik ontzettend uitkijk naar de andere vier delen. Lees hieronder mijn recensie van deze magische film!

De magi-zoöloog Newt Scamander (Eddie Redmayne) reist met zijn bruine koffer vol fantastische wezens de hele wereld over op zoek naar nog meer magische dieren. Als de film begint is hij net aangekomen in New York. In deze drukke Amerikaanse stad moet Newt extra voorzichtig zijn, want zijn magie mag natuurlijk niet worden opgemerkt door een ‘No-Maj’ (de Amerikaanse term voor ‘dreuzel’). Zeker niet nu er in de New Yorkse Roaring Twenties een 20e eeuwse heksenjacht gaande is onder leiding van de sekte Second Salemers.

Helaas voor hem (en gelukkig voor ons) is Newt behoorlijk onhandig waardoor er drie magische wezens (spoiler: één onzichtbare) uit zijn koffer ontsnappen en New York ‘onveilig’ maken. Samen met de No-Maj Jacob Kowalski (Dan Fogler) en de toverende zusjes Tina (Katherine Waterston) en Queenie Goldstein (Alison Sudol) gaat Newt op zoek naar zijn ontsnapte dieren. Al snel worden hun onhandige praktijken opgemerkt door de Magical Congress of the United States of America (MACUSA). Tegelijkertijd wordt duidelijk dat New York in de ban is van een duistere kracht die elk moment weer kan toeslaan. Een goede voedingsbodem voor de Second Salemers om de angst voor magie onder de bevolking nog meer aan te wakkeren. Zal Newt zijn dieren in veiligheid kunnen brengen voor het te laat is?

Met Fantastic Beasts wordt de Wizarding World van J.K. Rowling weer wat meer uitgewerkt. De film is geregisseerd door David Yates, die ook verantwoordelijk was voor de laatste vier Harry Potter films. De vertrouwde magische sfeer zit er ook hier goed in. Rowling verwerkt in haar nieuwste film enkele maatschappelijke thema’s als discriminatie en repressie (oh, én de president van MACUSA is een vrouw, niet te vergeten). De personages zijn excentriek en tegelijkertijd hartverwarmend op een manier zoals we die uit de Harry Potter serie kennen. Newts dieren zijn grappig, vertederend en soms overtuigend gevaarlijk. Spannende, komische en emotioneel geladen scènes wisselen elkaar in vlot tempo af, terwijl de treffende composities van James Newton Howard de gebeurtenissen meer lading weten te geven.

Fantastic Beasts neemt de kijker mee in het fantastische dierenrijk van Newt en wervelt vervolgens door New York, waarbij verschillende partijen tegenover elkaar komen te staan en er in de stad een spannende strijd losbarst. Ik zag deze film in IMAX 3D, maar dit is echt niet nodig, de film is op zichzelf al spectaculair genoeg. Het is nog even wachten op het vervolg, maar tot die tijd kun je je ook prima vermaken met het (door Rowling zelf geschreven) script van de film.

Eindoordeel: Fantastic Beasts and Where To Find Them (2016)
4.3

Fantastic Beasts and Where To Find Them neemt de kijker mee in het fantastische dierenrijk van Newt Scamander en wervelt vervolgens door New York, waarbij verschillende partijen tegenover elkaar komen te staan en er in de stad een spannende strijd losbarst.

Regie: David Yates | Cast: Eddie Redmayne, Katherine Waterston, Dan Fogler | Scenario: J.K. Rowling | Genre: Adventure, Family, Fantasy | Jaar: 2016